fredag 2 oktober 2015

Just nu

Arbete pågår! En avspärrning med en sådan skylt borde givetvis sättas upp för att hindra den intet ont anande, som då hinner stanna upp och vända om för att slippa uppleva en trädgård som alls inte är presentabel. Här pågår förändringar med spade och grensax i högsta hugg. I de senaste inläggen skildrar jag hur den storväxande rosenhäcken äntligen tas ner. Nu gapar ytan tom i väntan på ny- och omplanteringar. En bänk i ligusterhäcken lockar. Även andra projekt ställer till och bidrar till röran. Min trädgården är just nu i ett stadie av ett före i väntan på ett sedan. 

Blommig fredag bjuder temat: Trädgården just nu. Jag väljer att inte se en del, utan vila blicken på annat. Här några bilder som andas sensommar med doft av höst.
Vit anisisop - troligtvis Agastache foeniculum - tillsammans med rysk salvia - Perovskia atriplicifolia 'Little Spire'
Blodtoppar - Sanguisorba officinalis och Sanguisorba tenuifolia 'Blackthorn'
Blodtopp - Sanguisorba officinalis 'Pink Tanna'
Bolltistel - Echinops ritro 'White' - bland strandirisens blad och frökapslar. Lavendelrundeln i bakgrunden.
I förgrunden skymtar en septembersolros - Helianthus 'Carine' - några plantor står fortfarande i krukor och jag provar att placera dem här och där. Återkommer till den i ett annat inlägg.
I bakgrunden kärleksörter.
Rosenflockel - Eupatorium maculatum 'Atropurpureum'
Grannen bjuder på en ros.

Pelargonerna står där och solar sig. Sensommar, fortfarande sen sommar...
Vildpelargon - Pelargonium quinquelobatum

...en tid som vill hålla kvar det som varit och inte riktigt bli till höst än. Så småningom anländer kylan och med den frosten, det vet vi ju. Men idag lyser solen och värmer. Så småningom är inte just nu.

För fler inlägg på temat, se här!




38 kommentarer:

  1. Här fanns det ändå många vackra blommor.Och av röran som du skriver att ni har syns inte ett spår. Bara vackert.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag väljer att se en del och bortse från annat... =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Ser ut ungefär som hos mig. En underbar, men kanske bara kort tid. Man får passa på att njuta desto mer :-))!

    /Anja

    SvaraRadera
  3. Vackra höstfärger hos dig.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Jättefint du har det, gillar verkligen frökapslarna bland bolltistlarna! trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Roligt att du gillar just det, för jag är speciellt förtjust i det mötet vad gäller såväl färgerna, där den varma brunbronstonen möter silvergrått, som formerna.
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Allting er en overgang sa reven, han ble flådd.
    Vakre bilder fra hagen din uansett! Herlige blodtopper :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. HU! HA HA HA!
      Din kommentar fick mig att gapskratta! =oD
      Tack! Blodtoppar, blodtoppar... ständigt närvarande här o återkommande på bloggen. =oP
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Härliga höstbilder. fröställningar gillar jag ser dina Irisars. Rosenflockel ska jag nog klämma in någonstans den är så fin på hösten
    Ha det gott i helgen
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      En del bjuder vackra fröställningar, något som kanske kan lyftas fram ännu mer egentligen då vi talar om växternas blommor och blad...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Blodtoppene dine er fantastiske!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, jag älskar ju dessa blodtoppar och pimpineller... Speciellt nu då de fångar ljuset.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  8. Det är toppen med bloggen, för man kan bara rikta kameran åt andra hållet. Man behöver inte se röran som uppstår under projekten. Man lär sig att vara positiv och se det som är bra för stunden. En viktig lärdom det också. Du har så vackert ljus i dina bilder, en fröjd att kika in hos dig!
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju sant! I bloggen samtalar vi med andra, men också oss själva. Berättar vad som finns att se, att njuta till och med även om det råder en del "förbättringsområden" och "platser i vardande". Tack för den reflektionen, den tar jag med mig!
      Ja, och tack för att du ser och lyfter ljuset, för jag är smått besatt av hur ljuset får växterna att sjunga, under gråvädersdagar hörs och ses bara ett lite buttert mummel...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  9. Så vakre bilder! Herlig å se sånn blomstring nå :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  10. En sådan skylt skulle jag kunna ha för jämnan :) Även om det i år inte blivit så mycket gjort. Bilderna andas höstens varma färgtoner. En härlig tid att njuta av så länge som det bara går.

    Tack för din kommentar hos mig. Du hade några frågor och jag har svarat på dom hos mig men klistrar även in svaret hos dig:

    Den översta bilden till vänster är på min Vitlysing, Lysimachia clethroides. Då jag inte får budleja att övervintra hos mig så har jag istället vitlysingen. Den är också en fjärilsmagnet och jättevacker när den blommar. Även om det är en lysing så är den rätt enkel att hålla efter. Den citrongula är ett tvåårigt nattljus av många ansedd som ogräs. Den är fantastisk för man kan stå på kvällarna och se på blommorna när dom öppnar sig. Även om den är ansedd som ogräs så vill den inte sprida sig hos mig. Jag brukar få en kruka med bortrensade plantor från en granne som jag planterar ut och som glädjer mig på somrarna :)

    Ha en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, en underbar tid nu. (Inte heller fått gjort mycket denna sommar...)
      Tack för växtnamn och att du också svarar här! Återvänder till din blogg och kikar än en gång på bilderna, fantastiska, lockande! Vitlysing och - kanske alldeles speciellt ändå - nattljus, antecknas på Listan...=o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  11. Särskilt blodtopparna är de som fångar mitt intresse. Tjusig pelargon. Här är allt inomhus. Frosten närmar sig.
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. För oss som gillar sanguisorbor så är det ett släkte som fascinerar. Vildpelargoner har också blivit något som jag tycker är spännande. Fortfarande står krukorna där utomhus på bordet, men snart nog måste de flyttas in även här.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  12. Ja, det du vänder blicken emot, och så också kameran, är väldigt vackert! Men jag håller med, en sån skylt borde man ha ibland (oftast...) Det är ju kul med projekt också, ser fram emot att få veta lite mer om dina!

    Må gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, och om inte en skylt så några smarta glasögon som låter besökaren se ditt men inte datt.. =oP Kanske inte så roligt med röran, men instämmer: Visst är det roligt med projekt. Ser fram emot nästa blommiga fredag =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  13. En konst att se det vackra. Kan inte alltid vara på topp överallt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer. Kanske också en konst att se det som är "i vardande", dvs i nuets "inte så vackra" kunna se vad som komma skall...
      kram
      Katarina

      Radera
  14. Undrar om det finns ngn trädgårdsbloggare som är färdig med sin trädgård?! Skapardriften är stor hos de flesta av oss tror jag och då får det vara lite rörigt här och där! Fina bilder och växter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det stämmer säkert, något "utvecklingsarbete" pågår säkert, ibland stort och ibland smått, men alltid något =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  15. Ett väldigt vackert inlägg som kändes som för en månad sedan här. Känner igen mig i inledningen för här pågår röjnings arbete i trädgården som plötsligt blev en djungel.
    Skön söndag på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ett avlångt land...
      Läser ditt inlägg om stormen... Inte roligt med sådant busväder, hoppas röjningsarbetet går bra.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  16. Fina trädgårdsbilder Blodtoppen den lyser verkligen av sig.Nog vill man bra gärna ha kvar känslan av sensommar ett tag till men det är väl så att var tid har sin gång../Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Blodtopparna är ju favoriter här... =o))
      Gärna sensommar ett tag till, men visst är det så att även vintern behövs, även om det kan vara svårt att riktigt "köpa" då det här handlar om skånsk vinter...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  17. Fnissar igenkännande. Jag blev ju lite tagen på sängen av att visa upp min trädgård mitt i höstgrävning och omplantering och fix, precis som du. Ganska nyttigt det där, att tvingas se det som fortfarande är fint, i alla fall om man beskär bilderna så att det runt omkring inte syns lika mycket. Och det, det lyckades du med - otroligt fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Tack, tack! =o) Ja, det handlar om att vända blicken åt rätt håll och avgränsa det som hamnar på bild... och i tanke. Vi verkar vara många som håller på med olika projekt nu, hoppas nu bara på en mild höst så att det som helst måste göras innan kylan hinns...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  18. En sådan skylt hade jag också behövt. Men som konstaterades ovan i kommentarerna så kan vi bara rikta blicken och kameran åt ett annat håll. Tröstande tanke ibland. Vackert ljus i dina höstblommor. Vilket fint höstväder vi har haft i helgen. Gissar att du har fortsatt projekt trädgård.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ljuset är magiskt nu, det som kanske annars bara är rätt okey blir Vackert... =o))
      Jodå, visst har det grävts en del i helgen, fixats och donats. Mycket kvar, det mesta kvar. Tror dig om detsamma, eller hur? Hoppas den milda hösten fortsätter...
      kram
      Katarina

      Radera
  19. Jag har skaffat mig blodtopp efter att ha sett den hos dig tidigare men den verkar inte trivas hos mig alls, bara vegeterar. Jag har grävt upp den för att ge den en soligare tillvaro, men glömde av den och rötterna har torkat en hel vecka. Nu är den på rehabavdelningen, inte helt död, men ordentligt tilltufsad. Ej heller perovskian har jag någon större framgång med, anisisopen ska vi inte ens tala om. Så i mina ögon har du massor med åtråvärda framgångar.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge inte upp! Blodtoppen (den vanliga, officinalis) kan vara en tjurig typ. Då jag gett bort plantor (fröplantor och delningar) så har det ofta tagit rätt lång tid innan den etablerat sig och börjat växa "på riktigt". Den ska helst stå ljust, men det har du ju fixat nu. Perovskian, lite samma där. Jag flyttade mina rätt nyligen och märker att de inte alls har samma kraft i år som förra. Anisisop, den vita, fungerar här. De blå namnsorterna överlever inte, jag har gett upp dem, även om de är fina och åtråvärda. Ja, så hoppas att du inte ger upp, men förstår känslan, för ibland är de för tradiga de där växterna som inte vill fastän att man vet att de kan. Lycka till!
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...