söndag 21 oktober 2012

Att kalla mig fotograf...

...är väl att ta i, minst sagt, men fotograferar det gör jag. Försöker. Klick, klick, klick. Knäpper och vrider på diverse knäpp- och vridbart. Noll koll. Dags att försöka lära mig mer. Ja, och så råkade jag hamna på fotografen Sophia Callmers vackra blogg, se länk, och förstod att här fanns såväl inspiration som kunskap att hämta. En första kursdag igår, sedan - förhoppningsvis - fortätter vi till våren. 

Förutom mig, tre deltagare, däribland Hanna som har en trevlig blogg, se länk, som - tillsammans med kursledaren - gjorde det till en hjärtlig, prestigelös och innehållsrik dag. Att växla mellan suddig och skarp bakgrund, olika perspektiv, ljus osv. Verkar ju rätt enkelt i teorin, men praktiken bjuder utmaningar. Dagen avslutades med att fotografera rörelse, men då valde såväl hästar som fåglar att stå blickstilla. Vinden då? Nej, varför skapa rörelse när just sådan eftersträvas. Som tur var så fanns ju taxen Viggo till hands, som fick springa hit och dit. Klick, klick, klick smattrade kamerorna därute på landsvägen.

Tack till Sophia och kursdeltagarna för en trevlig och givande dag! Hoppas på fortsättning på flera vis. Nu inga fantastiska bilder att visa upp från min gårdag (kolla Hannas blogg, där finns några goda exempel), men två exempel på oskarpa bakgrunder som är tänkta att lyfta fram motivet/förgrunden:

Vi skulle tänka fokus, linjer och perspektiv. Råkade ha kameran felinställd så att bilderna jag tog blev mycket ljusa och bleka. Här lekt lite med att förstärka färg och mörker. Även gjort svartvitt på bild två, då förstärkningen av det gröna skapade en känsla av, ja, ett landskap där Findus gröna ärter goes wild & crazy...

Ja, inga höjdare, men jag tror nog att min storhetstid som fotograf snarare ligger framför än bakom mig. Inom räckhåll? Ingen aning... Lille Viggo var alltså vårt rörliga motiv. Bland de andras bilder några riktigt bra, här är några av mina. Den första, han är helt uppslukad av bollen som inte är kastad. Än. Den andra, en av många... tax springer med boll. Den tredje, tax söker meningen med livet, svar på livets gåta, universums oförklarligheter... eller är det kanske en flygande boll? Fjärde, tax som ser smått galen ut...

Ja, och sista bilden visar förvisso tax i skärpa, bakgrund i o-dito. Vad gäller kompositionen, så kan vi väl säga att bilden visar på utvecklingsmöjligheter. Men - tror och hoppas jag - inga utvecklingsOmöjligheter.




4 kommentarer:

  1. Tack själv för igår, var både roligt och trevligt att ha er här! Kan tänka att Viggo var trött efter allt springande:-) ha det gott/Sophia

    SvaraRadera
  2. Visst är det en underbar värld att upptäcka! (:D
    Kan lova att det är lika roligt att lära ut som att lära sig (har haft fotokurser)
    Lycka till!
    Blomkärringen

    SvaraRadera
  3. Skulle också behöva mycket bättre fotokunskaper, men jag minns ju så himla dåligt, så jag tycker inte att det är lönt att försöka. Så hos mig blir det bara knäpp, knäpp knäpp. Ibland lyckas det och ibland inte.
    Maken försöker lära mig litet grunder, men jag glömmer dem genast igen...

    Förstår i alla fall hur roligt ni måste ha haft det - både tvåbenta och fyrbeningen! :-)

    SvaraRadera
  4. Ja, det är onekligen en spännande värld med en mängd möjligheter. Nåväl, jag kommer nog att varva försök att själv göra inställningar med att faktiskt bara knäppa planlöst. Men kul att kunna böra både och. Så småningom.

    Märit, det var jätteroligt!!!

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...