torsdag 31 juli 2014

Två, kanske tre, i min trädgård

Den svävar runt mig, står stilla en stund, förflyttar sig för att stå stilla igen i luften. Likt en helikopter som hovrar. Den verkar kolla in mig, kan det vara så? Hur upplever en trollslända tillvaron, omgivningen, ja, kanske mig? Jag tar upp kameran, den flyger hit och dit, nej, vill inte låta sig fångas. Så plötsligt, stannar den upp och låter mig ta ett foto, för att strax lyfta igen. 

Den är rätt stor. Jag letar efter information och finner att detta nog är en så kallad egentlig trollslända eller stortrollslända och då kan det möjligtvis vara en mosaiktrollslända, se länk.

Häromdagen såg jag en annan trollslända på lavendeln. Nu har jag blivit nyfiken: Vem är du? Troligtvis är det en ängstrollslända och kanske isåfall en hona av arten blodröd ängstrollslända, se länk. Vingarna glittrar i solen.

Här en - tror jag - likadan som ovan, fast kanske ändå inte. Enligt källa så ska benen vara svarta på ängstrollsländorna och dessa ser ju inte så svarta ut. Eller är det ljuset som luras. Ja, jag vet inte, vet du?

Så speciella de är! Läser mig till att av de 5.680 arter som finns i världen har 64 påträffats i Sverige. Ja, och så då två, kanske tre, i min trädgård.





16 kommentarer:

  1. Fantastiske bilder! Jeg to sorter som jeg har sett her i hagen, men har aldri klart å få tatt bilder av de. Du har vært heldig som klarte det!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ibland har vi tur =o) Men en del insekter låter sig verkligen inte fångas lätt, speciellt fjärilar kan irra hit och dit, liksom retas...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Så somrigt och kul med sländor i trädgården. Det ser vi inte så ofta här. Vackra bilder.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så ofta här också, men att de dök upp beror förmodligen på dammen... Kanske vädret också? Vet inte, men är väldigt mycket insekter överhuvudtaget i år i trädgården.
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Wow, vilka bilder! Så vackert när vingarna glittrar.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Hei! Når man har hage får man nesten naturen i fanget. Det er veldig interessant. Vakre og spennende bilder. God kveld! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och instämmer. Med trädgården får vi en del naturupplevelser som lockar såväl ögat som nyfikenheten och väcker lusten att lära mer.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Häftiga bilder! Har försökt fånga trollsländor ibland och det är ingen lätt uppgift. Jag har mest sett blå och gröna. De här hade läckra färgställningar som jag inte sett förut. Visst är det kul med nätet som uppslagsbok och att lära nytt :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Speciellt den stora var svårfångad, men så plötsligt satte den sig där, betraktade mig som om jag vore rena rama paparazzin och liksom uttryckte ett "OK då, ta en bild då, men gör det fort!" Klick, klick. Så flög den igen.
      Verkligen kul att lära mer och nätet är fantastiskt.
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Underbara bilder fick du till! Kanske har du fler fast du inte tänkt på dem? Själv är jag inte så förtjust i dem sedan en sommar när jag som barn fick en som fastnade i mitt flygiga hår och satt fast och "skrek" medan den piskade runt mitt öra med vingarna. MYCKET obehagligt! Men de är vackra på håll :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det kan vara så att här är fler... Vore skoj.
      Usch, vilket hemskt minne! Det måste verkligen ha varit en förfärlig upplevelse
      Instämmer i att insekter gärna får hålla sig på visst avstånd =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Så bra du lyckats fånga dessa fascinerande djur! Dyker upp som du skriver likt helikoptrar och spanar in omgivningen. Aldrig att jag känt mig störd av dessa, de tycks ha fullt upp med sitt. Gillar sådana insekter! Som barn hade jag nästan insektsfobi och det gör att jag betraktar alla dessa djur med viss respekt. Gillar de som struntar i mig och har fullt upp med sitt: fjärilar, humlor, bin, trollsländor... Getingar däremot förstår jag mig inte på!
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det är egentligen först med trädgårdsintresset som jag börjat fascineras av alla dessa insekter... Som barn bestämde jag mig att inte gå ut på en hel sommar efter att ha blivit stucken av en geting (ett beslut som inte ens höll en hel dag, ha ha). Ja, getingar förstår jag inte. Och inte heller mygg, som ständigt "uppvaktar" mig, suck!
      kram
      Katarina

      Radera
  8. Snyggt jobbat, de är verkligen inte lätta att fota så snabba som de är.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag hade en attans tur, för speciellt den stora flög runt, runt, runt och var svårfångad...
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...