onsdag 10 februari 2016

Jag gjorde det!

Neeeeej! Jag hinner inte stoppa rörelsen förrän den är gjord. Fingrarna har redan greppat, att jag sedan trycker till verkar ske innan tanken nått det handen gör. Så är det... klippt. Nu ligger julrosens gröna blad, som ser lite ankomna ut, på marken. Det var meningen. Men, bland dem ligger också en blomma. Inte bara en blomma, här finns också två knoppar. Detta var inte meningen. Bladen ägnas ingen omsorg, utan har blivit till skräp som lyfts bort. Men stjälken med dyrbarheter tas varsamt om hand. Jag bär in den och sätter i vas. Så vacker den är!

Julrosen ser lite ensam ut. Jag ställer den tillsammans med de andra vårblommarna på bordet. Sätter mig ner och betraktar den länge. Det är inte så ofta jag har en julros i ögonhöjd, så det blir en speciell stund då jag betraktar den från alla håll. Kommer nära.

Så vacker den är! 

Om jag hade haft väldigt många julrosor och om flera av dem blommat vackert nu, då hade det varit annorlunda. Då hade jag med lätthet plockat in och satt i vas. Men nu känns det alldeles för lyxigt, nästan som ett brott. Men ändå inget jag direkt ångrar. 

Jag kommer att tänka på ett inlägg som Katarina med bloggen Katarinas trädgård, gjorde... Vänta lite, jag ska bara leta upp det.. Nu fann jag! Jag trodde först det var förra året, men det var förrförra. Tiden går. Nåväl, se här julrosor i glas. Åh! Så vackert! Inlägget heter "Jag gjorde det!", vilket får mig att inse att nu, nu har jag ju också gjort det. Förvisso inte med avsikt och inte så många. Men ändå. Jag knycker rubriken med hopp om att dess ägare inte känner sig bestulen, utan snarare som någon som inspirerat och gått före. Jag följer.









10 kommentarer:

  1. De är bedårande vackra nära inpå, julrosorna.
    Tyvärr känner jag igen den där känslan när handen med saxen är snabbare än hjärnan. Härom sommaren skulle jag klippa av överblommade dagliljestänglar. Rätt som inser jag att nästa plantas stänglar inte alls var överblommade utan i knopp. Ajaj. Maken konstaterade att det var ju tur att det var jag och inte han som gjort misstaget... ;)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. AJ då! Ja, inte kul när sådant händer... Fnissar, jo, förstår maken din, för sådana katastrofer ska "chefsträdgårdsmästarna" själva stå för, ha ha! =oP
      kram
      /Katarina

      Radera
  2. De är magiska! Jag gillar att man måste stanna upp lite och vända på blomman för att verkligen se den. Jag jobbar på att skaffa fler och fler plantor tills jag har ett litet hav :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag skulle också vilja ha ett litet hav! Så vackert!
      Jobbar på det jag också =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Du gav dig en speciell stund med en julros och nu fick jag också det.
    Tack, det var trevligt!
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. O tack för att du delade den med mig! =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Det var godt du klippet den på en fin måte i hvert fall! En nydelig julerose, får håpe den holder lenge i vasen! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, det är ju sant... Jag kunde ha råkat klippa närmare blomman, sån't händer ju ibland det också...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Vilka vackra bilder på julrosen! Visst är den fascinerande när man kommer nära.
    /Eva

    SvaraRadera
  6. Tack! Ja, en del blommor behöver man komma nära för att se... =o)
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...