söndag 7 februari 2016

Silene fimbriata, Seseli libanotis...

Ibland möter jag en växt som jag inte kan glömma. Bär med mig intrycket och minnet försvinner inte, som det så ofta gör annars, utan stannar kvar. Gömmer sig bland annat som kanske är mer högröstat och färgstarkt, men när tid är så tar även det lågmälda plats. Tid är nu. 

Det är 2011, jag besöker Chelsea Flower Show. Vandrar runt, det är en fantastisk upplevelse. Så många intryck som lever kvar länge, bland dem trädgården som fått namnet "The Winds of Change" vars skira och vilda lek med växter får mig att stanna upp.

Minnet dyker upp då jag funderar över fler medspelare till de olika sanguisorborna som planterades i höstas. I trädgården finns redan lågväxande strandglim - Silene uniflora - och vitt strandglim - Silene uniflora 'Icecup'. Den senare väljer gärna Viggo som bädd...

Men nu funderar jag kring Silene fimbriata - fransglim, som användes i trädgården på Chelsea.

Jag letar information och då jag använder det svenska namnet fransglim, när jag googlar, hamnar jag på en sida om svensk travsport, en häst heter Grans Glim. Oj! Nåväl, på ett föredag i Botaniska föreningen i Göteborg lyftes fransglim - tillsammans med många andra upp - som något sällsynt i den svenska floran, se länk. Jag letar frön, finner dem här och med ett klick har jag lagt ett paket i varukorgen. Ser att de har 27 olika sorter av släktet glimmar, som tillhör nejlikefamiljen. Aha!

Återvänder till första bilden och ser hur fransglimmet språkar väl med andra. Vilka?

En som skymtar är Seseli libanotis - säfferrot, på engelska heter den Moon Carrot. Dock, det kan vara lite förvirrande då den mer lågväxande Seseli gummiferum också kallas så. Finner inga frön i förra butiken, promenerar vidare och finner dem här. Ett litet klick, nu har jag två påsar frön i två olika butiker, fortfarande i morgonrock i soffhörnet vandrar jag runt bland brittiska fröfirmor och känner mig "rather nice".

Tillbaka till Chelsea, kikar närmare på planteringen och ser hur den vackra blekgula smörbollen - Trollius 'Alabaster' - lyser i solen. Då, 2011, tror jag den var rätt ovanlig. Nu ofta förekommande, men har ännu inte funnit sin väg in i min lilla trädgård. Så fin den är! Här står den tillsammans med, bland andra, Anthriscus sylvestris 'Ravenswing' - skogskörvel (och/eller hundkex).

Den finns redan i trädgården, en underbar växt som gärna används i bukett. Se här.

Men den där smörbollen... Går den att så? Finner frön, men inte på de fröfirmor där jag tidigare varit inne. Läser också i ett inlägg på AoT-forumet att fröna har kort livslängd och ger därför dåligt resultat vid sådd. Har ni några erfarenheter?

Två påsar frön. En början. Bilderna inspirerar, växtlistan lovar mer. Nedan ser du vilka växter som "The Winds of Change Garden" rymmer, listan finns också här
Alchemilla Erythropoda, Silene Fimbriata, Sedum chocolate, Anthriscus sylvestris ravenswing, Salvia Endless Love, Prunus serrula tibetica, Astrantia Roma, Astrantia Moulin Rouge, Trollius Alabaster, Calamintha White Cloud, Nepeta clarkeii, Calamagrostis Karl foerster, Deschampsia Goldtau, Silene Dioica Purple Prince, Nepeta subsessilis, Seseli libanotis, Dianthus Kim, Verbascum Cherry Helen, Verbascum Sierra Sunset, Alchemilla Mollis, Sanguisorba Mensiesii, Saruma henryi och Polygonum Purple Fantasy
Jag återkommer till denna. Tar mig nog också en runda bland andra bilder från trädgårdsupplevelser som skapat minnen, som kanske fallit i glömska. Det blir fler inlägg... Fler frön. Men inte nu. Nu har morgon blivit förmiddag. Solen visar sig. Utomhus lockar.










10 kommentarer:

  1. Glimmarna är ju jättefina! De ger trädgården en "naturlig" touch. Nu blev jag också sugen på att skaffa några, har inga alls än så länge!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du också ser det lite vilda och vackra i dessa glimmar. Här finns mer att upptäcka!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Jag gillar också glim, kanske frösår sig vissa lite för mycket, men det är ju bara att rensa bort eller plantera i krukor till någon annan. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar vara flera som gillar glim, härligt! Mina (har ju bara två olika) har inte spritt sig jättemycket, men det kan säkert vara skillnad på sorter.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Silene fimbriata har gäckat mig länge också. Det är ett ogiltigt namn enligt SKUD och skall vara samma som Silene multifida som jag råkade ramla över av en slump. Har sått den nu. Såg att du har hittat den hos Plant world seeds (UK). Den finns också hos Vreeken's zaden. Portokostnaden är lägre från Holland. Eftersom jag råkade springa på den har jag inte sökt från som Silene multifida men det finns säkert också. Den är en riktigt modeväxt för man ser den på många sådan bilder nu och den är väl använd i Claus Dalbys trädgård också.
    Hoppas dina (och mina) sådder lyckas nu!
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Namnförvirring verkar råda. Tack för tipset, gick in på Vreeken's zaden, där den heter fimbriata också. Så båda namnen verkar användas i praktiken. Kul att den fått spridning, verkar ju också lovande vad gäller dess karaktär, dvs förmodligen inte bara en vacker utan också trevlig bekantskap.
      Nu hoppas vi på sådderna: Lycka till!
      önskar
      Katairna

      Radera
  4. Vackert!! Jag har vitblära i trädgården som matchar allt från pioner och iris till stäppsalvia och höstsilverax Brunette. Önskar mig Ravenswing och smörboll Alabaster eller Cheddar också. Har aldrig sett Ravenswing i plantskolan, var får man tag i dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Åh, nu var jag ju "tvungen" att kolla vitblära: Så söt! Hamnar på listan... Tack för tipset!
      Rawensving, min planta är ett växtloppisfynd från Alnarp. Ibland går den under namnet skogskörvel, men mer förekommande verkar "mörkbladigt hundkex" (stavning hundkäx används tydligen också) vara. Ser att den bland annat finns på Horto Green.
      Lycka till!
      /Katarina

      Radera
  5. Fina och lite spännande vilda växter, blir inspirerad, kanske något till mina naturliga områden vid den kommande dammen? Tål att funderas på. Lycka till med frösådderna!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Ja, och finns så mycket att upptäcka... Just vid din damm, vad blir läget? Halvskugga? Jag återkommer till gamla bilder från Chelsea etc, ska söka sådant som kanske kan bli till frösådder (blir nog fler inlägg =oP). Nu är jag inte jätteduktig på just frösådder, så ditt lycka till behövs, tack tack.
      kram
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...