fredag 12 maj 2017

Trädgården i början av maj

Igår var det gråväder mest hela dagen. Jag gick ut och sökte. Fann några fänrikshjärtan - Dicentra formosa. De flesta jag har är inga namnsorter, utan "den vanliga" med rosa blommor. Den vita heter 'Aurora'. Att vandra runt såhär. Notera ditt och datt, nicka gillande och stundom sucka i en annan känsla. Men oftast känna glädje, som då jag ser att brunnävan - Geranium phaeum - öppnat sina första blommor för säsongen. Jag plockar en. Storfryle - Luzua sylvatica - blir också ett inslag i denna bukett vars bas består av den rikligt blommande vårärten.

Vårärten - Lathyrus vernus - är fyndad på växtloppis. En ljus variant, som lyser vackert då solens strålar når fram. Resten ligger i skugga. För en stund.

I söndags var jag på STA's växtmarknad på Hvilan i Åkarp. Då köpte jag (bland annat) denna lilla grönakleja - Aquilegias viridiflora var. atropurpurea. Förmodligen kortlivad, alls inte lika robust som sina släktingar. Men roligt att göra dess beskantskap om så bara för en sommar.

Lite annat fick också följa med hem, bland annat luktärter och en slingrande spenat. En vit backsippa  - Pulsatilla vulgaris 'Alba' - bjuder såväl blomma som vacker (och löftesrik) fröställning. 

På matbordet står fortfarande buketten som jag plockade i måndags. Det är vita pärlhyacinter - Muscari botryoides 'Album',  förgätmigej - Myosotis scorpioides 'Alba' - och en alldeles vanlig gullviva - Primula vulgaris. Älskar dessa gullvivor, skulle gärna ha fler av dem. 

I veckan slog det ena päronträdet ut i blom. I bakgrunden skymtar grannens björk, som nu kläs i grönt.

Ja, tillvaron blir allt grönare. Morgon nere vid dammen.

I vattnet lyser bladen från svärdsliljan - Iris pseudacorus 'Albus' - som planterades förrförra sommaren. Ännu har den inte blommat, men kanske gör den det i år. Vore fint. Blommorna är ljusa, den där tonen som både är och inte är vit, gul och grön. Nej, inte beige, utan kanske svavel.

I början av maj lyste solen och jag flyttade ut trädgårdsmöblerna.

På bordet en "ja, nu är det den där tonen igen"-färgad aurikel - Primula auricula. Krukan är från Bergspotter. 

Bland narcisser (Thalia)...

...fänrikshjärtan och annat står mörka tulpaner - Queen of Night.

En bukett med pärlhyacinter lyser vackert mot den brända leran och rosten. "Vasen" är en gammal konservburk, som glömts utomhus och av glömskan blivit vacker. 

Ibland går krukor i kras. Jag låter dem täcka ytan så att jorden inte ligger bar. I den stora gränsforskrukan är en grön ros planterad. Den visar nu många knoppar... Men det får jag återkomma till en annan gång.

Nu lyser solen. Kommer värmen också blir det en explosion av grönska. Ja, och blomning. Aklejor, humleblomster, brunnävor med flera är beredda. Hoppas vi får en helg som bjuder oss att vara utomhus från tidig morgon till sen kväll, njuta i solen och kanske till och med söka skuggan. 

Vad som händer i rabatten? Blommig fredag ställer frågan och en del av svaret syns ju på denna bild tagen den 7 maj. På den mjuka bädden av vita violer. En trädgårdssäng.

Fler inlägg, se länk.













9 kommentarer:

  1. Sista bilden visar en något ovanlig blomma. Men mycket söt där den invaderat dom vita Violerna .Tänk att dom små liven alltid hittar så bra platser att vila på.
    Du har så många vackra vårblommor och ser att er trädgård kommit mycket längre en vad vår har.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Oj, så långt det kommit hos dig! Päronblom! Ormbunkar!
    Men allra bäst tyckte jag om din skira ljuvliga vårbukett på första bilden. Så vacker!

    SvaraRadera
  3. Här är våren bara i startgroparna jämfört med hur det ser ut hos dig.
    Så vackert med många fina blommor.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Sverige är verkligen ett avlångt land det märks extra tydligt i år. Ni i söder har så mycket som blommar. Underbara bilder, speciellt den nedersta. Där ser man en som kan njuta av våren och rabatterna. Håller med om gullvivorna. Hade en rugge och den har nu blivit till flera kvadratmeter till min stora glädje. Älskar när det lyser gult i rabatterna.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  5. Dina bilder andas lugn, en skön trädgård och en härlig känsla...
    Ljuvligt!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker bukett du har plockat in! Jag har mycket storfryle i min trädgård, en riktigt favorit, men är inte helt kompis med blommorna, jag blir oftast inte färdig att plocka bort blommorna och rätt som det är så har jag hela trädgården full av storfryleplantor. Ha en skön helg! Kram /Charlotte

    SvaraRadera
  7. Å så mycket fint och trevliga marknadsfynd! Fiffigt att använda krukskärvorna som täckning. Jag brukar använda dem att lägga över hålen i botten på byttorna, men nuförtiden slår jag sönder många fler än det går åt skärvor så jag kanske lånar din idé.
    Trevlig helg och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Även i jämförelse med Göteborg har växtligheten kommit långt hos dig. Och nu, när den utlovade värmen blivit 9 grader och regn, så undrar man.
    Jag är också frälst av ljusgula blommor.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  9. Oj så himla fint och så långt ni har kommit i grönskan. Här är det fortsatt kallt och allt står mest still, fast lite grönska har vi fått ändå. I natt skall det bli lite minus igen så jag vågar inte ställa ut någonting ännu men sen hoppas jag att det blir bättre. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...