fredag 26 februari 2016

Trädgårdsdag!

Vilken dag! Trädgårdsdag! Solen värmer, kaffet likaså. Jag slår mig ner, men blir inte sittandes någon längre stund...

...det är alltför lockande att greppa sekatören och klippa, klippa, klippa... En del får dock vänta, såsom lavendeln. Det känns lite för tidigt att ge sig på rundeln, men den kommer att klippas senare i vår.

Jag är lite osäker på salviorna, klippa nu eller sedan? Googlar och får svaret att de kan klippas nu. Men det känns lite tidigt, hur brukar du göra?

Gamandern - Teucricum chamaedrys - är rejält rufsig, fram med saxen! Bakom den...

...står den ryska salvian - Perovskia atriplicifolia 'Little Spire' - som också bär det vackra namnet himmelsspira. Den ska beskäras, när och hur mycket brukar du klippa?

En lite annan vinkel. Buxbomsbollen ska ansas liksom de låga häckarna. 

En grön boll, en endaste en. Skulle gärna ha flera. En röd boll? Inte riktigt samma sak...

...Viggo ger mig Blicken. Jag vet vad den betyder, han också. Han vet vad han gör. Så avslutas utomhus med en stunds lek, jag kastar bollen och han hämtar. Om och om igen...












16 kommentarer:

  1. Det låter som en härlig dag! Det spritter i fingrarna nu och jag vill också börja. Men jag är fegare än du och väntar ett par veckor till innan jag ger mig på vårklippningen.
    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En underbar dag! =o)
      Jag klipper bara det döda, dvs det på perennerna som är helt utan liv. När det gäller de andra, de som jag visar i inlägget, fegar jag också. Eller är vi bara kloka helt enkelt ;o).
      Tack detsamma: Ha det riktigt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Ja, det høres ut som du har hatt en fin dag! Her klipper jeg ikke noe før jeg er sikker på at det er slutt på frosten.
    Viggo er utrolig søt :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En underbar dag!
      Att rensa riset från döda perenner, det kan jag göra tidigt och gjorde igår. Men de vedartade får vänta. Som du skriver, tills risken för frost är (så gott som) över. Det får alltså dröja ett tag till...
      Viggo, söt? Jodå, o han vet om det...;o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Tänk att du redan kan klippa ner... jag vet vilken härlig känsla det är. Kan tyvärr inte svara på dina frågor, har ingen erfarenhet av dessa växter.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En underbar känsla!
      Nej, jag är ju själv osäker, men tror att de ska vänta ett tag till, för känns som det är för tidigt.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Nu är det stor skillnad. Jag makar bort snö för atttvinga bort den. Klippa, det får bli mycket senare det.
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bor i ett avlångt land... Dessutom stor skillnad mellan kust och inland, här är jag i syd och vid kusten. Våren kommer tidigt här, även om vintern fortfarande kan hälsa på då och då.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Hei!
    Deilig hagedag du har hatt. Det har vært en deilig hagedag her også, selv om det er kaldt om natta og snø i hagen.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. En underbar dag, tack! Härligt att du också njutit trädgård och utomhus, oslagbart eller hur?
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Fin hagedag du har hatt :-) Her ble det med en titterunde og en kaffe i solveggen. Dyp tele i jorda, så det er bare å vente..
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Inte dumt med runda och kaffe i solen... Så blir väntan njutbar!
      Tack detsamma: Trevlig helg!
      /Katarina

      Radera
  7. Här lyser solen idag.
    Minus 14 grader och vitt på marken.
    Härligt att kunna njuta redan av vårsolen.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med sol! Minus 14 låter kallt, men kanske OK om det är vindstilla...
      Tack detsamma: Ha en riktigt härlig helg!
      /Katarina

      Radera
  8. Jag håller också på och klipper lite här och där. Perovskian lyckas jag inte med, jag skulle också behöva råd.
    Blomman du frågade efter är skugglilja, blommar långe och sent på hösten, bladen får fin solgul höstfärg. Passar nog dig väldigt bra
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Skugglilja, har ju sett den tidigare på annat håll, vacker! För många många år sedan hade jag en planta, men den dog, minns ej varför. Värt ett nytt försök, för "behöver" sådant som förgyller hösten... Tack för tipset.
      Perovskian är lite klen, flyttades i somras. Men överhuvudtaget får jag den inte till att riktigt "ta för sig", dock har en lite mindre sort 'Little Spire' än "den vanliga". Nåväl, går försiktigt fram, klipper bara lite och först senare i vår.
      kram
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...