onsdag 15 maj 2013

Tveksamheter

Trädgården håller vårfest och generöst bjuds det än det ena, än det andra. Mycket lite, om ens något, möts med likgiltighet. Det mesta uppskattas och det är flera Åh, Ah! Oh! som ljuder bland allt som prunkar. Men så infinner sig ibland en annan känsla, tveksamheten träder in: Gillar jag verkligen det här? 

Först. Detta är en tulpan. Men ger den mig en känsla av tulpan? Tveksamt. Är den vacker? Den är ju inte ful, nej, som blomma betraktat är den väl rätt vacker. Kanske till och med mycket vacker, som ett konstverk. Men som tulpan att samsas med andra tulpaner? Nej, denna tulpan är ingen som sjunger i kör och liksom trallar lite vänligt sisådär som många tulpaner gärna gör.

Tra la la...

Ännu en: Tra la la-tulpan med enkel och vacker form. Färgen? Tidigare var jag tveksam till orange, tyckte det var lite väl, ja, vet inte riktigt vad, men så var det. Nu tycker jag alltmer om den. Tveksamheter kan förändras.

Orange är - ännu - inte någon dominerande färg i trädgården, men precis som förra året valdes de små penséerna just i denna kulör, som i kvällssolen blir brinnande gult - brandgult. Skulle jag bli tveksam till dem, så är det ju bara att flytta bordet med krukorna till annan mer lämplig plats. Velig? Nja, snarare flexibel och förändringsbenägen. Väl?

Åter till tulpaner! En annan tveksamhet är de jättelika tulpanerna, där blommorna är gigantiska och när de vecklar ut sig nästan känns som tefat. Är dessutom färgen knalligt gul så blir jag ju än mer tveksam. Här bland narcisserna, ser kanske inte så "farligt" ut, men vänta!

Se här!

Vilka tulpaner! Giganter! Tillsammans med narcisserna blir de ju till monster. Men kanske i ett annat sammanhang, men vilket? En stor trädgård kanske. Eller med mycket grönt omkring kanske. Men just här ska de inte stå iallafall, om detta råder ingen tveksamhet.

Bland narcisserna har en rugge pingstliljor börjat blomma: Åh! Ah! Oh!

Det har också denna:

Formen är fin, det är den. Men det där aprikosa är - i mitt tycke - inte speciellt vackert mot andra narcisser som går i gult eller citrongult. Nåväl, jag tänker flytta dessa till en annan plats, så får andra narcisser fylla på "ängen". Det blir bra. Jättebra! Tveksam? Inte alls, varför undrar du det? =o)




8 kommentarer:

  1. :-) När jag började med trädgård tyckte jag folk var tokiga som flyttade runt så mycket... Nu tycker jag det är en del av tjusningen, att hitta den optimala platsen.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ligger nog i själva trädgårdsintresset... Att man är ute efter en viss känsla, inte "bara" plantera...
      Ha det gott!
      kram
      /Katarina

      Radera
  2. Haha... ..ja det där känner jag igen. Hade några grälligt gula narcisser som krockade i blomtid med Pr 'Accolade' när hon blommade. Men som nån sa - var sak har sin plats... ..skridskorna i isskåpet!

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fniss.... din kommentar fick mig en minnas en liten tomte i frysen hos en god vän, så fick den vara där tills det blev jul igen... Var sak på sin plats, ha ha...

      Radera
  3. Vackra bilder du bjuder på och kul reflektion kring tveksamheter :)
    Kul att du tittat in hos mig och lämnat ett spår efter dig
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är roligt och givande att vandra runt... verkar finnas oändligt många sidor som bjuder på trädgård. Roligt att lämna och få spår, för annars är vi ju osynliga för varandra. Bara siffror i statistik.
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Vilka underbara vårbilder på blommande Tulpaner i alla fäger.
    Nu på våren tycker jag det är såå snyggt då allt färger krockar med varandra, man blir glad :=)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, våren är en tillåtande tid. Krockar kan vara fantastiska, mest då starka klara färger möter andra av samma kaliber. Då kan det vara härligt.
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...