måndag 8 september 2014

Om idag vore...

Solen lyser, det är rätt varmt. Nu vore det fint om måndag och tisdag vore lördag och söndag. Onsdag skulle kunna bli till en sådan där dag efter afton och torsdagen som följer en annandag. Fredagen ligger där i sin ensamhet, så kan vi inte ha det. Den får bli till klämdag och sedan är det lördag igen. Visst vore det trevligt, tänker jag, men så ser inte denna vecka ut, inser jag. Nåväl, kan kanske inte fånga dagen, men väl en stund då och då. Hoppas jag.

Nu bjuder sensommaren upp, några bilder från häromdagen. Blodtoppen - Sanguisorba tenuifolia 'Blackthorn' - lockar såväl insekter som blick.

Den lyser i den tidiga kvällen. I förgrunden den vanliga blodtoppen - Sanguisorba officinalis.

Här i samtal med den ryska salvian - Perovskia atriplicifolia 'Litte Spire'.

Grusgångarna ringlar sig mellan de olika planteringarna, men i den lilla trädgården ser det ut som allt hänger ihop.

Jag låter kameran fånga in en större yta. Den vita hängpimpinellen - Sanguisorba Tenuifolia 'Stand Up Comedian' - som nästan låg ner efter söndagens regn, visar god vilja till återhämtning.

Den lilla blodtoppen - Sanguisorba officinalis 'Pink Tanna' har nu antagit toner av brons och lyser bland myntor, salvior och andra örter.

Gångarna syns knappt, inte heller den låga buxbomshäcken som här döljs av annat.

Stor drakblomma, så ska dess svenska namn lyda, läser jag mig till då jag söker på Nepeta 'Six Hills Giant'. Den står alldeles för trångt och skulle må väl av att flyttas.

På andra sidan lavendelrundeln lyser kärleksörterna i bakgrunden. Sensommarfärgerna går i många röda och rosa nyanser med inslag av silver och brons. Rosen Henry Hudson, som annars brukar ha friskt grönt bladverk går nu i tråkiga gultoner. För mycket vatten? Något annat? Vet du?

Rosenflockeln - Eupatorium 'Atropurpureum' - bugar. Kanske behöver jag hjälpa den att nå höjd igen. I bakgrunden anas kermesbäret - Phytolacca americana - som...

...är en favorit. Bland andra.

Fånga stunden? Eller kanske rentav stjäla den ibland... Men nu är idag en alldeles vanlig måndag och det som låg på skrivbordet nyss och väntade på mig, det ligger där fortfarande i samma skick som då. Ingen skada skedd, tänker jag hoppfullt, men undviker att kika på klockan.









8 kommentarer:

  1. Hei! Så himla fint dette er. Begynte å bla i frøkatalogen for å finne noen av plantene dine som jeg vil så til våren. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Är det några frön som jag kan plocka och skicka så hojta gärna!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. :) Ibland behöver vi en runda i trädgården för att samla både tankar och energi. Tack för inspirationen, är precis på väg till jobbet och min trädgårdstur regnade inne i dag.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja, snacka om växlande väderlek: Plötsliga regn, sedan sol, sedan... Hoppas du har bättre tur med nästa runda!
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Otroligt vackert, många favoriter i dina rabatter och det ljuset vill man stanna i länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Sensommarljuset lockar, det är en underbar tid.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Gillar tanken - en lördag, en söndag, en dag och en annandag gärna så några gånger på raken skulle kännas bra just nu. Istället är det för lite av alla de där. Du är en väldigt bra reklampelare - kan man säga så? - för blodtoppar. Vill ha, vill ha, vill ha fler. Elefanten och Blackthorn... Sådde Phytolacca men sen försvann de små.

    Tack för pausen - den var skön :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm hösten kunde gott innehålla lite fler sådana där dagar... Får skapa lite pauser =oD
      Ja, och älskar ju de där blodtopparna, kan liksom inte låta bli att sprida dess storhet och glans... absolut reklampelare, ha ha! Tyvärr verkar bara den vanliga officinalis sprida sig, men kanske kan jag ha någon liten planta Phytolacca om du vill ha. Hojta isf.
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...