måndag 11 augusti 2014

Magnus (med sällskap)

Ett påfågelsöga på en solhatt. Förmodligen en av de vanligaste motiven, tänker jag då jag vandrar runt bland olika sidor. Här en bild från den egna täppan, den sitter på en Echinacea purpurea 'Magnus'.

Solen gassar, fjärilen sitter kvar länge.

Jag låter kameran klicka. Och klicka igen. Vilken vacker fjäril det är! Färgerna, formerna... det är magiskt egentligen.

Plötsligt kom en humla. De är där båda två en liten stund, men strax...

...lyfter fjärilen.

Humlan blir kvar och ägnar varje blomma stor omsorg.

Vilken charmig liten varelse det är!

En bild från ett annat tillfälle. Humlan är vacker på solhatten. Solhatten är vacker i sig, ser hur de brända tonerna möter det rosa. Det är något visst med det.

Även andra besöker solhattarna, här ett blomsterbi.

Solhattarna lockar insekterna som lockar mig... Fast, nog lockar dessa blommor mig också, där de står och fångar såväl ljus som skugga. 

Denna alldeles vanliga sort - Echinacea purpurea 'Magnus' är trevlig och robust och blev årets perenn 1998, mer om det se länk.

Röd solhatt eller röd rudbeckia? Vad jag förstår kan den heta båda på svenska, men då jag läser mig till att den inte längre tillhör släktet Rudbeckia, så kanske det kan bli lite förvirrande om den kallas just det. Kanske enklast att helt enkelt kalla den Magnus =o)

Echinaceor - Jag har några sorter till, men de är rätt klena typer. Ja, och flera av de mer speciella varianterna har inte överlevt alls, så jag är rätt skeptisk. Fast... skulle gärna ha en vit. Kanske också prova någon mer... Vad har du för erfarenheter?









20 kommentarer:

  1. Vakre bilder! Ja, solhattene tiltrekker seg alt som er av insekter virker det som. 'Magnus' har virkelig holdt populariteten siden den kom! Jeg har flere hvite, og tror de heter 'Alba' og 'White Swan'. de klarer seg fint her, og her er det sone 4 eller H4 som vi sier her i Norge.

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Måste skaffa några vita, tack för sortnamnen, verkar vara tåliga sorter.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Härliga bilder, blommor, bin och fjärilar,kan det bli så mycket bättre!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är härligt när dessa trevliga insekter lockas till blommorna.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Underbara bilder! Det är första året som jag lyckas få Magnus att överleva. De andra sorter jag provat har ej klarat sig. Skulle vilja ha fler, gärna vita. Men ska kanske börja med fler 'Magnus' först.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, de verkar vara känsliga typer, men de tipsen som Marit ger i första kommentaren kanske är robustare än andra. Det verkar dock vara många klena sorter ute i handeln...
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Härliga bilder. Här brukar inte de mer fashionabla sorterna överleva. Har frösått en vit som blommar. Ska bli intressant att se om den fixar vinterm.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Skönt att höra att andra har samma erfarenhet, även om det är trist med så kinkiga sorter. Hoppas på en vit jag också, spännande att se om din övervintrar.
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Vilka bilder! Den första bilden som visar påfågelsögat och solhatten, så fin! Vad använde du för objektiv? Största drömmen för mig är ett macro, är det ett sådant du använt?

    Jag har flera Echinacea som går på andra året nu och verkar trivas. Dessutom drev jag upp en sort från fröer i våras, några av dessa orkar blomma. Ska bli spännande att se om de klarar vintern. Som du hör har jag ingen lång erfarenhet av solhattarna men jag tycker att de är underbara!
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har Canon EOS 600D och objektivet är ett "vanligt" 18-135 mm. Jag har ett makroobjektiv, men det är sällan jag använder det. Ofta ska något fångas i stunden och byte av objektiv hinns inte med. Annars, när det inte är bråttom, ja, då glömmer jag nog det helt enkelt. Men ska nog försöka leka lite mer med makro...

      Roligt med dina positiva erfarenheter av echinaceor, inspirerar mig att försöka med fler sorter.
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Så flotte bilder! Sommerfugler gjør seg utrolig godt på blomsterbilder!
    Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, fjäril på blomma kan liksom inte bli fel =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Ja, jo vad säger jag? Att din skepsis är sund och delad. Att bilderna är njutningsfulla för mig som inte tar mig tid med egen njutningsfull fotografering. Och att jo jag kallar dem Echinacea, solhatt om jag kommer ihåg :)

    Jag fick förmånen att hälsa på en odlare, en duktig en som levererar till många plantskolor och föreläser en del. Han har gjort samma reflektion - en del är svåra. Hans tanke... De rosa och vita har ofta(alltid?) blod från E purpurea som växer lite fuktigare därför är de lättare hos oss. De varma färgtonerna, de gula, orange och röda stammar från arter på USAs prärier. Varmare, torrare lägen helt enkelt.

    Jag köpte en nu men funderar på om den ska grävas ner i växthuset eller stå svalt men frostfritt i garaget över vintern. Kanske klarar de sig bättre om man klipper bort blomningen och planterar? Det är ju lite tufft att både blomma och etablera sig... När jag planterar blandar jag mycket grus i jorden och lägger lite extra i ytan runt rothalsen... Jag har en ' Irrestistable' som överlevt några vintrar nu. Men de brukar funka ett par säsonger och sen lämna utan adjö..

    SvaraRadera
  8. Aha! Tack! Skönt att få den egna upplevelsen bekräftad och det stämmer så väl med den där odlarens tankegångar. En fantastisk röd-orange, brinnande i färgen, klarade bara en sommar. De namnsorter (förutom Magnus) som överlevt går i rosa toner.
    Du verkar ha god koll på hur du ska göra med din nya, verkar klokt att klippa bort blomningen... Ja, och ska kolla hur mina lite klena namnsorter har det runt rothalsen, kanske fylla på med jord/grus så att den mer "bäddas in". Tänk vad vi funderar, pysslar och funderar lite till =o))
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Rasande vackra bilder! Själv har jag bara de rosa och vita sorterna. De klarar sig bra här, men blir aldrig så där jättestora och maffiga som jag skulle vilja./ Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, frågan är vad det beror på att en del får till det sådär maffigt... Sorter? Lägen? Jordmån? Annat? Vet inte... Kram Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...