lördag 27 februari 2016

Grön helgonört - Santolina rosmarinfolia

Jag vill gärna lyfta fram helgonörten, men vilken är det jag har? Den som söker sägs finna, men ibland kan sökandet skapa en känsla av förvirring och osäkerhet, som tidigare inte fanns. Ja, för då trodde jag att jag visste, nu vet jag att jag bara tror...

Jag har under flera år kallat den "grön helgonört" och gett den det latinska namnet Santolina rosmarinfolia. Jag ser nu att en liknande (samma?) växt kallas "grå helgonört" och ges de latinska namnet Santolina chamaecyparissus och Santolina pinnata supbsp. neapolitana 'Edward Bowles'. Båda kan stämma. Min planta kommer ursprungligen från Åbergs trädgård (inhandlades för flera år sedan) och på deras plantlista för 2015 finns en "grå helgonört" med namnet Santolina chaem. 'Edward Bowles'. Hm... Så googlar jag vidare och hamnar på en sida, där det talas om en "grön helgonört" med det latinska namnet Santolina Pinnata subsp. Nepolitana. Jaha. Det namnet som jag hittills använt - Santolina rosmarinfolia - förekommer också, exempelvis på RHS, som man borde kunna lita på, eller hur? Min planta får fortsätta kallas grön helgonört med det latinska Santolina rosmarinfolia. Kanske är det fel, kanske rätt. Men hursomhelst är det en växt värd att älska. 

Under sommaren.

Häromdagen. Bladen skiftar i grönt och silver. 

Tidig sommar.

Talar väl med salvian som står intill.

Inte sällan hamnar helgonörtens blommor i vas och glas.

Jag beskär den försiktigt varje vår. "Skräpet" är inget som slängs, utan blir till sticklingar. Det är tur att jag gör så, häromåret dog moderplantan under en kall och blöt vår. Nej, den vill ha det torrt, ja, väldränerat. Läser mig till att den ibland odlas som ettåring alternativt behöver vintertäckas. Hos mig, skyddat söderläge i zon 1, gör jag ingenting och den har klarat många vintrar och vårar.










18 kommentarer:

  1. Åh, den är ju jättefin, oavsett namn..."What's in a name? That which we call a rose
    By any other name would smell as sweet." som Julia sade i Romeo och Julia....
    Jag har faktsikt ingen helgonört alls! Får nog bli ändring på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju sant... Den gode Shakespeare visste vad han sa (hm, skrev ;o).
      Kul att du gillar den. Helgonört är en trevlig bekantskap, såg i en trädgård hur den vanliga helgonörten planterats bland kullersten. Ägaren gillade inte de gula blommorna o klippte av dem så fort de dök upp. Hursomhelst, så vackert det var...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Superfin! Jag tror har grå helgonört, men nu är jag inte säker. Den ser emellertid inte ut som din, mer grå i bladverket och gulare blommor. Men, fin den också!
    Hälsar
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du har nog den grå helgonörten, tror jag också. Blommorna är mer gula, det stämmer också. Den är också jättefin, "borde" kanske ha en sådan också. Då blir jag ju något av en "helgonörtsamlare"... ;o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Kan inte hjälpa dig med namnet men instämmer i att Santolina är jättefin. Jag har tre olika men vet inte namnet på dem, en har jag tappat bort namnet på och de andra tror jag inte var namnade. Torrt och väldigt väldränerat på vintern och full sol så har mina överlevt många vintrar. Hoppas du får klarhet.
    Hälsning Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tre olika! Har du bilder på din sida? Jag ska vandra in och kolla... Blir ju nyfiken!
      Ja, och - precis som sägs i första kommentaren - "What's in a name..." ;o) Fast alltid kul att veta ändå...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Den är ju hur läcker som helst och passar så bra in i din domestiserade ängsbukett. Här skulle den med all säkerhet inte klara sig även om jag bor på en sandås.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ler då jag läser "domestiserade ängsbukett", för det är ju så på pricken uttryckt! =o))
      Kanske ändå klara sig hos dig o det är väldränerat, vet inte. (Får jag en stickling över så får du gärna, prova o se...)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Men, den måste ju heta grön helgonört. Den har ju så fin limegrön färg. Och så roligt att följa den genom årstiderna. Vad den än heter så kan du vara glad att du har den. Och jag är glad att fått stifta bekantskap med den, den är ljuvlig!

    Ha en fortsatt fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja visst är den ljuvlig... Oavsett exakt namn. Men du har säkert rätt, "grön helgonört" bör vara det rätta.
      O tack detsamma: Fortsatt skön helg!
      /Katarina

      Radera
  6. Helgonört är även min prydnads-örtfavvo. Dock har den aldrig överlevt en vinter i rabatten. Den gillar bevisligen inte Västkustens blöta vintrar.
    Det där med vetenskapliga namn kan verkligen vara en riktig nöt att knäcka. Har du kollat i SKUD?

    Önskar dig en trevlig vecka!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är nog blötan som tar kål på den...
      Tack för tips, nu kollar SKUD och läser att grön helgonört kan kallas såväl rosmarinfolia (som också kallas rosmarinhelgonört) men kan också heta virens på latin. Så många olika det finns! Det är fascinerande om än... förvirrande.
      Tack detsamma: Hoppas du får en härlig vecka!
      /Katarina

      Radera
  7. Så fin! Jag har haft en planta för länge sedan, men tyvärr klarade den inte vintern. Förstår inte varför egentligen eftersom den hade det så bra som det bara gick - varmt och tryggt och torrt. Nåja.
    Hur som helst så är den jättefin! Jag förstår att du är glad i den.
    Må så gott och ha en fin söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det brukar vara blötan som dödar, långa och fuktiga vårar har tagit kål på min och även rosmarin som jag hade på friland under flera år. Så kanske vill/vågar du prova igen, ett mycket väldränerat läge är det som verkar gälla.
      O tack detsamma: Allt gott o fortsatt trevlig söndag!
      /Katarina

      Radera
  8. En växt jag måste ha så du lyckas bra med din tanke, din reklam. Spelar nog inte så stor roll vilken sort. Visst blir man förvirrad ibland av en googling. Så många felaktiga bilder men vilka är rätt och vilka är fel? Strunt samma jag ska leta helgonört och se om den gillar sig här :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Ja, visst är det rena reklamen vi gör på våra sidor... Plötsligt "inser" vi att vi "behöver" ditt och datt ;o) Det där med namn, förvirring verkar råda och det är nog enklast att "gilla" läget. Vill du ha en liten småplanta av min så hojta!
      kram
      /Katarina

      Radera
  9. Hej! Fantastiskt! Jag har jagat ihjäl mig efter denna - den färgställningar du har på santolina helgonört (som sen delar sig i två släkten ) skulle det vara möjligt att få en stickling eller två? Har bara hittat den till försäljning i England.... varmaste hälsningar Jessica

    SvaraRadera
  10. Förresten. Jag har sökt efter Santolina rosmarinifolia subsp. rosmarinifolia 'Primrose Gem' men din 'Edward Bowles' är ju än finare! Jag Älskar helgonört. Hela växten. Och både grå och grön och kanske framför allt blommorna 😍 eller ja allt med den. Fin varva olika intill varandra som får "fluffa ut" och tex med liljor i samma ton som blomman... 😙❤👍👌

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...