söndag 26 juli 2015

En nomad, en som växlar boplats

Jag vandrar med en kruka i hand. Känns det igen? Då och då ställer jag ner den för att se hur plantan gör sig tillsammans med den och den, här och där. Gör du också så? Tror det.

Just denna kväll är det en daglilja som bärs runt. Den är en gång inhandlad på en loppis och angavs vara blekt gul. Jag såg fram emot en Hemerocallis citrina, planterade i kruka för att vänta och vänta. Och se. Och veta att den jag köpte inte var den som sålts. Nu blommar den i en orange-brun ton, kanske terracotta. Förmodligen är det en av de gamla och vanliga sorterna - Hemerocallis fulva. Blommornas färg är rätt vacker tillsammans med grönska och kan språka med flera kulörer, såsom det blå som trädgårdsstormhatten - Aconitum x cammarum - bjuder. Strandirisarnas fröställningar visar inslag av brända  toner de också. Olika samtal växter emellan.

Nära står den vita hängpimpinellen - Sanguisorba Tenuifolia 'Stand Up Comedian' - som även den bjuder en brun ton, men den är rödare än dagliljans orange.

Här står också solhattarna - Echinacea purpurea 'Magnus' - som ännu inte visar blommor "på riktigt".

På platsen finns också rosa inslag i form av rosa blåverbenaVerbena hastata 'Rosea' - vilket får mig att tveka om dagliljan verkligen ska vara här eller inte.

Jag sätter ner krukan. Tar några steg bakåt och betraktar det hela.

En humla gör mig sällskap.

Nej, jag är inte helt förtjust i dagliljan just här, kanske för att tonen i den rosa blåverbenan är alltför kall. Kan vara det. Men de brända tonerna gör något, tillför något. Det hade kunnat vara lite mer av det på den vänstra bilden. Ett annat liv i den högra.

Terracotta, brons, kanske orange till och med. Som möter rosa, eller är det skärt. Skirt rosa. Kanske med en lite smutsig ton, en speciell ton. Växterna bjuder den då och då, som exempelvis krolliljorna - Lilium martagon - som nu blommat över. Här några bilder från nyss och lite tidigare än så.

Ännu tydligare blir det då solhattarna blommar. (Echinacea purpurea 'Magnus', bilder från förra året.)

Dagliljan bärs runt. Sätts ner för att strax lyftas igen.

Läser mig till att dagliljor kan bli rätt omfångsrika och växer med rotskott. Det är trångt på platsen. Kanske ändå enklast att ha den kvar i kruka och på så vis kunna placera den lite här och där. Låta den vara en nomad, en som växlar boplats.

Nära inpå står ännu en kruka fylld med dagliljor, blekt gula. De har tidigare inte blommat, utan endast visat grönt. Löftesrikt. Jag väntar och väntar. För att igår kväll se att en av knopparna slagit ut. Nu lyser blomman i en svårbestämd ton av... Just det.






18 kommentarer:

  1. Ja, det hender at planter blir båret rundt her også ;))
    Vakre verbena og martagonliljer du har! Den Verbena hastata er den ettårig eller flerårig? Synes de er så fine. Jeg sår Verbena bonariensis hvert år. De kan selvså seg og komme igjen året etter, men det har jeg ikke opplevd.

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog många som gör det.... =o))
      Verbenan verkar vara flerårig... dvs perenn. Frösår sig rätt vilt, men lätt att plocka oönskade småplantor. Om du vill skickar jag gärna en liten planta eller frön när tid är för det. Kontakta mig isåfall.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Hello. Your works is Elegant.
    Greetings from Japan. ruma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi!
      Thank you for your nice comment.
      I visited your website and will return to see more of your wonderful photos, fantastic!
      All the best,
      Katarina

      Radera
  3. Känner igen beslutsångesten. Numera är det svårt att hitta en lucka för nya växter, så krukodling är ett bra alternativ. Vackra bilder du bjuder på./ Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Krukodling som komplement till "det vanliga" är inte så dumt. Flexibelt och håller plantan "i schack" för alltför kraftig tillväxt och spridning. Negativt är väl vattning och näring, som behöver lite mer tillsyn än vanlig plantering. Men det löser sig... Nog.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Visst bärs det runt krukor även här. Varje försommar samma visa. Var ska jag ställa krukorna med gula kryddtagetes och de med orange indiankrasse.Vill inte avstå från nån av dem eftersom de tillhör köksträdgårdens sortiment, samtidigt vill jag inte släppa loss de gula tonerna helt.
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stundom tillför det gula och orange något. Men inte alltid. En balansgång...
      I köksträdgården, min pyttelilla, är jag mer tolerant, här får gula och orange ringblommar gärna leka med annat. Kryddtagets och indiankrasse.... får bli nästa sommar =o))
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Tråkigt när färgen inte är vad man väntar sig! Då är det bra att plantera i krukor om det skulle bli helt fel.
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är onekligen lite surt när utlovat inte levereras. Hänt fler gånger än få, men ändå inte ofta. Nåväl, det handlar om växter som inköpts på loppisar för billig peng. Ja, och min erfarenhet är att de flesta loppisförsäljare både är seriösa och har koll, så här handlar det om undantag. Ja, och lite orange i trädgården kan väl inte skada, eller hur? =oP
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Kjenner meg igjen med krukkebæring,(godt du ventet med å plante den.
    Har den samme dagliljen, og har plassert den sammen med lys/kremgul daglilje og mørk blå/lilla høst asters. Orange er egentlig en flott farge, særlig nå på sensommeren.
    Lykke til. :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter vackert, det orange med ljusaste gult/creme och sedan blålila...
      Visst är orange en vacker färg, överhuvudtaget är de brända tonerna något att inte underskatta i trädgården. Kanske speciellt nu under sensommar och fortsatt... Lite mer mättade färger gör entré.
      Ja, och tack för lyckönskningen... de orange dagliljorna är kvar i krukorna. Fler plantor har ännu inte visat blom, så spännande.... gult, orange eller.. något annat?
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Trist när det inte blir vad man förväntat sig men samtidigt en härlig utmaning att få ihop det ändå. Nog händer samma visa här när som då. Du får säkert ihop det tillslut, det syns ju att du fått det i övrigt:) Ha det fint!
    Vara hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite trist är det allt. Men försöker se det som en utmaning... Plötsligt ser jag hur brända toner kan lyfta ditt och datt. Och vice versa.
      Ja, och tack för entusiastisk kommentar.. Får väl se hur det går.... Men med lite tur så =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  8. Just den där liljan har jag också, tog en planta från min mammas trädgård och den har verkligen spridit sig! Det gillar jag! Många fina bilder du bjuder på vilket behövs en dag som denna! Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, sägs att den gärna sprider sig och kan bli rätt stor. Såg en rejäl rugge idag växande vid ett plank på en torr grusgång. Verkar inte vara någon kinkig typ precis.
      Idag (om)växlande väderlek. Så småningom kom solen.... Nej, denna sommar handlar kanske inte om att fånga dagen, utan snarare stunden...
      kram
      Katarina

      Radera
  9. Precis så vandrade jag runt med en röd daglilja för ett par dagar se'n. Tänk den fann sitt ställe :) Det finns en lite mindre, men också spridningsglad, daglilja som heter 'Sammy Russell' väldigt vanlig förr. Den är mer intensiv i färgen och liknar din på bilden. Vet inte men jag tycker det känns himla dumt att stå på växtmarknad och ev leverera 'fel'. Säger hellre att jag inte vet om jag är osäker. Annars är det tråkigt när växter inte blir det som sägs. Tyvärr fick jag med en bonusplanta en gång - kirskål.....

    Jag köpte en 'Arctic Snow' häromdagen och bytte till mig 'Joan Senior' och en annan ljus förra året. Jag kan fota, så får du se. Du kan ha första tjing på en delning ;)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog många som vandrar, krukvandrar. (En möjlig gren för OS, kombinera trädgård och sport. Om det blir till fem- eller tiokamp kan det kombineras av krukstötning, plantkastning osv. Hm, hur kontaktar jag OS-kommittén? Kanske per post och en liten stickling som muta... )

      'Sammy Russell' känns starkare i färg, då jag ser den på bild, än den jag har. Men svårt med bilder och verklighet. 'Artic Snow', så fin! Kollat på den förr... 'Joan Senior', också vacker. Om och när delning är aktuell så blir jag jätteglad om du tänker på mig. =o))
      Det där med växtförsäljning och fel... Vet inte, men just vad gäller dagliljor har jag fått fel rätt många gånger. Dock inte av de mer sakkunniga odlarna/säljarna, så inget ont om dem. Nåväl, så länge bonusplantor à la kirskål inte dyker upp ska jag väl vara tacksam...
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...