torsdag 27 mars 2014

Inte för lite, inte för mycket

Måttfullhet, inte för lite, inte för mycket. Full av mått, något vägs och mäts. Finns den där måttfullheten i mitten på skalan? Kanske, men vem skapar isåfall skalan som bestämmer dess mitt? Inte för lite, inte för mycket. Alldeles lagom. Enligt någon. Enligt några. Kanske inte alla, men enligt mig. I denna stund. För saker och ting kan ju ändras, tycke och smak utvecklas åt olika håll. Det som var då är kanske inte nu eller sedan. Ja, det får bli måttfullhet, enligt mig. Nu.

Jag planterade lökar, olika narcisser tillsammans. Sedan väntade jag. Och väntade. I början av maj lyste det i vita och gula nyanser. Ja, bilderna är från förra året.

Det blev många narcisser. För många? Nej, alldeles lagom många. Måttfullt? Absolut, enligt min egen skala, som förvisso ritades om medan jag gjorde beställningen till den holländska lökleverantören. Man är väl förändringsbenägen...

Då jag ändå satte de där narcisslökarna passade jag på att flytta två gula tulpaner som tidigare varit på fel ställe. Rätt fina, lagom på många vis. Kunde nog samsas väl med narcisserna, tänkte jag, och gödslade dem lite extra med benmjöl. Måttfullt? Nja, inga mått användes, jag gjorde det liksom på gehör, (o)musikalisk som jag är. I mitten av maj:

Stora som tefat, nej, större än så. För mycket! 

Fast... lite kul också. Lite galet liksom. Något som fick mig att skaka på huvudet, men också att le. Monstertulpaner! Nej, inte enligt plan. Inte enligt den tanke jag tidigare tänkt. Inte vackert, enligt mig. Men, som sagt, lite kul.

Om måttfullheten är en dygd och jag ett dygdemönster, så bör jag nog vara tacksam för att trädgårdens invånare då och då bjuder mig på upplevelser som inte landar på skalans mitt, upplevelser som kanske får mig att tänka och göra nytt. För det behövs - tror jag - dissonanser i tillvaron för att rörelse ska uppstå. Något som inte är måttfullt och förutsägbart, som utmanar, retas och säger emot. I lagom mängd, ja, nu är vi där igen: Inte för lite, inte för mycket... Enligt skalor... som förvisso kan ritas om.


Fler inlägg på temat måttfullhet, se här!




38 kommentarer:

  1. Underbar och tänkvärd text om måttfullhet... och enligt vilken skala? Jag gillar din narcisskala!

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och den där narcisskalan är töjbar =oP
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Så fint, både vad det gäller text och underbara bilder.....
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Hei! Det er så godt at det er bare du som bestemmer hva som er for lite eller for mye eller akkurat passe. Det er det som gjør bildene av hagen din genuine. Likte godt tankene dine. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Tack, tack!
      Att försöka följa den egna känslan...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Måttfullhet är inte min grej, men vilken tur att naturen är så bra på det. Jag gillade ditt narcisshav, så snyggt, så snyggt! Tulpanerna bestämde sig för att göra en egen grej, inte var de måttfulla inte. ;)
    Nu håller vi tummarna för en fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Du är kanske måttfull på din egen skala, ha ha! Ja, och de där tulpanerna följde inte in skala utan skapade en egen monsterskala.
      Nyss hemkommen från Sthlm, härligt och soligt i storstaden, men längtar så efter en trädgårdssöndag här hemma.
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Om din trädgård är måttfull, så vill jag också ha en måttfull trädgård!
    Jag "städar" för mycket i min trädgård - jag vet det - men jag kan inte låta bli...
    Jag vill vara måttfull.
    Ha det gott och tack för dina kloka ord!
    Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack, tack! Vilken fin komplimang de ger mig!
      Ja, och det där med måttfullhet vad gäller städning, där är jag nog isåfall på andra änden på skalan, känner ibland - hm, rätt ofta - att jag borde lite mer. Men så blir det som det blir... Vi får nog försöka vara omåttligt nöjda med oss själva, fniss.
      Allt gott!
      Katarina

      Radera
  6. Vackra bilder och fint tolkat! Jag gillar de överflödande gula tulpanerna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      De gula tulpanerna hälsar och tackar, de är omåttligt nöjda över din kommentar =oP
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Riktigt härligt med ett narcisshav!
    I höstas satte jag tulpanlökar och höll tummarna men nu har redan rådjuren ätit upp dem så nu får det bli narcisser hos mig, många, många och helt utan måttfullhet ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Omåttligt glupska rådjur. Omåttligt narcisshav blir helt enkelt underbart!
      Kram
      Katarina

      Radera
  8. Dina tulpaner kommer väl att komma tillbaka och bli lite mer lagom i storleken när dom gjort slut på det goda benmjölet.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kanske det blir.
      Det där benmjölet är nog boven i dramat. Eller... min omåttfulla generositet med benmjölet... Jaja.
      kram
      Katarina

      Radera
  9. Det kan aldri bli for mange blomster av noe slag! Jo mer, jo bedre synes jeg. Jeg liker frodige hager :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer, när en trädgård andas frodighet, generositet ja, kanske omåttlighet så trivs jag bättre än det strikta, minimalistiska och sparsmakade...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  10. Klokt skrivet! Man behöver liksom "knyckas till" lite i bland så att man inte "fastnar" i för mycket lagom.
    En skön & måttfull(!?) helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Instämmer, ibland kan det bli för mycket lagom!
      Detsamma önskar jag dig, hoppas på en härlig helg som kanske inte är sådär väldigt lagom ändå utan mer därtill... =oP
      /Katarina

      Radera
  11. Som jeg sier - for mye er akkurat passe ;-)

    SvaraRadera
  12. Helt underbara vårbilder...längtar sååå mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Underbara vår! Nyss hemkommen tog jag en tur i trädgården, ännu en narciss blommar nu... Men inte är det den där ängen från förra våren. Än.
      Allt gott!
      Katarina

      Radera
  13. Visst behövs det något som sticker ut i trädgården, annars blir det för trist och perfekt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En konstnär sa: Perfect is boring.
      Ligger något i det, tänker jag, tror jag. Vill jag tro =oP
      kram
      Katarina

      Radera
  14. Narcisser er nydelige vårblomster. Jo flere, jo bedre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer, narcisser passar ihop, som flera, som många, än fler än så.
      Ha det gott!
      Katarina

      Radera
  15. Härliga bilder, även om måttfullhet inte riktigt stämmer på mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Och vad vore vi av dem och det som sticker av och inte är så måttfulla?
      Så tråkigt livet vore.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  16. Vilka underbara galna gula tulpaner, blev lite förälskad. Älskar när det sticker ut lite :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, även om jag inte blev helt förtjust, ärligt talat, så kunde jag inte låta bli att le åt galenskapen =o)
      kram
      Katarina

      Radera
  17. Narcisserna är helt underbara! Fantastiskt vackert.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det är magi vad några lökar kan åstadkomma...
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  18. Hej!
    Ja, just det, Katarina, det kan bli kul när man inte riktigt håller måttet.Och det ska vara kuli trädgården tycker jag!
    Ha en skön söndag!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bejakande! Så tänker jag när jag besöker trädgårdar som uttrycker sin "ägares" personlighet och önskan. Så länge det är det, så länge det är härligt och kul för trädgårderaren i farten, så är jag Glad. Vilka variationer som skapas! Härligt!
      Ha det gott!
      Katarina

      Radera
  19. Skönt språk som vanligt! Log när jag läste din kommentar. Hade också landat i tanken att måttfullhet är någon annans måttstock - lite för att kontrollera mig. Lagom är det som är lagom bra och mycket för mig.

    Tycker nog du kan få ner ännu fler narcisser - är det verkligen lagom?? Jag älskar narcisser :) Har även samma eller liknande tulpan och spaden har varit farligt nära flera gånger.

    Försökte kommentera ett par gånger igår men de försvann in nåt hål kändes det som..

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, tror vi tänker rätt lika kring detta... precis lagom, eller hur? =oP Fler narcisser? Såg någon bild - tror från England, där det var ett narcisshav i gräset... Fantastiskt!
      Ja, och så glad att du inte gav upp ditt kommenterande, dina kommentarer är uppskattade!
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...