lördag 13 september 2014

På avstånd, en liten bit ifrån

Överallt dessa nät som knappast syns om inte solens strålar når den tunna tråden. De är vackra, rena konstverken. Men dess syfte blev tydligt igår då en stackars fluga flög in i ett, fastnade och strax var spindeln där och gladde sig väl åt fångsten. Den enes död... Ja, jag vet, sådan är naturen och så bör det vara. Som sagt, jag vet. Ja, och jag inser att den där känslan av vemod som kommer över mig kan verka lite löjeväckande. Funderar. Det handlar kanske inte om flugan egentligen, utan dramat i sig. Den intet ont anandes... Det plötsliga, en fälla så skickligt skapad av spindeln, en strateg av rang.

Alla dessa nät, det verkar som om trädgården vimlar av dem och dessa spindlar. Vackra att skåda... på avstånd, som här i päronträdet.

Den tunnaste av trådar möter den tunga gamla trädstammen.

Ljuset leker.

Lavendelrundeln, vid första anblicken syns de nästan inte...

...men de är där.

...och här.

Jag är inte helt bekväm då jag betraktar spindlarna på nära håll.

Det händer att jag går in i de där tunna trådarna och blir då osäker på var den där spindeln är någonstans. Kryper den på mig? Jag ryser och ruskar. Rädd? Kanske inte, jo kanske lite. De väcker såväl mitt intresse och fascination som mitt obehag. Men på avstånd, en liten bit ifrån, då solens strålar lyser på den skira tråden. Visst är det vackert så.






16 kommentarer:

  1. du skriver så fint! :)
    kram /Amalia

    SvaraRadera
  2. This pictures are fantastic! Spider nets are always an idea of autum for me!
    All my best
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Many thanks!
      I agree, a sign of autumn.
      Warm regards,
      Katarina


      Radera
  3. Vackert inlägg. Spindlar känns lite spännande. Det måste ju finnas hur mångas om helst och ändå kan det gå många dagar utan att man ser nån. De lever sina hemliga liv. Vackra med randiga ben och fint tecknade sköldar.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Mm, precis så är det ju. Hemliga typer som plötsligt dyker upp, eller snarare upptäcks, av oss...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Det är en vacker tid nu, vad vi nu vill kalla den. Vackra mornar med dimma och spindelväv.
    Kul med ett inlägg om spindlar.

    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Instämmer, en tid med härligt ljus och en luft som är skön att andas.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Naturen är fantastisk på många vis. Jag är inte alls glad för de spindlar som bäddar in både fönster och hus (bor vid havet). De är grå och vidriga och gör att min utsikt under sommaren inte blir så vacker som den egentligen är. De spindlar du har förevigat är vackra i jämförelse. Näten är mycket vackrare när de är bland växter än när de täcker mina fönster. De är flitiga med sitt vävande. / Ha en fin vecka önskar Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att det inte är roligt att näten täcker fönster, hu! Instämmer att det är bland grönska som såväl spindel som dess väv blir vackra.
      Tack - o detsamma: Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Vackert fångat :) Visst känns det som att de blir fler på hösten de där näten. Eller är det bara att daggen visar upp dem i ett helt annat ljus? Jag har fullt med spindlar i källaren. Det ska tydligen vara en bra sak. Men första gången jag såg en riktigt stor husspindel här trodde jag vi skulle få flytta. Min dotter hade jättefobi på den tiden men det har gått över :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Mm, funderat på det där, är de där alltid men vi ser dem inte förrän nu?
      Det där med spindlar inomhus... Jobbigt med fobi, men nja, inte riktigt bekväm med dem. Fast det ska ju vara bra, fast vet inte riktigt varför. Vet du?
      kram
      Katarina

      Radera
  7. Reagerar som du när jag går in i näten - var är spindeln?! Har inga problem med dem annars även om jag inte är så förtjust i de stora som kommer in i huset nu på hösten. Men med daggen blir det så vackert med näten i höstsolen!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder! Jag har märkt att det är ovanligt många spindelnät just nu. Man går in i dem överallt i trädgården. De är så vackra tidigt på morgonen, med alla daggdroppar som glittrar i näten. Du har fångat dem så fint på dina bilder/ Kram Titti

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...