onsdag 17 september 2014

Plan(t)era för att vänta och se

Efter att ha läst hur andra fyndat lökar kan jag inte låta bli att ta en runda till det där varuhuset. Här har andra varit före mig, förstår jag, då lådorna gapar halvtomma. Eller halvfulla, om man så vill. Likt en arkelog gräver jag runt och konstaterar att av en del finns det mycket kvar, medan annat bara bjuder enstaka påsar, ibland inga alls. Uppenbart är att vitt, rosa, violett och mörkaste vinrött valts, det mesta som är kvar går i gula och röda toner. Jag gräver djupt och kollar längst ner i hörnen, vänder och vrider. Jag söker och finner. Inspirerad beger jag mig till ännu ett varuhus i samma kedja. Historien upprepar sig. Jag handlar utan plan och vid hemkomsten betraktar jag fynden med såväl belåtenhet som undran: Hur tänkte jag här? Svaret är givet: Inte alls!

Där på bordet ligger:

Vad göra nu? Jag kikar på påsarna, som ger information om läge, höjd och blomningstid. Men så är det färgen... Jag vet att förpackningarnas bilder inte alltid - eller snarare, nästan aldrig - stämmer överens med vad som komma skall. Än mer osäker blir jag då jag googlar och en stor mängd bilder visar på variationer som om det vore helt olika sorter. Nej, den exakta kulören kommer jag inte att få veta förrän löken kommit i blom i trädgården. Alltså, plan(t)era för att vänta och se. Som vanligt.









18 kommentarer:

  1. 'Princess Irene' är i varje fall avbildad hyfsat bra. Det är en riktigt långlivad tulpan. Allimens färg ser lite konstgjord ut, den är vackrare i verkligheten. Den är supertrevlig, men tänk på, att den blommar mycket senare än tulpanerna. Så om du gör som jag, dvs att gräva upp tulpanerna när de blommat klart, se då till att inte din allium följer med!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ruben, speciellt lovande med alliumen. Ja, jag såg att den blommar rätt sent, så det handlar snarare att kolla hur perennerna har det tillsammans med den. Gräva upp tulpanerna, nej, det gör jag inte, fast bladen är trista...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. PS De andra sorterna känner jag inte till, så jag vet inget om färgen på dessa.
    /R

    SvaraRadera
  3. Har också handlat lite lökar i år efter att ha blivit inspirerad av andra. Dock inte alls så många som du. Tänker plantera mina i krukor vilket gör att de går att flytta på om färgerna blir "fel".
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, funderar också på krukor, går att flytta, som du skriver, men kan också ställas åt sidan efter blomning...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. He-he...Jeg kjenner veldig godt igjen hva du sier:):) Det er sånn det blir hvert år. I jorden kommer de og fine blir de. Mange fine sorter. De finner nok hverandre på vei i jorden:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, jag skulle egentligen inte köpa några lökar alls... ha ha!
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Du har fått med två jättevackra tulpaner. Purissima är vit/gräddvit ganska tidig och Elegant Lady ser också ut ungefär som på bilden. En sen liljeblommande tulpan på höga stjälkar. Passar fint med löjtnanshjärtan både vita och vanliga i bukett.

    Ser ut som du fyndat många fina sorter :) Men jag ska blunda, blunda, blunda hårdare ;)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Låter lovande.
      Ja, och jag trodde att jag blundade, men så kikade jag bara sådär litegrann och så var det kört. Nu fick det ju bli lite plock bland rester, men till de priset så gör det inte så mycket om en del blir väldigt fel. Men kul om nå't blir rätt... =oP
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Tack för ett gott skratt åt din lökblandning, hoppas du inte tar illa upp, jag har många gånger gjort precis som du. Men i år var jag på samma ställe första dagen de började sälja lökar och kunde välja och vraka bland färgerna, men som sagt ofta stämmer inte färgen på påsen eller påsen rymmer en annan sort. Blir säkert jättefint hos dig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna skratta, jag skrattade själv då jag såg "fångsten" där på bordet. Inte alls så där finstämt som jag valt om sådant funnits att välja (allt lite avundsjuk på dig som var där första dagen =oP). Nåväl, ser fram emot en färgglad vår, men kan ju bli lite väl mycket, så flera planterar jag i krukor etc, får stå på trappen osv.
      kram
      Katarina

      Radera
  7. Fniss! Sätt en del i krukor vetja, så kan du få koll på både färger och vilka som blommar samtidigt.
    Kram Kristina (som gick in i butiken första dagen med ögonen vidöppna...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det får bli en del i krukor, hinkar etc. Tänk att vara där första dagen, oj! Förmodar att du inte kom hem tomhänt =oP
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...