torsdag 22 augusti 2013

Det var då det. Augusti 2010

Min lilla dator - en MacBook Air - kraschade igår. Bara sidådär. Plötsligt. Jag hade precis laddat in bilder från kameran och skulle börja redigera när den plötsligt vägrade svara på tilltal. Nåväl, om nu ens dator ska krascha så ska den ju välja rätt tillfälle att göra det. Min gjorde just det. Garantin går ut den 30 augusti, igår var det den 21 augusti. Således en bra dag för något dåligt. 

"Du har väl säkerhetkopierat?" undrade den yngre generationen i butiken. Svaret på den frågan vet jag och nu handlar det om att rädda det som räddas kan. Gossen gav mig en snäll och medkännande blick, men den innehöll också den där lilla sucken, en suck som inte är ovanlig då den yngre möter den äldre i datorbutiken. En suck av visat tålamod.

Nåväl, i väntan på att de där teknikerna gör vad tekniker nu gör använder jag min gamla stationära dator. Kikar runt här och finner bilder från förr. Minnesenheterna börjar brumma så smått och även mitt eget kopplas på. Vad är det jag ser? Promenerar runt i album från 2010 och väljer den tid som är nu, dvs augusti. Det var då det. Nu ska vi se.

Grusgångarna är inte gjorda än, stigarna är beklädda med gräs. Ligusterhäcken, längst bak till höger är låg och täcker nästan inte alls det vita planket. Lavendelrundeln är där, precis som nu.

Flyttar blicken åt vänster. Några dagliljor lyser här och där. De finns inte kvar, utan är flyttade till annan plats. De verkar dock inte gilla det nya läget, som är skuggigare. Nåväl, planteringarna här är förändrade, gångar av grus ramar in, ja, det har hänt rätt mycket på dessa år. Kermesbäret står dock kvar framför päronträdet. Buxbomshäcken likaså.

De afrikanska blå liljorna är inte längre här. Sista sommaren gav de över femtio stänglar, men stränga vårvintrar tog kål på dem. Ja, jag hade dem på friland och det gick bra under flera år.

En annan som fanns då men inte nu är olivträdet som stod planterat i en stor korg. Övervintrades utomhus i skyddat läge. Dog förra vårvintern, men då var den planterad direkt på friland. Här tillsammans med blodtoppen, som var en av de första växterna jag planterade i trädgården.

Även gamandern, som ovan skymtar, var tidigt planterad. Nedan syns den bättre.

Små tobaksplantor. Dem hade jag glömt bort att jag hade. De är ju rätt trevliga.

Besökte Garden Living i Hillröd. Kom inte tomhänt därifrån. Nåväl, allt i korgen är inte mitt, men korgen är det. 

Vackra stolar lockade, skulle gärna fått följa med hem de också.

Bland alla korgar...

Garden Living innehöll en del växter, men mycket var prylar. Så minns jag det och det berättar också mitt fotoalbum, som knappt visar några bilder på planteringar etc alls. Nåväl, här en bild som visar hur vackert rosten står mot grönskan.

Fler utflykter gjordes och jag besökte bland annat Fyra Årstiders Park i Sölvesborg. Många bilder från detta besök kan du finna under fliken Piet Oudolf

Åter hemma i den egna trädgården. Många bilder på blodtoppen, såklart. Gläntar på dörren till september samma år och ser att där är mer av samma vara, så låter dem och annat vänta till en nästa gång, en nästa tillbakablick. Ja, för det blir nog fler så småningom. September 2010, men även andra månader och år bjuder upp.

Augusti 2010, stockrosor som övergår från blommor till fröställningar. Då som nu.



6 kommentarer:

  1. Nu blev du allt nostalgisk?! Väldigt fina bilder när sol och skugga spelar mot varandra så bra!! När du skriver om gamander vet jag inte vad det är för en filur, den får jag googla på.

    Ha det gott och må datorn tillfriskna!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var inte tal om annat... nostalgin flödade och, nej, det var inte bättre förr, men det var roligt att blicka bakåt. Ser resan framåt. Apropå sol och skugga, vad vore bilderna och trädgården utan det? Platt och tråkigt. Gamander, är något av en samlare (har tre sorter, då är man väl en samlare?). Får nog göra ett inlägg om hela samlingen =oP
      Tack för välgångsönskningar, datorn är fortfarande på operationsbordet...
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  2. PS
    Jaha, bra mot gikt. Då kanske man skulle satsa på den. Man vet aldrig, den kan komma till användning förr än man tror! ;-)

    /R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag inte. Som den samlare jag är borde jag ju veta sådant, eller hur? Bättring? Bättring!
      /K

      Radera
  3. Jättetrevlig tillbakablick du gör! Det är tur att man har sina bilder så man kan se hur det såg ut då .... Man glömmer ju så lätt ;) Hoppas det ordnar sig med din "back-up".
    /EL
    Välkommen som följare av min blogg!!

    SvaraRadera
  4. Tack, tack!
    Din favorit - bolltisteln - är också en av mina. Helt underbar! =o)
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...