onsdag 14 augusti 2013

Myntor, monster och mojito

Det regnar därute. Det har regnat hela natten och jag är tacksam för att växterna nu äntligen kan dricka sig otörstiga. Är inomhus, något som jag inte varit så mycket denna sommar som bjudit så mycket värme och sol. Blickar mot fönstret och buketten jag plockade in igår. 

Figurerna? Det röda monstret kommer från Paris. Konstnären berättade att det jagar bort dåligheter, vilket ju inte är så dumt. Ett sådant monster borde alla ha. Den lille svarta figuren är från Rio de Janeiro och en liten kämpe i kampen för alla människors lika värde. Ja, så det är klart att den också behövs. Det är rätt kaxiga typer jag har där på fönsterkarmen. Kaxiga och snälla.

Myntorna är vackra. 

Då jag går genom den trånga gången från gatan in till trädgården möter mig denna syn. I förgrunden myntorna i örtplanteringen.

 Jag har flera olika sorter.

 Ser du fjärilarna som flyger över lavendelrunden?

Myntorna lockar också besökare.

Som sagt, jag har flera olika sorter och de växer där lite huller om buller. De samsas väl med de andra invånarna i örtplanteringen, är vackra att skåda och användbara i köket.

Då vi hade släktkalas tidigare i somras visade den yngre generationen ett plötsligt intresse för trädgården. Äntligen, tänkte jag först. Men strax insåg jag ju att det snarare var ett stort intresse för drinken mojito som kom till uttryck. Jodå, de fick alla små myntaplantor att ta med hem och vem vet, kanske är detta första steget för en ny generation av det gröna folket. Skål!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...