fredag 8 januari 2016

Drömmar och visioner

Årets första blommiga fredag inleds med Drömmar och visioner. Temat kan låta stort och bli för mycket, leda oss vilse och bli till handlingsförlamning. Men det kan ju också hjälpa oss att ta steg i önskad riktning. Annars vore det väl som att använda kompass utan karta, där jag kan välja att stå still eller kanske irra omkring på måfå. Fast stillhet och irrfärder kan ju också vara bra. Ibland. Men om jag nu skulle rita en karta, bara sisådär på ett ungefär. Inte mer än så, inte alls som en GPS, vars stränghet beordrar mig att svänga hit eller dit. En röst som - tycker jag - låter lite trött och otålig då jag inte alltid följer direktiven, men - och det får man ju ge den en eloge för - inte ger upp, utan ständigt ger nya förslag på vänster, höger, rakt fram och tillbaka, oförmögen att själv drömma och skapa egen riktning. Stackarn! Åter till kartan. Vad ska den innehålla? Kanske göra såhär:

En del tror jag mig kunna påverka, rentav styra. Annat inte. Det kan vara knepigt det där, för hur vet jag med säkerhet att en regndans inte ger regn, solhälsningen sol osv. Det som hamnar på plus kan ha inslag av minus och tvärtom. Jag kunde valt fler bilder, jag kunde valt andra, men här några som kan komma att visa hur framtiden kan komma att bli. Drömmar och visioner, några farhågor kom också med.

Vi börjar med det som hamnat på minus, så är det gjort. Det kan bli oväder, översvämningar och stormar. Men vi klarar det mesta, eller hur? Lär oss säkert något, vilket sägs vara positivt (fast ibland undrar jag). Ett tråkigt inslag i trädgårdslivet är angrepp på växter av sniglar, öronvivlar med flera. Detta kan jag - i viss mån - åtgärda och förebygga. Men roligt är det ju inte. På minussidan hamnar också det egna slarvet, fast om jag är snäll mot mig själv skulle jag kunna placera det på plus. Det ger mig ju utrymme att låta trädgården vara en plats för lek och vila även då Måsten och Borden pockar på. Dessutom finns det alltid något att göra.

Nu över till förhoppningarna, ja, det jag längtar till. Vackert väder, solen strålar och det regnar lagom mycket. Helst på natten, om jag får styra. Det får jag inte. Jag skulle bli mycket glad om grodan, som dök upp i somras, fortsatte att välja dammen och trädgården som sin boplats. Det är bara att vänta och se. Men något litet kan jag påverka genom att lämna området ifred så att den kan övervintra. Om den vill. Liguster ersätter rosenhäcken som delar trädgården i två rum, nu hoppas jag på växtkraft. Detsamma gäller grönskan som så smått börjat klä trädgårdens yttre väggar. Väx, snälla, väx! Här är det svårt att styra, även om jag kan göda och vattna. Det egna tålamodet? Låt säga att det är ett förbättringsområde. Bland andra. 

Jag vandrar åt höger och stöter på några bilder som alla ger exempel på Gemenskap & Utflykt. Plantskolor lockar med nya upptäckter och möten. Härligt är att besöka andras trädgårdar, men också alla möten som sker i forum och via bloggar. Inte sällan leder det ena vidare till det andra. Därunder en bild från den egna köksträdgården, jag hoppas att mina försök att odla ätbart utvecklas till det bättre. Spaden får symbolisera handlingskraft och gruset med ogräs underhåll. Min trädgård behöver båda. Jag också, faktiskt. 

Gräsmattan är en härlig plats för vila och lek, jag vill så gärna att den blir tät och fin. Helst sådär bara av sig själv, om jag nu får drömma. Ja, och det får jag ju... Ovanför en ritning över hur den nya ligusterhäcken kan gömma en bänk. Jag ser fram emot att förverkliga detta så att såväl funktion som uttryck blir självklart. Den lek och upptäcksfärd som sökandet efter rätt kulör till trädgårdsmöblerna gav är något jag värdesätter högt. Uthuset skulle ju kunna målas... Ja, och just uthuset rymmer (ärligt talat en hiskelig röra) möjligheter och skulle kunna bli till Något. Vad? Svaret är inte givet och det är precis som det ska vara. 

Trädgården är inget projekt med målbeskrivning och tidsplaner, utan får - ofta bokstavligen - växa fram i egen takt. Här gäller det att inte låta min resa begränsas av någon GPS och dess karta, som alls inte visar de möjligheter terrängen kan bjuda. Om man vill. Plötsligt kan något dyka upp, en ny stig jag inte visste om. Känslan där och då är egentligen det jag drömmer om att få uppleva igen och igen och igen.

För fler inlägg, se länk.











14 kommentarer:

  1. Det du beskriver är just spänningen med trädgården, man kan aldrig vara säker på var man hamnar eller hur det blir för det är så många yttre faktorer som styr även om man har drömmar och visioner om hur den ska vara! God fortsättning och trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och om den spänningen inte fanns, skulle trädgård "bara" vara en rak linje från A till B, så tråkigt!
      Tack detsamma, god fortsättning på såväl helg som det nya året!
      önskar
      /Katarina

      Radera
  2. Jag har haft tusen planer för min trädgård, men jag tror inte någon har förverkligats. Men det gör inget. Det har alltid blivit något annat gjort istället, och ofta något mycket bättre. Så på sätt och vis får jag dubbel glädje - jag får drömma fram en perfekt plats bara för att sedan skapa en helt annan... Två perfekta platser och dubbel glädje liksom. :-)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju sant, det blir dubbel glädje =oD
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Man kan ha hur många planer och drömmar som helst - rätt som det är när man står där med spaden i hand kommer man på nya idéer och lösningar. Det är det som är tjusningen med trädgårderande. :) Ska bli spännande att följa dina planer för 2016.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis så. Det är tjusningen för oss som "är fast", men för andra kan det bara verka jobbigt och besvärligt...
      Tack, ha det gott du också!
      kram
      /Katarina

      Radera
  4. Hej o God Fortsättning... Jag tror att många av dina drömmar kommer att slå in!
    Intressant och så sann karta.
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, vi får väl se... En ny säsong ligger där och väntar, det börjar klia i fingrar och kittla i tår... =o))
      Ha det gott!
      kram
      /Katarina

      Radera
  5. Det var en fin måte å sette det opp på!
    Jeg har ingen store prosjekter utendørs i år, så de små planene bør kunne gå bra. Ellers er jeg altfor glad i å la veien bli til mens jeg går (med spaden i hånd) :)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Så fint uttryckt: la veien bli till mens jag går. Precis så!
      Ha det gott du också!
      /Katarina

      Radera
  6. Vilket fint sätt att se på saker och ting, vad tråkigt det skulle bli om man lät en GPS eller karta sätta stopp för sina drömmar. Jag hoppas att dina visioner förverkligas och ser framemot att följa dem genom året:) Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, en GPS leder en ju knappast till något oväntat, målet är ju bestämt och vägvalen få...
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Det var väl alldeles lagom ambitiös plan. Det ska ju finnas utrymme att utforska nya idéer och tankar, ny inspiration. Rätt blir det ju sällan på första försöket ändå.

    GPS-Gudrun använder jag bara när jag måste. Fördelen är att jag vet när hon kommer låta irriterad. Till exempel tycker hon inte om när jag kör 3 varv i rondellen bara för att jag kan... Skrattar under tiden gör jag, men sällskapet blev lika upprört som Gudrun...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det, tror den är lagom "lös i konturerna"... =oP
      Din färd där i rondellen, skrattar högt och vill åka med!!!
      kram
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...