söndag 16 mars 2014

Vårtecken 16 mars

Det är nu mitten av mars. Veckan som gått har bjudit sol och värme, underbara dagar. Alla pratade väder, detta underbara väder. Nåväl, i all denna dur hotade moll och vi fick veta att snart kommer Bakslaget. Här i Malmö var det en solig fredag, som under kvällen och natten blev rätt blåsig. Blåsten fortsatte in på lördagen, men solen sken för det mesta. Idag söndag med regn och gråväder. Jag låter bilder från fredag, lördag och söndag illustrera några vårtecken:

Vårväder
Vi pratar väder. Vad kommer vädret att bjuda? Vad hotar? Vad är möjligt? Ställa ut kruka eller inte?Penséerna, hur mår de därute? Så på friland nu eller kanske vänta ett tag? Vädret växlar och stunden av uppehåll kan strax bli till regn. Plötsligt kommer solen, för att försvinna bakom molnen igen. Vårvädret är i sig ett vårtecken, vår besatthet av detta väder ett annat. (Bilden är lånad från SMHI.)

Vårvindar
Gårdagens friska vindar var ingen vanlig blåst, utan vårvindar. Grannens björk böjer sig i vinden.

Vissnande vintergäck i vårregn
Nyss gäckade de vintern, nu vissnar de så sakteliga bort. Fortfarande lyser de gula, men vid närmare titt så ser de inte så pigga ut där i vårregnet.

Vårstädning
Jag sopade den lilla stenlagda uteplatsen nere vid dammen.

Vår(a) insekter
Krokusarna lockar till sig insekter av olika slag.

Vårfika med vårblom i kruka
Denna vecka har jag flera gånger fikat här. Och ätit lunch. Och bara varit. Solat. Fått lite fräknar. Jag borde måla trädgårdsmöblerna, men vårblommorna i kruka pryder ändå bordet.

Vårblomning 
Julrosor och snöklockor, de senare börjar bli lite trötta, vårtrötta.

Vårglömska
Att hänga tvätt utomhus är lycka. Det gjorde jag igår. Att glömma att ta in de hängda tvätten är kanske inte olycka direkt, men rätt dumt speciellt då det bjuds regn. Nej, glömskan är inte er, den är vår! =oP

Påskliljor, hm, ok då: Våååååår(a) påskliljor!
Påskliljor har slagit ut och de lyser härligt i dagens gråväder.

Vår(da) gräsmatta
Gräsmattan behöver vård, den ser förfärlig ut med håligheter, mossa och begynnande ogräs. Jag får lust att fixa och dona, rensa och laga, gödsla och så. Ja, och jag vill göra det nu! Lusten och otåligheten är väl också vårtecken, eller?

Viggo är också vår. Och sommar, höst och vinter. En året-runt-Viggo.


För fler vårtecken, klicka här!





22 kommentarer:

  1. Det ser dejligt ud :)
    KH
    Marianne

    SvaraRadera
  2. En härlig hyllning till VÅRen! :)
    Påskliljor, mmmm snart, snart här med, jag har sett knoppar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, bara lite värme och sol till... så exploderar det därute!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Av alla dina fina vårtecken, gillar jag mest året-runt-Viggo! Jättesöt!
    Ha det gott!
    Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, han är för go den lille krabaten. Ställde sig framför mig och liksom undrade: Ska du inte fotografera mig?!?!?!
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Håller med Monica, finaste vårtecknet finns på sista bilden. Men de andra är inte heller så tokiga:-)

    SvaraRadera
  5. Oj, det verkar faktiskt som om våren har kommit längre hos dig än hos oss här i Landskrona-trakten. Påskliljor som redan blommar? I mitten av mars? Är det rekord?
    Ha en härlig vecka
    /E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kan vara så.. men tror också att de som nu blommar hos mig är en mycket tidig sort. Troligtvis med namnet 'February Gold'. De andra sorterna visar endast grönt, även om där också finns en och annan knopp.
      Tack detsamma, hoppas det blir en härlig vårvecka!
      /Katarina

      Radera
  6. Ser jättehärligt ut! Jag hängde också tvätt ute i veckan. Det måste vara rekordtidigt, åtminstone hos mig. Luktar ju så gott. Man ser att det är lite längre gånget hos dig. Men jag såg att min påskliljor hade knoppar i alla fall :) Ha en fin vecka. /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi lever ju i ett avlångt land, men olikt även nära inpå: På promenaden igår kunde jag notera att på vissa platser var det ängar av blå scillor, medan det i min trädgård bara kommit upp enstaka.
      Tack detsamma! Hoppas på en härlig vecka!
      /Katarina

      Radera
  7. Härliga vårtolkningar - du är finurlig med ord du! :) Längtar efter blommande påskliljor och surrande varelser när jag ser dina bilder. Först ut hos mig brukar 'Jetfire' vara. Som skjuten ur en raket med eld i baken fast omvänt... bikronan är alldeles orange och eldig...

    Lyssnade på väderrapporten i förväg och min slutsummering - det blev inte sååå.. Här regnade det rejält i fredags och blåste. Lördag var solig och igår var superskönt med sol och värme till fram på em. Känns som jag fått en bonushelg :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! =o)
      Den där jetfire... blev nyfiken och bildgooglade, ja, och den ser ju precis ut som du beskriver... Bakslaget blev inte så förfärligt ändå och den helg man inte trodde sig få fick vi. Absolut bonus!
      kram
      Katarina

      Radera
  8. Hittade nyss hit och blev nyfiken så jag kommer återvända. Härliga bilder!
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt! Välkommen! O nu blev jag ju nyfiken... ska strax kika in hos dig. =o)
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  9. Vilken vårlig lycka att redan ha påskliljor i rabatten.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  10. Vilket härligt vårinlägg. Du skriver så fint om våren.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Oj, så mycket vår du har och till och med påskliljor! Faktiskt de första jag sett i nån blogg. Här är de bara små knoppar ännu. Fina bilder, men finast är ju din tegelvägg som skiftar i alla möjliga nyanser och har sån härlig patina. Tänk att du får sitta där och fika coh äta lunch och ha det gott!
    Året-runt-Viggo ser så klok och go ut!

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att du lyfte fram tegelväggen, fick ta mig en titt på bilden igen, för hade blivit så där vardagsblind =o) Lille Viggo tycker själv att han är mycket klok, fniss...
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...