lördag 15 april 2017

GLAD PÅSK!

Regnet slår mot fönsterrutorna. Det är rätt kallt, vinterjackan hänger återigen på kroken. Nära till hands. På vissa ställen i landet har det snöat, så vem är jag att klaga? Ja, det kunde ha varit värre, men gör denna sanning något bättre egentligen? Kanske. Kanske inte. Nåväl, hoppas på värme, sol och vindstilla. Men, som sagt, regn. Egentligen ett rätt välkommet regn, som trädgården behöver och nu får.

Morgon inför afton. Jag ska... Men först ett här och nu som låter mig njuta mitt kaffe i en tillvaro som löftesrikt bjuder ett sedan, som inte pockar på för att hinnas till och med. Det är en lyx det där, det här. Att både ha stunden själv och en gemenskap som väntar. 

Både och. Att kunna plocka en bukett och ändå ha fler blommor i trädgården att njuta. Häromdagen: Blå pärlhyacineter, några vita. Vitsippa tillsammans med en blå balkansippa, som inte riktigt slagit ut. Blå scilla och en stjälk botanisk tulpan. Den senare gjorde lite ont att plocka, för har inte så många att någon egentligen går att undvara. En pensé, inte att förglömma.
Muscari botryoides, Muscari botryoides Album, Anemone nemorosa, Anemone blanda, Scilla siberica, Tulipa turkestanica & Viola cornuta.

Förra helgen tömde jag pallkragarna på övervintrade perenner, som sattes i krukor i "väntrummet". Nja, det är inget riktigt rum, men en hörna bakom en häck. Nu ska jorden förbättras och sedan är det dags för odling av ätbarheter. Några gamla englasfönster, som jag fyndat på loppis, kan skapa en drivbänk. Nej, min köksträdgård imponerar varken i storlek eller stil, men i den lilla lilla trädgården rymmer den möjligheter som uppskattas stort.


I en av pallkragarna, ramslök. Jag låter några knoppar gå i blom och hoppas på frösådder.
Allium ursinum

Bilden ovan togs i måndags, då måste solen ha lyst. Onsdagen bjöd på regn, droppar på fänrikshjärtats vackra blad.
Dicentra formosa

Gråväder, gråväder. Sjömanshjärtat, som står vid den lilla stenlagda platsen nära dammen, visar många knoppar och en del blommor. Även här underbara blad.
Dicentra cucullaria

Igår cyklade jag ner till fältet och lät Viggo springa fritt. Strax rullades det runt. Hela han lyste av glädje och strax spriddes en doft, jag menar odör, som vittnade om att mattan inte endast bestod av gräs. Väl hemma, påskbad.
Taxus

Apropå doft. Under eftermiddagen plockade jag några vita violer, tänk att något så litet kan dofta så stort. Om man kommer nära.
Viola odorata var. Alba

De vanliga påskliljorna glittrar glatt gula tillsammans med några röda tulpaner och blå scillor. Bland allt det gröna.
Narcissus pseudonarcissus

Åh, ser nu att veckans Blommiga fredag handlar om överblick. Hm. Alltså, förra bilden visar örtplanteringen, som för några veckor sedan lyste av vintergäck och snödroppar. Vad mer? Köksträdgården längs muren, just det. Överblick i rum, kan ju också var i tid. Den första bilden, buketten. Någon dag senare har tulpanen tröttnat, men balkansippan öppnat sig. 


Buketten har vissnat och slängts. Så fort det kan gå. Den lilla vasen diskades för att återigen fyllas. Nya pärlhyacinter plockades. Nu får de sällskap av en liten vit lungört (som också har underbara blad).
Pulmonaria officinalis

Ännu en bukett plockades igår. Små narcisser, som jag tycker är fantastiska i färg, form och uttryck. De heter Narcissus 'Lemon Drops". Vasen står i fönstret och där bakom anas trädgården. Det mörkt gröna är buxbom. De tre gula "plopparna"? Påskliljorna, som visades på bilden tidigare. De ljusa partierna är grusgångar. Det diffust gröna? Vårgrönska!
Narcissus 'Lemon Drops'

Regnet regnar. Ett regn som inte regnar är ju inget regn. Finns väl inget stillastående tillstånd för ett regn, eller? Ungefär som en vind, den måste... vina. Till skillnad mot snö, som både kan vara stilla och falla. Och smälta. Hoppas på det senare hos er som fått snö de senaste dygnen. Hoppas på värme. Ja, och hoppas vi alla får en riktigt

GLAD PÅSK!



Fler inlägg, se länk.




14 kommentarer:

  1. Så meget at glæde sig over - også de små ting. Lemon Drops er meget smukke og sarte, dem kunne jeg godt tænke mig i min have.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, mycket glädje i trädgården! Lemon Drops är en favorit...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Underbara små buketter, här finns inget att plocka, allt ligger under ett snötäcke.
    Men snart, hoppas jag.
    Glad Påsk!
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Åh, nu blivit maj... Hoppas - och tror - att snön smält. Påsken över... så fort tiden går!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Fantastiskt fina bilder och gulliga små buketter av olika slag. Så långt har vi inte kommit i vår trädgård ännu och i natt hade vi -9 grader och lite snö har vi fått.Jag gråter och vet inte hur växterna kommer att ta det här. Glad Påsk. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack!
      Hoppas -9 nu bytts til trevligare temperaturer och att växterna klarat denna kylslagna vår.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Lenin drops är verkligen en narciss i min smak! Ursnygg.
    Glad påsk!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den en snyggig... Dock namnet (ler då jag läser din variant)... ha ha!
      O tiden flyger, nu 1:a maj. Oj!
      kram
      /Katarina

      Radera
  5. Hei. Nydelige bilder du viser. Det er kommet langt hos deg. Det regner her også og det er kaldt. Håper varmen snart kommer. Fortsatt god påske til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack!
      Så gick påsken, kylan fortsatte, men idag - 1 maj - började ändå värmen visa sig. Tack o lov!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Alltid mycket vackra närbilder som jag tittar länge på.
    Uppskattar nog bladsprickningen mer än något annat, det är trädens grönska som på allvar bryter ner vinterns gråhet.
    Här håller jag tummarna för att slippa minusgrader på nätterna, det skulle kunna bli förödande inför den stundande bärblomningen.
    Ha en fin fortsättning på helgen.
    Marta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack!
      Instämmer, bladsprickningen är magisk. Idag - 1:a maj - börjar värmen komma. Fruktträden är på gång...
      Hoppas vårkylan inte gjort någon allvarligare skada, men visst har det varit riktigt kallt. Minus och runt nollstrecket här nere och det är inte så vanligt i slutet av april.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Så vackra små buketter i sina fina vaser. Jo jag tittar på båda - är nog en vassamlare. Pärlhyacintherna är nog en av de mest intrikata och spännande växterna. Satt och tittade verkligen nära på en blomma under påsklunchen igår :)

    Ha en fortsatt fin Påsk! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack!
      Älskar små vaser. En hel del loppisfynd, men också något som jag gärna tar med mig hem från "vanliga" butiker. Ja, och när du säger det, pärlhyacinten är ju fascinerande. Tål att tittas närmare på. Länge länge.
      Så blev påsken till Valborg till 1:a maj...
      kram
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...