onsdag 31 oktober 2012

Försök att fånga det som visade sig

Igår promenad nere vid Öresund. Taxen sprang hit och dit, lekte i sand och tång. Jag försökte hantera kameran, men blev inte så medvetna val vad gäller inställningar som jag planerat. Det var kallt om fingrarna, så en del blev helt enkelt hastiga klick, klick och klick igen för att fånga vad som nu visade sig. Det blev mest fåglar. Och vatten. Försöka tänka och göra på lite olika vis. Kameravänliga vantar bör inskaffas...

Så fridfull den verkar vara där i det kalla vattnet. Liksom solar sig. 

Vad är det för en svart fågel? Är det en skarv? Jag hade velat komma närmare, men objektivet tillät inte det. (Möjligheten att simma/vada ut och på så vis komma närmare? Jodå, den fanns. I teorin... brrr.)

Ännu en av dessa vinterbadare.

Öresundsbron. Ett försök att tänka linjer...

Den här hade så klart lysande orangeröda ben och fötter. En sådan konstrast till det kalla blågrå vattnet. Syns nog bättre i den andra bilden.

Mer linjer... Nu vänt blicken mot småbåtshamnen.

Ibland syns knappt fåglarna då de går ton i ton med vattnet och dess skiftningar.

3 kommentarer:

  1. Det är så himla kul att upptäcka saker genom kameralinsen tycker jag. Jag har länge tänkt att jag skulle skaffa mig ett par torgvantar, såna som man kan fälla över en hel del för fingrarna, men aldrig kommit mig för att göra det.
    Kanske denna vintern :))
    Ha det bra :)
    Tror att det är en skarv förresten...

    SvaraRadera
  2. Du har fångat många vackra motiv. Man borde alltså gå en fotokurs ...nån gång...

    SvaraRadera
  3. Tack, tack.. ja, det är så roligt att lära mer om bilder, kamera och annat... Just nu lite knappt om tid med helgen som väntar och dessutom ett examensarbete som ska skickas in (den som spar, hon har... suck!). Men får nog bli en liten stadsrunda och införskaffa varma och kameravänliga vantar... (Är ju nybörjare, nästa steg borde ju vara att djupdyka i kamerans manual och lära mig mer om alla dessa små knappar man kan vrida och trycka på...) Ha det gott!

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...