söndag 9 mars 2014

Vårtecken 9 mars

Denna helg kom våren till Malmö! Vi är fortfarande i början av mars och klockan tickar vintertid. Kanske är jag för tidigt ute, men tecknen på vår är många och övertygar: Solen lyser, himlen är blå. Människor promenerar, springer och cyklar, stannar upp på trottoaren och pratar en stund, en god stund. På fältet möts hundägare och hundar, det pratas om hundar, De Underbara Hundarna. Men mest pratas det om vädret, Det Helt Fantastiska Vädret. Nere vid Ribban åker termosar och annat fram. Solglasögon, fotboll och frisbee. Vinterjackan känns nästan för varm denna dag, men i skuggigare och blåsigare lägen behövs den. Åter hemma i kvarteren möts jag av ungar som springer hit och dit, utan jacka och mössa, varma av lek och lust. Ljudet av bollar som sparkas mot plank, om och om igen. Det är som om livet återvänt.

Söndag seneftermiddag eller tidig kväll. Jag planterar de små penséerna, det kan nog bli fint när de växer ihop. Som en gul matta, en sol.

Det nyplanterade får stå på kökstrappan. På bilden fler vårtecken: Stolen och sopborsten. Vid borstens "fot" skymtar en stockros som visar grönt.

På andra sidan kökstrappen.

Trädgårstunnan, till brädden fylld.

Vintergäcken börjar bli trötta, men de lyser fortfarande.

Krokusar dyker upp här och där. Än så länge inte så många, men i allt det vita, gula och gröna finns nu inslag av annat.

En endaste en. Jag har tidigare år satt flera och olika sorter. Men nu en endaste en. Än. De små vårblommande irisarna verkar inte helt lätta att tillfredsställa. Är det jag? Gör jag något fel?

Julrosornas blad har blivit bortklippta och jag har följt rådet att lägga på något näringsrikt. Det blev en blandning av löv och sörja från dammen. Sörjan sägs vara näringsrik, men den luktar förfärligt.

Mest är trädgården grön, vit och gul nu. Och brun. Alltmer grönt visar sig, tulpanblad, narcisser, och perenner som sticker upp.. Vitsippor och snöklockor förgyller än tillsammans med de gulblommande vintergäcken och en del krokus. Nu visar en av påskliljorna att knopparna är på väg att slå ut. Gjorde det nästan idag. Imorgon kan vara Dagen.

 Jag fyllde det lilla fågelbadet med vatten.

Det var några vårtecken från den allra första riktiga vårhelgen i Malmö. Vill du se fler vårtecken, klicka på denna länk.



24 kommentarer:

  1. Underbart! Så mycket vår du har i din trädgård. Exakt så har även min helg sett ut, byt ut Ribban mot Klagshamn bara.

    Så härligt med en egen sol utanför dörren. Bra att ha de dagar då den stora lampan är skymd av moln.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och då har vi båda haft en härlig helg... Det är "bara" att njuta av det som bjuds...
      kram
      /Katarina

      Radera
  2. Visst är det fantastiska dagar vi har nu. Alla människor lever upp, börjar röra på sig, går ut och fikar och bara njuter. Du fixar och donar i trädgården och det blir så fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm det är helt fantastiskt vad som bjuds nu. Människor blir annorlunda, staden förändras. Leenden där leenden inte fanns nyss. Trädgårdsfixet känns i kroppen, som blir härligt trött.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Vældig fint og fyldt med forårssol er dine fotos - lige til at blive glad af!
    Dejlig dag fra Katinka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Nu blev jag nyfiken och kommer om en stund att vandra in hos dig...
      Ha det riktigt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Du har verkligen mycket solgult i din trädgård. Visst är det lycka med stort L? Tänk om någon vecka har du en stor rund sol av penséer. Snyggt!
    Läser ordet termos och blir sugen på en utflykt till havet. Varm choklad och limpmackor med ost. Mums!!

    Önskar dig en fin vecka
    Kram Tamara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du rätt i! Tidigare tyckte jag att gult var fult. Fast då undantog jag ju vintergäcken. O sedan var det rätt trevligt med narcisserna. Och sedan... Speciellt under våren så är min trädgård riktigt gul, men inte lika mycket senare på säsongen. Beror förmodligen på längtan efter det som varit saknat.
      Din utflykt verkar perfekt, jag kan känna smaken av chokladen och mackan. Finns det något godare? Nej!!!
      Tack och önskar dig detsamma!
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Klart vi ska ta vara på det som är nu!! Bakslag i april - ja sannolikt men det får jag ta då. Här i Göteborgstrakten var fantastiskt härligt igår, vinden till trots.

    Du har så många fina bilder men detaljen från den gröna stolen sa hej i till själen. Säkert för den lovar sköna stunder med kaffe och näsan i vädret.

    Ha en härlig måndag! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är här och nu som gäller! Eventuella bakslag ingår, men kan hanteras. Skulle risken för sådana hindrar, så skulle man ju knappast våga något någonsin. Hu!
      I den gröna stolen (tack, för fina kommentaren) satt jag idag under lunchen. Hade lagt dyna och filt, lite värmande om bak och rygg, men annars en härlig utomhuslunch som gjorde det MYCKET svårt att återvända till kontoret inomhus.
      Hoppas du haft en härlig måndag och att veckan fortsätter i samma anda!
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Vilken härligt poetisk bild av våren du ger i din beskrivning! Jag kunde se allt framför mig...
    Tack också för kommentaren i min blogg, så roligt med en ny bloggläsare!
    Jag lägger till din blogg i bloglovin!
    Ha det gott, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Välkommen hit! Ja, och jag kommer absolut att kika in hos dig igen... =o)
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Soliga och vår-iga bilder hos dig. Vilken underbar dag du visar i dina bilder. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det var en fantastisk dag, magisk!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  8. Hej Katarina! Ännu en gång har en kommentar hos mig lett mig till en ny fin blogg - och extra kul att du också finns i Malmö! Vilken fantastiskt fin trädgård, jag gick "vandringen" på din Min Trädgård-sida:-)
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan,
      Välkommen hit! O tack för snälla kommentaren... kom att tänka på att den där "Min Trädgård"-sidan nog inte är så färdigställd och uppdaterad. Något att göra en regnig dag. Dvs inte denna. =oP
      kram
      /Katarina

      Radera
  9. Så härliga vårtecken du visar! Blir alldeles varm och glad i hjärtat! De gula små solarna är så viktiga på våren! Både för oss och det lilla biet som du fångat bland vintergäcken. Tänk att vi har allt det härliga framför oss, det är det bästa!
    Ha en fin vårlig vecka!
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är en härlig tid, både det som vi har nu och det som komma skall...
      Ja, och tack detsamma: God vårvecka!
      önskar
      Katarina

      Radera
  10. Åh, vad kul att hitta till en ny mysig blogg med härliga bilder!
    Din trädgård är verkligen tjusig med mycket blommor och grönt!
    /Caroline

    SvaraRadera
  11. Min blogg : http://jaheca.se/hagalund

    SvaraRadera
  12. Härliga vårbilder, jag blir lika lycklig varje gång jag ser vårtecken!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och jag är likadan... och denna vår underbar!
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...