fredag 21 mars 2014

Hotfullt änglalik

Igår, solen sken och värmde mitt på dagen. På bordet en liten humla som solar sig, kanske mediterar eller filosoferar om Livet och dess Mening. Eller den kanske bara är. Det där med att vara i stunden, insekter är nog bra på det, tänker jag medan jag själv funderar på att bordet skulle behöva målas, men först måste jag... o strax går bussen! Bäst att springa för den är säkert inte sen just idag när jag är det. Det där med att bara vara är nog bra. Det ska jag sedan, hinner inte nu.



Hemma igen. Blommig fredag bjuder upp till att göra inlägg som handlar om oskuldsfullhet. Ett inte helt enkelt tema. Jag bläddrar bland bilderna som togs tidigare under dagen. Blicken fastnar på den lilla humlan. På håll verkar den oskuldsfull, men då jag kikar närmare ser den rätt farlig ut. Ansiktet liknar en skrämmande Star Wars-figur: Grrr!


Men vingarnas skirhet uttrycker något annat. En lätt skugga bildas på bordet. Ett änglalikt inslag i det till synes hotfulla. Humlan ger intryck av både och, oskuld och skuld samtidigt. Så tror jag det är med det mesta och de flesta, kanske allt och alla: Som den vackra rosen och dess taggar, solen som värmer och bränner, ja, och vattnet som släcker törst och dränker. Både och.


För fler inlägg på temat, klicka här!







30 kommentarer:

  1. ganz BÖSE schaut sie..und doch sticht sie nur wenn man SIE bedroht..also immer Unschuldig an dem ÄRGER...
    LG vom katerchen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon som kan tyska?
      Försökte med google translate, men det blev inte så begripligt ändå.

      Radera
    2. Ganska arg ser hon ut... ..dock sticker hon bara när man henne 'retar' (tror jag)... alltså alltid oskyldig tills retad...

      Ungefär sådär ;)

      Radera
    3. Carina, tack för hjälpen!

      katerchen, tack för din fina kommentar!

      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Både og gjelder vel de fleste av oss...
    Humlen er god til å leve i nuet og nyte solvarmen - og kanskje filosofere litt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det också, tror alla är både och.
      Absolut en filosoferande humla =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Hej!

    Ja "både och" gäller för ganska många saker. Även för ordet oskuldsfull, som jag själv tycker kan ha en både positiv och ganska negativ klang. Det är i alla fall inte högst på listan över egenskaper som jag själv skulle vilja ha, för det låter ju ganska tråkigt! Hellre då en rivig humla som flyger omkring som hon själv vill...
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Håller med dig till fullo! Oskuldsfull är för mig ett problematiskt ord. Jag tvekade länge om jag överhuvudtaget skulle göra ett försök att koppla det till trädgård, men så dök den där humlan upp... =o)
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Så sant, inte minst finns många sidor på en människa.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Helt rätt tänkt i ditt bidrag. Humlan är inte alls vacker men viktig i naturen
    Ha en fin fredag
    Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Humlan är kanske "fulsnygg", ha ha! Nåja, tänker nog att den är charmig på något vis. Och behövd.
      Trevlig helg!
      /Katarina

      Radera
  6. Inte en alldeles uppenbar tolkning och det gillar jag!

    Önskar dig en fin helg
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Fantastisk bild på humlan!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Förstår precis vad du menar.
    Runt mig surrar årets första fluga just nu. Den känns både oskyldig och oskuldsfull (förutom surret då...). På håll. Om den råkar komma för nära. Ihhh. Äcklig ser den ut.

    Ha en fin helg!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så med de flesta insekterna... På håll, men inte alltför nära. Undrar varför, dvs finns det någon "naturlig" förklaring till detta?
      Trevlig helg!
      kram
      Katarina

      Radera
  9. Hi Dear,
    got only a funny translation. So I missed the clue - but what I want so say is: you have a beautiful garden.
    Sunny days
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi,
      The translation tool is not always so helpful. My story is about the bumblebee and the impression of innocence (wings) and its opposite (the face). That all of us are both. Always.

      Thanks for your kind words about my garden. =o)

      The very best,
      Katarina

      Radera
  10. Now we talking :) Vilket annorlunda inlägg på ett fredagstema! Såå bra :)
    Jag har saldrig ens funderat över hur ett humleansike ser ut ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Detta är kanske bara början... det finns ju så många insekter och ansikten att fundera över... =oP
      Tack, tack!
      Trevlig helg!
      /Katarina

      Radera
  11. Har funderat på det ibland... ..finns det något som är enbart gott eller enbart ont?? Varför säger man - inget ont som inte har nåt gott med sig...?? Har inte hittat något ännu utan allt har två sidor :) Den stackars humlan är sitt utseende till trots rätt oförarglig när hon får va ifred. En flitig arbetsmyra som hjälper oss i det tysta... Vingarna är ju fantastiska när man tittar nära...

    Så hur gick det med Nuet sen?? Ha en härlig helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humlan fick bli en symbol, tänker att den är både och i sitt uttryck. Att alla En och Ett är Flera, har flera sidor, dimensioner osv. Att den kan vara en vän, en medspelare, men att den har sina premisser. Den är välvillig, men inte aningslös. Inte menlös. Inte "bara" vacker eller kanske ful, utan mer sammansatt än så.
      Mitt Nu? Nja, intensiva, intressanta och givande dagar med möten och samtal som nog hade inslag av "Nu", men mest av detta var det nog i dagens långpromenad med hunden, att gå och gå och gå längs vatten, fält och gamla stadskvarter...
      kram
      Katarina

      Radera
  12. Visst är det så att allt har två sidor, vilken bra tolkning!

    SvaraRadera
  13. Intressanta funderingar! Ofta finns det ju fler sidor av saken, beroende hur man ser på det. Själv tycker jag att humlan ser oskuldsfull ut...utrotningshotad som den är:-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Rädda humlorna! Hur? Se: http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/radda-humlorna-207520
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  14. Alltid lika roligt att läsa dina funderingen. Jag brukar hålla med till fullo. Även denna gång. Humlor är definitivt oskuldsfulla i mina ögon. :-)
    /E

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...