tisdag 3 december 2013

Rådvill, vill gärna ha råd. Tack!

Solen skiner och tränger igenom fönsterglasen som är smutsade av höstväder, stormväder. Ljuset landar på pelargonerna som står i köksfönstret och bänken framför. Några enstaka blommor lyser i allt grönt.

 Stjärnpelargonens vita.

De står där tätt intill varandra, de trängs lite om utrymmet, men verkar ändå trivas. Tror de får stå där hela vintern och en bit in på våren i väntan på att utgångsdatum infinner sig. Än fler står i andra fönster runt om i huset. Rumsvärme, oftast inte nära element, men ändå inte svalt. Är det en dålig idé? Men jag vill helst ha dem inomhus, för det var lite för många som dog då jag hade dem ute i den mörka tvättstugan förra vintern. Ja, så rumsvärme och inomhus denna vinter. Hur ta hand om dem? De ska helst pryda sin plats. Ska jag ge dem näring? Eller inte. Kanske inte. Vad göra och när och hur? Jag är rådvill, vill gärna ha råd. Tack!




6 kommentarer:

  1. Jag har pelargoner i alla fönster inne.Både i söder & norr fönster.Inga element för vi eldar.Ingen näring under vintern.Planterar om i februari & klipper ner dem efter några veckor de brukar börja sträcka på sig efter omplanteringen då är det dags att ta fram saxen.
    Lycka till!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Låter hoppfullt! Ja, och kanske är det närheten till varma element som försvårar för en del. Men redan fullt på svalare ställen. Jaja...
      kram
      /Katarina

      Radera
  2. Tror säkert att du kan mer om pelargoner än jag, men så här ser jag på din fråga.
    Pelargoner är inte så pålitliga, så jag tycker att det är svårt att ge råd. De engelska pelargonerna har jag för mig inte tål vinterförvaring i källare o dyl, medan vanliga pelargoner kan klara det bra. Min mamma hade alltid pelargonerna inne i fönstren hela året. De blir kanske inte så vackra under vintern, men när ljuset återvänder får man sätta om, klippa ner dem och hoppas att de kan bli fina igen.
    Tror att du ska ge dem litet näring fast mindre ofta än när det är tillväxtperiod. Sedan är det nog bara att hoppas att många överlever.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nja, jag kan inte så mycket om pelargoner. Jag har bara gjort lite som fallit mig in. Ibland har det fungerat, ibland inte. En del av mina ser redan lite "dassiga" ut, så funderade just på om jag ska ge lite näring. Bara pyttelite. Jorden i krukorna är säkert helt utan näring, de har stått i den hela sommaren. En del är yviga och rufsiga. Blir sugen på att klippa ner, ansa och plantera om... Men det är kanske helt fel. Hålla mig själv i schack och inte klåfingrigt börja... utan tålmodigt vänta på Våren. Hm..
      Kram!
      /Katarina

      Radera
  3. Behöver pelargoner en svältperiod för att blomma nästa säsong? Annars finns väl ingen anledning att svälta dem? Tänk om nån skulle säga om oss... ..jo men ser du mänschorna de ska bara få vatten och mat på sommaren. Några månader på vintern ska de svälta... :-)

    Kolla hur de växer i det vilda. Behöver de en torrare, magrare period så får de väl få det då. Jag har mina i ett österfönster. De får vatten och gödning ibland, när jag kommer ihåg. Precis som allt annat.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha Ha... kanske kör de den där 5:2-dieten... =oP
      Vi är nog inte helt olika Carina, det blir oftast så här också, när jag kommer ihåg och så glömmer jag en del. Så de där torrperioderna brukar komma ändå... =oP Men nu kikar jag i krukorna, jorden känns riktigt skruttig. Nej, det får nog bli omplantering. O sedan vattning och gödning då och då.
      (Läser på pelargonsällskapsets hemsida, står inget om svältperiod.)
      kram
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...