torsdag 5 juli 2012

En liten runda med små iakttagelser

En liten runda innan förmiddagskaffet är klart. Små iakttagelser. Inget storslaget precis, utan mest noteringar. Taxen följer med. Vi går hit och dit. Han med sitt blå ben i munnen, i hopp om lek. Jag med kameran till hands, i hopp om bild. Nu är kaffet klart! En stund vid skrivbordet och nu ska vi se vad jag såg.

I rosenhäcken har ännu en slagit ut. Det är Maidens Blush, som samsas väl med Charles de Mills, som syns skymta i bakgrunden.

Vänder mig om och ser att även den okända, förmodligen - enligt tråd på AoT-forumet - Aloha, visar blomning. På bilderna ser det ut som de två rosorna har ungefär samma färg, men i verkligheten går Aloha mer mot aprikos, medan Maidens Blush är mer rent rosa.

Går runt rosenhäcken och vid fötterna skymtar något lila. Det är en... hade först skriva näva, men bladen, som är mörka och lite ludna, påminner om malva. Någon som vet? Ja, jag minns inte om jag planterat den eller om den kanske har valt växtplats själv såsom frösådd. Hursomhelst är det fint med något som blommar nu, då aklejorna på platsen endast visar fröställningar.

Kikar över ligusterhäcken in mot köksträdgården och ser att det lyser rött av vinbär. Den uppstammade busken levererar troget varje år. Ska plantera fler uppstammade bärbuskar på platsen. Sedan kunna ha annat på marken. Ätbart på två plan alltså.

I bakgrunden på förra bilden skymtar den lilla sittplatsen nära dammen. Jag närmar mig och ser att hornviolen - Viola cornuta 'Belmont Blue' - under äppleträdet fortfarande skänker några blommor. Den blålila färgen är vacker mot stenläggningen. Det svarta ormskägget - Ophiopogon planiscapus 'Niger' har inte riktigt "kommit loss" så som önskat. Hade önskat större tuvor, men får vänta och se. Hostans blad blir en skopa som fångar upp det som faller från trädet.

Tillbaka till grusträdgården igen och jag kan inte gå förbi "hullerombuller"-planteringen utan att notera dess röra. Dock, det är en plats i omvandling och jag väntar på att ett flertal plantor ska visa sig i sin fulla prakt, för att till hösten göra omflyttningar, ta bort en del och lägga till annat. Förhoppningsvis skapa  struktur. Sedan. Men inte nu, för nu vill jag låta växterna vara i fred så här mitt i tillväxt och inför blomning. Men oj så rörigt det både ser ut och är. Får väl se om jag kan låta spaden vänta.

Första bilden visar en del av röran. Till vänster är det den vita hängpimpinellen - Sanguisorba Tenuifolia 'Stand Up Comedian' och dess vackra bladverk. I bakgrunden den blå isopen - Hyssopus officinalis, som just börjat blomma. Till höger skymtar rysk martorn - Eryngium planum 'Silverstone' tillsammans med fröställningar från den jeansblå strandirisen - Iris sibirica. Längst fram i mitten, tror det är en rosa blåverbena - Verbena hastata 'Rosea'. Den fjärde bilden visar en okänd vit, troligtvis en sådd från fröbibbefrön, som nu blommar frikostigt bland strandirisens blad.

Närmast huset blommar nu stockrosorna. De fanns här "från förr" och återkommer varje år. Ibland i lite olika skepnader, men alltid frikostigt blommande.

Ja, och så taxen med sitt älskade ben, vill ju också bli fotograferad. Klick, klick... Nöjd nu? Nöjd nu.

Jag har börjat jobba med att ersätta ogräsmattorna i betongen med singel och lite plantering. Det blir rätt flytande övergångar mellan betong, småsten och planteringar. Till vänster om taxen försöker jag få röd kattfot - Antennaria diocia 'Rubra' - att etablera sig och att med sitt grå bladverk liksom binda ihop övergången. I de djupare sprickorna i betongen provar jag att plantera småplantor av trampnarv - Sagina subulata. Får väl se om de trivs och kan breda ut sig, kanske kan de mota bort - eller iallfall begränsa - ogräset. Kanske prova krypande timjan också. Fler växter som kan passa?




2 kommentarer:

  1. Den där lilla ljusblå hornviolen kanske är samma sort som min favorit! Har försökt plantera ut den på många ställen, då den plötsligt nästan dog på sin första växtplats -efter ett par blomrika år. Efteråt har jag funderat på om den inte fick näringsbrist. De kanske vill ha mycket näring?

    Trevligt med uppstammade vinbär och som du säger så praktiskt att kunna ha något annat inunder!

    SvaraRadera
  2. Javisst är hornviolen vacker. Nytillskott i trädgården, stod där på den lokala plantskolan och bara smälte. Enligt plantskolan ska den stå halvskuggigt och helst inte i full sol. Apropå näringsbrist, ska nog tillföra lite på platsen, kanske därför ormskägget inte sätter fart. Har också hört att det kan vara idé att beskära hornviolen nu för att stimulera en andra blomning. Vet inte, kanske en god idé.

    Oväder på gång, vinden viner därute och regnmolnen närmar sig...

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...