måndag 1 oktober 2012

Tête-à-tête på trottoaren

Gathuset gränsar, som ordet berättar, mot en gata. Däremellan en trottoar. Längs huset daggkåpor och stockrosor. Tänker skapa en färgglad vår, men inget för påkostat, då traktens hundar... ja, ni vet. Varuhuset reade i helgen ut lökar till halva priset. Bland de billigare sorterna fyndade jag en del som kan passa till detta projekt. Bilderna på dessa lökväxter är tagna av mig, men det är förpackningarna jag fotograferat.

Botaniska krokusar blommar i februari-mars, läser jag. Platsen ligger i halvskugga, så räknar med mars. Femtio lökar kan bilda en fin matta. Samma blomningstid ska de tjugo små narcisserna Tête À Tête ha, så de får bilda små öar i det hela.

Men sedan då? Läser att de blå pärlhyacinterna blommar i april-maj. Så gör även tulpanen Fashion. Har inte sett denna tulpan i verkligheten, ingen aning om hur kulören egentligen blir, en chansning.  Blått och rött? När jag googlar verkar den vara mer mot det orange hållet. Kan visa sig vara en riktig mes, är inte helt övertygad.

Jag tror det blir bäst med lågväxande lökväxter, då de annars kanske lutar sig/faller ut mot trottoaren för att lapa ljus. Fast vill nog ändå sätta några högre gula tulpaner. Kanske i två-tre grupperingar. Bilden nedan visar Golden Apeldoorn, kanske blir det den. Eller tar jag några av de andra tulpanlökarna, som ju ännu inte kommit i jorden. Några pingsliljor skulle pigga upp. De holländska lökarna är fulla med små sidodito, känner att jag har råd att sätta ut några här också. Nedan en bild på den pingstlilja som pryder trädgården och är densamma/lik de pingstliljor jag nyss inhandlat.

Får väl se hur det blir. I verkligheten. Blomningstider? Färger? Höjder? Så småningom vet jag mer än vad jag gör idag... Ja, och än fler lökar ligger nu på matbordet, för på rean föll också påsar av tulpanen Purple Prince och allumen Ostrowskianum ner i korgen. Alldeles av sig själv. Nåväl, hittar nog också sina platser i trädgården.

Sist, men inte minst, vitlöken, som ska delas och sättas. Ja, så är förberedelser för såväl köksodling som blomsterprakt för nästa år inledd. Känns som om vi snart är där, tiden går fort. Fast, det tycker jag nog inte i januari. 




6 kommentarer:

  1. Kul det där med januari....
    Och så fint det ska bli för hundarna. Får hoppas deras mattar och hussar tänker till lite.....
    kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ju alltid hoppas... men räknar nog inte med att planteringen skonas, tyvärr. Dock, lägger ut lite granris i vinter, skyddar kanske något...
      Ha det gott!

      Radera
  2. Tänk så glad du ska vara till våren, när allt det fina blommar! Tulpaner är ju inte så kinkiga av sig. De blommar i skugga också! Fast jag hörde att de vill ha mycket fosfor, så litet benmjöl till är nog gynnsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja.... tänker att det kan bli en fin vår. Men inte alls hunnit plantera alla dessa lökar, som jag ju tänkt skulle liksom hamna där de nu ska vara lite av sig själva.... Intensiv vecka, härligt att pusta en fredags kväll. Hoppas helgen bjuder möjligheter att fatta spade etc. Inhandlat Chrysan (råd fr AoT-forumet) som tydligen ska vara ett riktigt bra gödningsmedel att ge nu... Go kväll!

      Radera
  3. Hej! Du frågade mig vad för sorts sanguisorba det var på en bild inne hos mig. Jag har för mig att det är en S. menziesii.
    /iet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar. Den är riktigt fin. Hade tidigare en menziesii, en klen loppisplanta som jag inte tror överlevde. Den är riktigt fin och verkligen vacker i den plantering du visar... Ja, väcker habegär =oP

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...