måndag 2 juni 2014

Malmö Garden Show

Hinner jag? Jo, jag hinner nog... Tiden är knapp, nyss hemkommen från Odense. Men jag cyklar och visst hinner jag ta en liten runda på Malmö Garden Show såhär på söndagens eftermiddag. Innan stängningsdags, mycket folk. Precis där jag ställer mig med kameran i hand, dyker det upp någon och ställer sig framför. Hela tiden. Jag väntar på att någon, ibland några, ska flytta sig. Vänta, vänta... Fast så vänder jag mig om och där står jag precis framför någon annan med kameran i hand, som väntar på att jag ska flytta mig. Klick, klick. Jag tar fort några bilder och vandrar vidare. Små nedslag här och där, inget heltäckande reportage alls. Några intryck. Några tankar. 

Jag börjar där jag sedan slutar. Ett vackert draperi! Mer om detta sedan...

Det är mycket prylar, tänker jag. Trädgård som prylar, föremål gjorda av människans hand, så kallade artefakter. En del har en funktion, som att bringa ljus i mörker.

Känsla av natur. Stig. Naturstig.

Konkurrerar det med växtligheten? Kanske lyfter fram och gör att växterna kan ses på annat vis? Vackert? Jag vet inte, men lekfullheten tilltalar.

Olika växter blandas, ätbarheter med annat. Ljust och mörkt, skirt och tungt. Jag frågar utställaren efter växtlista, men det finns ingen. Jag undrar om det kanske finns på nätet, men nej, inte där heller. Utställaren är vänlig och säger att jag kan maila dem. Nåväl, jag låter det vara, men jag tycker det borde vara självklart för utställarna att ha sin växtlista publicerad på nätet, men helst i pappersformat på själva utställningen också. Kunde vara en skylt, då kunde jag ha tagit en bild på den. Ja, hursom, vadsom, men något.

Honungsfacelia - Phacelia tanacetifolia - är en jordförbättrare. Skulle jag kunna så bland annan växtlighet här hemma.

En del idéer är... Här tänker jag att man - med snörets hjälp - försöker skapa en känsla av gärdsgårdar. Skulle kunna hålla en säsong, kanske låta något ettårigt klättra däri, därpå. Fast...

...så ser jag att man planterat murgröna som klättrare. Hm. Åh, ja, jag vet. Jag dödar idén genom att vara praktisk. Så tråkig jag är! Fast om snöret ersattes av något hållbarare... En idé kan föda nya.

En gunga i en trädgård, en vacker och användbar pryl som samspelar med växtligheten. Jag tycker om det jag ser, tar många bilder. Solen gassar, ljuset är skarpt.

Den ljusa smörbollen, kanske en 'Alabaster', kanske en annan. Inga växtlistor... Nåväl, jag har ingen sådan här smörboll, men skulle så gärna vilja ha. Försöker fånga den med kameran, men solen bländar.

Fler bilder..

Strax intill en annan trädgård. Vackra planteringar, där det mer vilda möter tuktat. Min blick landar i växtligheten, prylarna stör inte, men finns där och inbjuder att slå sig ner. Men, som sagt, prylarna är inte huvudsaken, det är inte de som skapar stilen, men bidrar. En balans som tilltalar mig.

Måste vara härligt att sitta så omsluten. 

Denna då? En känsla av natur, skog, strand. Det är vackert.

Små soldater i sanden.

Kanske ett budskap om krig och fred, kanske något om barnens krigslekar. Jag vet inte och i stunden med gassande sol, folkvimmel, för lite tid och ork tar jag inte reda på mer. Läser sedan att trädgården, kort sagt, handlar om en pojke (krigsleksakerna är från hans barndom) som vuxen skickas ut i krig och dödas. 

Ibland är trädgård Konst. Ibland är det konsthantverk utan större budskap än att vara det som det är. Jag vandrar vidare och ser en rolig idé. Bra, användbar och vacker.

En annan idé som tilltalar mig. Bord som insektshotell eller kanske snarare insektshotell som bord. Detta får mig att fundera på om min platsbyggda bänk med förvaring därunder också delvis ska rymma sådant här. Hur fungerar dessa hotell? Blir nyfiken, är det bara "trevliga" kryp som isåfall flyttar in?

 En av balkongerna visade en vacker spaljé.

 Hammock i en trädgård.

Ett försök till en så kallad "showstopper" och visst stannar jag upp och kikar en stund. Det kan inte ha varit lätt att få till en sådan här, tänker jag, medan blicken vandrar och fångas av den ängslika växtligheten. Vackert! 

En balkong till. Färgglatt. Pratade med utställarna, det är de som sitter där, och fick bekräftat att de inspirerats av Marocko. 

Mycket prylar, det är framförallt de som skapar denna balkong, enligt mig. Växterna hamnar på undantag, det är prylarna som skapar stilen. Så också på en del andra balkonger: Prylar, prylar, prylar. Så kan "trädgårderande" också vara. För andra. Inte för mig, jag är en växtnörd. Men balkongen fick mig att stanna upp en stund, då jag inte kunde låta bli att falla för detta underbara draperi. Så vackert mot himlen!

Ja, detta en liten runda på Malmö Garden Show. Inte heltäckande, som sagt, utan bara några nedslag.  Arrangemanget blir allt bättre och det är roligt att en trädgårdsutställning kan få finnas i en så vacker omgivning. Ja, för promenaden fortsatte sedan i själva Slottsträdgården. Kameran fortsatte att klicka, men dessa bilder får visas i ett annat inlägg.






8 kommentarer:

  1. Ja varför finns det inga växtlistor? Balkongen som vann besökarnas röster hade på föredömligt sätt "växtrecept" som man kunde ta vid deras balkong/monter - alla andra saknade denna viktiga info. Trist eftersom arret annars är ett så trevligt och väl genomfört event med mycket att se på.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska skriva till dem och föreslå dem att åtgärda det. Vem vet, kanske det lyckas.. =o)
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Å nej. Jag har missat! Attan, det där hade jag ju verkligen tänkt gå på, men så kom det annat emellan. Tusan. Nåja. Jag får njuta av dina bilder. Tack för att du delade med dig!
    Ha en fin vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej! Så trist!!! Men så blir det ibland...
      Sommaren är bara i i sin början, fler möjligheter väntar! =o))
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Draperiet - ja det gillade jag skarpt!!! Annars instämmer jag i tankarna om prylar och växtlistor. Att lista växterna borde vara självklart punkt. Att prylar flyttar in lite smygande och sakta tar över känns som en trend... I delar irriterande för mycket av prylarna håller inte för mer än slit och släng. Något som jag vill bort från. Tack för bilderna! Den där parken ska jag försöka komma ihåg. Kom aldrig iväg till Skåne i våras... :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har skickat ett meddelande till MGS och föreslagit växtlistor till nästa år, ja, får väl se.. Prylar, prylar, prylar, ofta slit & släng. Ja, smaken är som.. Men det är nog en trend som varit och som pågår, som älskas av många och som nog kommer att pågå länge än.
      Du, om (när) du kommer till Skåne så hojta gärna, vore kul att ses!
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Hej!
    Tack för de fina kommentarerna kring vår trädgård men även hela utställningen!
    Vi har ett recept på vår trädgård "Svängrum" (Den med gungan.. ) på vår hemsida.
    http://vallkiljacobsson.se/guld-till-svangrum-malmo-garden-show-2014/
    Förra året hade vi med en växtlista på vårt bidrag "Ånyo". Det som var dumt är att alla sista minuten ändringar inte finns med... Växter som inte håller måttet som byts ut, eller växter som helt inte fungerar som man tänkt.
    Vi kom fram till att det var bättre att ha den på nätet :)
    MVH Vallkil & Jacobsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan,
      Så roligt att ni hittade hit! Jag tyckte - som sagt - mycket om ert bidrag. Ja, och förstår dilemmat med en tidigt färdigtryckt växtlista, men er lösning är ju utmärkt. Listor på detta vis (ja, ni är föredömliga, tar upp annat än växter också) vore perfekt om alla utställare gjorde det... Nu glad att ni har en. Tog mig en snabb titt och noterade att smörbollen verkligen var en 'Alabaster' =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...