lördag 13 februari 2016

En liten iris i snön

Nyss en känsla av vår. Nu är det vinter! För en stund, bara för en stund, snälla... Jag blev förvarnad, men var ändå inte beredd. Känner mig som den lilla irisen som står där överraskad av det vita som kom från himlen under natten.

Jag hade glömt bort att jag satt lökar av den lilla irisen 'Katharine Hodgkin', men nu minns jag, se länk. Trodde först att det var krokus på gång, så fel jag hade. Men det känns alldeles rätt ändå.

Hur mår du?

Och du och du och du?

En del ser ynkligare ut än andra. Som några av julrosorna, som inte verkar glada precis.

 Nej, livet är inte alltid enkelt...

Februari. Vi är bara i februari, en vintermånad. Ja, jag vet. Men vill egentligen inte veta just det.









16 kommentarer:

  1. Man tycker lite synd om dem. Mina irisar är uppe med blad men de är förnuftiga nog att vänta med blommorna. Snödroppar uppe med blommor och blad också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min iris, en endaste en, är en oförnuftig typ... De andra, om de nu kommer alls, väntar tålmodigt och förmodligen klokt. Jaja. Sådan är det ju när vinter smakar på vår. Några våghalsiga typer brukar alltid dyka upp... ;o)
      Härligt med snödroppar!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Oj vad långt allt har kommit där nere i Skåneland. Härligt! Sedan gillade jag din tolkning av kärlek i förra inlägget. Kraam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! =o))
      Jodå, vi har kommit en bit på vägen. Lite snö ligger kvar idag, en inte alls mycket. Fortfarande endast mitten på februari, som bör väl vara realist (även om det inte alltid är min starka sida ;o)
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Oj! Börjar lökarna redan gro hos dig?! Ja, visst är det längtan till våren. Här i Västerbotten snöar det i mängder. Rena sagolandskapet utomhus så jag får nog vänta som det brukar till april-maj. Ha en fin lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu talar vi om södra Skåne och skyddat söderläge.
      Låter så vackert hos er, så får vi det nästan aldrig här. Om så vore hade vi skåningar nog haft en helt annan inställning till snö, välkomnat den och njutit.
      Tack och nu: Go' sönda'
      önskar
      /Katarina

      Radera
  4. Så koselig å se løker titte opp av snøen! Ja, det er stadig vinter her også, og hos deg kommer alt veldig tidlig :)
    Får trøste meg med at løkene kommer opp her også om en stund :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del vårtecken brukar vara rätt tidigare här i söder, så vad gäller vintergäck och snödroppar "som vanligt". Men den där irisen, en våghalsig typ... Hoppas ni har en fin vinter, med ljus och vindstilla i snön.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Ååå så härligt även om snön lagt sig. Kul att du fick tag i söta Katherine, hon kommer säkert trivas och bilda hela grupper så småningom. Jag är så sugen på att komma hem och ge mig ut på en inventeringsrunda :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite mindre snö idag än igår. Ja, igår ett tunt täcke bara... Ska ut och kolla hur Katherine mår om en stund, hoppas bra och hoppas också på grupper så småningom. (Tidigare försök lyckades inte, men det innebär ju inte att detta inte kan göra det... ;o)
      Njut nu din resa! Ska bli spännande att få se bilder och läsa om den sedan...
      kram
      /Katarina

      Radera
  6. Midt i februar kommer snøen når den vil, så blomstene får et teppe over seg innimellom. Heldigvis klarer de seg, og solen smelter raskt snøen omkring de vakre blomstene! Ha en fin søndag, her hos meg er det kaldt men ingen snø. I dag skal jeg fortsette med beskjæring. Klem, Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det ju, blommorna klarar mycket mer än vi tror. Härligt med beskärning, trädgårdsårets början! (Här ligger en del kvistar och väntar på att samlas ihop, kanske blir det idag...) Hoppas du får en riktigt njutbar dag i trädgården!
      kram
      /Katarina

      Radera
  7. Oj vad avundsjuk jag blev när jag såg din bildsekvens! Ja, inte på snön förstås - men på lökväxterna!! Jag gick ett varv på vår tomt, men hittade inte en enda lökväxt som tittat upp. Trist!
    Var inne under ditt inlägg om trädgården. Jag ÄLSKAR när man får små kartor och berättelser om trädgårdar. Det gör det hela genast väldans intressant. I ditt fall måste jag ge en eloge för att du fått till det på en liten plats, det är inte det lättaste.
    Men...det är inte det lättaste att få till något på en stor tomt (vi har 4700 kvm) för det är så mycket underhåll att sköta dagligen. När vi bodde i Stockholm hade 702 kvm och det var snyggt och prydligt överallt med massor med rabatter - och fruktträd. Det senare är något vi inte har ett enda av här, jag tröttnade på sådana efter 30 år. Man måste ju ta hand om en massa frukt hela tiden.Nu har vi bara tre vinstockar och så ska det bli ett växthus i år. Kunde inte hålla mig längre.....*fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vinter blir vår, inte alltid lätt. Väntar på lökväxterna, blir orolig, blir glad, blir besviken, blir... avundsjuk ibland, men ibland ren lycka. Hoppas du får se något kika upp snart.
      Tack! Ja, jag har verkligen ingen stor trägård, men så här inne i stan får jag väl vara nöjd, även om jag (dags för egen avundsjuka =oP) besöker och läser om större trädgårdar med alla dess möjligheter. Men visst, ett helt annat behov av underhåll. Med er stora tomt, förstår att ni tänker praktiskt. Härligt med vinstockar, ja och ett växthus underbart. Nä, nu blev jag ju avundsjuk igen, grön avund såklart, dvs utan missundsamhet =o))
      kram
      Katarina

      Radera
  8. Wow! Så mycket blommor ni redan har! Hoppas de är okej efter snöfallet. Irisen var riktigt speciell.
    /Kitty

    SvaraRadera
  9. Men oj så många blommande vårlökar du har! Tror bestämt att du bor i zon 0 jag. :) Härligt att se dem hur som helst, hoppfullt när det är kallt och vinteraktigt ute.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...