söndag 26 juni 2016

Dag efter Afton

Vilken midsommar det blev! Vet inte hur du har haft det, hoppas bra. Här i Skåne njöt vi värme och sol. Förvisso också åska med regn, men även det blev ett njutbart inslag i den ljumma sommarnatten. I goda vänners lag, sill och potatis, ja, allt som hör till. Och mer därtill, då den yngre generationen hade lagt till några nya inslag. Midsommarpizza? Va? Men jo, egenhändigt och stenugnsbakad hamnade även den på buffén och uppskattades ;o). Så blev festen en fest för alla. Jag? Jag älskar sillen i alla dess former, men nog allra mest den klassiska matjessillen. Sådär i all enkelhet med gräddfil, gräslök och nypotatis. Oslagbart.

Före och efter midsommar, en helg som markerar den tid som pågår, men också skiftet mellan det som nyss var och det som komma skall. Trädgården säger farväl till några, blommor blir till fröställningar som lovar mer. Så småningom. Men nu, nu öppnar sig andra. Den blå gräsfibblan- Catananche caerulea, som har underbart vackra knoppar i sig, låter några blomblad kika fram.

Jag kommer hem från Österlen och öppnar husets fönster, släpper in luften efter en natt med regn. Det är lätt att andas. Stockrosorna har börjat blomma...

Buketten med vilda blommor (som jag häromdagen plockade under en promenad längs det gamla järnvägsspåret vid Ribban) ser rätt medtagen ut denna midsommardag. Men trötthet kan också vara vackert, speciellt då den föregåtts av glädje.

Jag går en runda. Ett lustfyllt "måste" efter att ha varit borta om än bara en kort stund, något dygn. Nu börjar den lilla fingerborgsblomman - Digitalis lutea - att blomma. Jag älskar dess form och kulör, när det vita inte är riktigt vitt. 

Riktigt vit är Henry Hudson. Vackert så, då den vid blöt väderlek kan anta blaskigt skära toner. Här kikar en ros fram i armeringsnätet. På marken har nu vita luktärter börjat växa så smått för att - om ett tag, hoppas snart - klä, blomma och... dofta.

Ett felnamnat loppisfynd, skulle bli gracila blå blomstänglar av något slag... Ett misstag, vill jag tro, av säljaren. Det är andra gången jag köpt något som alls inte är. Nu har jag två orange dagliljeplantor - Hemerocallis fulva - i min ägo, som sålts under falskt namn. Men det gör inget, eller iallafall inte mycket, då jag har börjat inse att trädgården (och jag?) behöver mer brända toner. 

Krukan står framför jalusien, som skänker en lekande skugga till den lilla platsen under tak. Strax sätter jag mig där, men först...

...en koll på tomatplantorna, som står i hinkar längs husväggen bakom den öppna köksdörren.

Nattens regn har bara delvis nått hit. Jag vattnar. Plantorna visar många blommor och en del frukter.

Löftesrikt. Dagen efter Afton, vilan efter leder också vidare till ett sedan, det som komma skall. Det som redan är nu, tänker jag då lördag nu blivit söndagsmorgon. Det verkar bli en dag som bjuder lite svalare väderlek, men ändå inte kallt. Läge för handlingskraft med häcksax, ogräsjärn, sekatör etc. Men då handen ännu upptas av kaffemuggen får sådant vänta. En stund.







10 kommentarer:

  1. Så vakre stokkroser du har! De minner meg alltid om Danmark! Ha en fin søngag! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Stockrosorna uppskattas mycket, de växer vilt här omkring... =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Den rosa stockrosbilden var så vacker. Gillar hur solen lyser igenom bladen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kikar på bilden igen, jo, det är ju alldeles så. Solen lyser både på och igenom... =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Blommande stockrosor, så härligt! Det är så kul med din blogg, för din trädgård ligger alltid strax före min, så det blir som ett facit för vad jag kan vänta mig inom kort :-) Mina stockrosor dröjer nog ännu lite, förstås. Om de inte äts upp dessförinnan, som vanligt! Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du säkert blommande stockrosor nu, sedan ett tag till och med. Hoppas nu ingen ätit upp dem! Idag ett regn som inte verkar vilja ta slut... Hoppas du ändå har det riktigt gott!
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Høres ut som en deilig midtsommerkveld :-) Vi endte opp med grillede pølser i et telt på en jazzfestival, men..de var bra musikk.
    Vakre sommerbilder. Skjønner ikke riktig hvorfor, men stokkrosene vil ikke i hagen vår. Vi får gjøre et nytt forsøk neste år.
    Fortsett å nyt sommeren.
    Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och tack, det var det... :o) Låter härligt med jazzfestival!
      Stockrosorna här växer vilt, inga sortnamn osv. Vet inte, men det verkar som de framodlade stockrosorna kan vara mer knepiga... Hoppas att du lyckas!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Ditt lustfyllda måste är även mitt. Det var det första jag gjorde när jag kom hem i söndags. Och visst var aftonens väder härligt liksom faktiskt resten av helgen. En mix av regn-solsken-värme gav en mix av vila-vandring-utefika. Perfekt och välbehövligt.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter riktigt härligt! Ja, och känns smått onåbart så här en dag med ihållande regn och mörk himmel...
      kram
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...