måndag 24 mars 2014

Vårtecken 23 mars

Dagen rymmer det förutsägbara, det jag visste skulle finnas därute redan igår eller kanske till och med för några dagar sedan. Så lätt det är att bli blasé, att ta något för givet bara för att Något annat är på gång. Borde jag skämmas? Kanske, men det gör jag inte. För våren är en upptäcksresa och det redan upptäckta är gårdagens, men inte dagens. Det är söndag och jag spankulerar runt och letar nytt, nytt, nytt... Klickar med kameran. 

En upptäckt som gör mig förvånad, ja, jag litar inte riktigt på att mina ögon ser det som de tror sig se: Den lilla fingerörten visar en blomma i den ostädade grusplanteringen. 

Det jag är förberedd på är detta: Nu finns inte vintergäckens gula blommar längre, utan det är bara grönt. Både snödroppar och krokusar är mycket trötta. Narcisserna lyser, två sorter blommar nu.  

Som syns på en av bilderna ovan, nu börjar scillorna att göra entré. Dock ännu bara i sin början hos mig, som mestadels har dem i halvskugga. Jag har sett hav av dem på soligare lägen i andras trädgårdar här omkring.

En del tulpaner visar knoppar.

Perenner grönskar, här ett axplock av ditt och datt.

Även ogräset visar sig bland annat som spirar. Nej, ingen sensation, men den lilla nyckelpigan kan jag ju inte låta bli att bli glad av.

Blåsippa! Blåsippa! Blåsippa!

Snart blommar violen.

Vitt löjtnantshjärta visar grönt, kommande blomning kan anas.

Våren inleddes i hög fart. Kanske är tempot något lägre nu, men denna vår verkar hursomhelst inte vilja låta vänta på sig. Något direkt bakslag har det inte varit, även om det blev kallare och blåsigare några dagar. Ingen snö. Nu vissnar de riktigt tidiga vårblommarna och trädgården går in i nästa fas. Om en vecka är vi i slutet av mars, kanske bjuder trädgården då... Nej, svårt att förutse, vårvädret är lynnigt och gör precis som det vill. Vårkappan hänger beredd, men det är vinterjackan som används. Än.


För fler vårtecken, klicka här!


13 kommentarer:

  1. Men oj, vilka underbara vårbilder! Trots att mycket ser ut som hos mig är det ändå roligt att titta på dina bilder. Jag kan inte få nog!

    Du har så rätt så ang. den blekgula tandrotens vetenskapliga namn! Min är på G och slår fullt ut när som helst (tror optimisten;-)!) /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och detsamma! Roligt att vandra runt och ser hur (o)likt våren ankommer i vårt avlånga land. Kanske slår våra blekgula ut idag... =o)
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Ojoj, vad långt våren har kommit hos dig!
    Här har inte tulpanerna visat några knoppar ännu, även om bladen har kommit långt!
    /Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev själv förvånad över knopparna. Känns tidigt, men inte alltför tidigt =o)
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Mmm bra tänkt! Vi pratar ju om här och nu då ska väl förändringen få sin beskärda del. Hickade till först och snålvattnet satte fart.. ..jordgubbsblom REDAN! Den var fin den lilla fingerörten, bladen ser så mjuka och härliga ut. Ser samma hos dig - det är grönskan som kommer som ett expresståg... :) Hoppas det går över i mera snälltågsfart snart för lååång njutning.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, får gärna sakta ner lite grann, men inte stanna upp och låta oss stå på perrongerna och stampa otåligt, utan stadigt tuffa på enligt en tidtabell som tillåter oss uppmärksamma och njuta av allt.
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Så mycket fint du har, det måste vara en stor trädgård? Och visst blir man lätt blasé och önskar att det ska gå fortare... Ändå vill jag ju ha en lång vår - det går inte riktigt ihop!
    Strålande sol och nästan ingen vind här idag, kanske dags att gödsla gräsmattan?
    Ha det gott, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och... nej, min trädgård är liten. Men jag låtsas att den är stor, lite compact gardening över det hela. Ja, och visst är det kluvet det där med vilken takt våren bör ha =oP Blev det gödslat? (Den lilla runda gräsmattan här är en katastrof som INTE låter sig fångas på bild, ha ha.)
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Så mycket som har hänt hos dig på bara en vecka! Jag häpnar över att du har knopp i tulpanerna. Eller... Jag har ju inte kikat i mina största tulpaner inser jag! Det får jag ut och göra i morgon, tänkt om det är knopp i mina med? :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är händelserikt därute, känns som det inte handlar om dag för dag, utan stund för stund...
      Hur gick det? Var där någon knopp?
      kram
      Katarina

      Radera
    2. Ja, i ett några var det det! :)
      Kram tillbaka

      Radera
  6. Så grönt det är hos dig! Här ligger jag lite efter. Visst var väl sista bilden löjtnantshjärtan? Och för fingerörten måste det vara rekordtidigt. Jag har mörkröd sammetsfingerört och den blommar i från juni och framåt.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Ja, den sista bilden är löjtnantshjärta, vitt. Fingerörten, en endaste blomma nu. Tidigt, kollar tidigare inlägg och ser att den visade flera blommor den 17 maj förra året.
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...