lördag 13 juli 2013

Månsken och franska munkar

Jag kompletterar min förteckning över vad trädgården innehåller. Namn läggs till och även bilder. Det är ett rätt tidskrävande pyssel, men också roligt. Kommit på att jag ska försöka datummärka alla bilder, kan ju vara roligt att veta när växten såg ut såhär. Så småningom utveckla till att bli både när- och överblicksbilder. Men nu får det vara som det är. Gott nog? Gott nog.

Idag noterade jag att månskensnepetan slagit ut med sina första blommor. Så lägligt, fram med kameran och nu är den också registrerad. Visst är den vacker? Nepteta goviana 'Zaskar Dragon' heter den "på riktigt" och är ett fynd från Åbergs i Ystad. Dit ska jag på måndag... hm, får nog anledning att komplettera växtsidan efter det, ha ha...

Då jag besökte "det stora växtvaruhuset" häromdagen hade de en del perenner till extrapris. Ja, så hamnade då dessa franska blåmunkar - Jasione laevis - i min korg. De har inte lämnat krukan ännu, vet inte riktigt var de ska planteras. Än. Torrt och soligt vill den ha, om jag förstått saken rätt.

Den senaste i raden av echinaceor som införskaffats är denna på rea nyligen, se inlägg. Ja, jag är onekligen en vän av låga priser då sådant bjuds. Den heter Echinacea purpurea 'Pica Bella' och ser ju rätt så lustig med sitt rufs på toppen.

I en nygjord plantering i halvskugga står denna alunrot som har riktigt mörka blad, den heter Heuchera 'Obsidian'. Hela platsen är "i vardande" och inte så rolig att skåda nu. Men så småningom. Förhoppningsvis. Tittar till planteringen då och då. Försöker uppmuntra dem: Väx! Men det verkar bara vara ogräset som lyssnar...

Kikar runt därute och ser vad mer som kan dokumenteras och hamna på växtsidan. Den lilla nepetan ser ju inte mycket ut för världen, men när jag kollar så ser jag att den heter 'Six Hills Giant' och på svenska kallas stor drakblomma. Ojdå, den står helt fel, verkligen jättefel. Det är alldeles för trångt på platsen, dags för flytt.

Stjärnflockor finns flera i trädgården och alla har de sin tjusning. Här "den vanliga" ljusa som ibland har lite rosa inslag.

I köksträgårdens pallkragar växer bland annat blå gurkört, på latin Borago officinalis. En av mina favoriter vad gäller ätbara blommor. Men visst violer, ringblommor och krasse... ja, de är ju favoriter de också.

Detta var några av dem som hamnat i förteckningen, som blir allt längre och längre. En del på listan har blivit till grön text, då jag är osäker på om de fortfarande finns därute. Exempelvis undrar jag om det överhuvudtaget finns kvar någon av de blå anisisop som jag planterat. Vet inte, men jag verkar misslyckas med dem och vet inte varför. Någon?


2 kommentarer:

  1. Vilken tur att jag hittade din blogg! Du verkar ha sådant jag känner till men även många för mig okända och oprovade! Det skall bli spännande att titta vidare i din blogg, men först skall jag gå ut i solen (man vet aldrig hur länge det är vackert!.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Varmt välkommen hit! Ja, jag fann din blogg via någon annans... Så är det ju ofta. Vandrar än hit, än dit.. Ibland korta besök, ibland stanna lite längre =o)
      Solen sken igår, fantastisk sommardag. Söndagen börjar mer trevande...
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...