söndag 29 december 2013

Mellan Aftnar och Dagar... en favoritväxt väljs.

Mellandag. Mellan Aftnar och Dagar kommer de där dagarna som bjuder tomrum och pauser. Möjligheter öppnar sig. Idag är det en sådan dag. Morgonkaffet intas i soffan. Gråväder därute, men ett stilla sådant. Kan bli en långpromenad. Termos med något varmt. Sedan, men inte nu, först njuta en morgon och kanske en förmiddag med att göra just ingenting. Skriver lite här. Funderar. Ska jag välja en favorit för december så behöver jag ju göra det snart. Snart är det januari, men inte än. Vad lockar min blick, vad fångar min uppmärksamhet? December månads favoritväxt, jag väljer:

Helleborus - Julros

Inomhus. Det är några veckor sedan, en dag då solen lyste. På bordet skänker julrosen glädje bland andra julblommare såsom hyacinter och amaryllis. Alla vita, alla är planterade i lerkrukor med mossa. Julrosorna är inhandlade på en av de lokala plantskolorna. De var något dyrare än andra, de sades vara av en finare sort. De heter 'Verboom Beauty'.

Jag köpte tre krukor. En hamnade alltså inomhus, de andra två utomhus. Hur mår de utomhus? Jag traskar ut för att kolla läget. De blommar frikostigt i den milda vintern och visar många knoppar. Fortfarande är det juligt rött här och där, men snart återgår de till ett lugnare uttryck av natur. Ljuslyktan får stå kvar ett tag till, januari behöver ljus. Kanske även februari, troligtvis också februari.

Sedan kommer våren! Då kommer jag att plantera julrosorna ute i trädgården. Där finns redan en del, men inga som blommar nu, noterar jag då jag iklädd den gamla blå morgonrocken knatar runt. Jag verkar nog lite galen i denna mellandagsmorgonsklädsel och kamera till hands. Byfåne? Byfåne! Nere vid dammen dessa blad från en av julrosorna som fyndades på loppis förra våren. Inga blommor. Än.

Vänder blicken åt ett annat håll. Visst är det en knopp? Rätt spretigt växtsätt  med grova blad. Vad blir det av det här?

En klockjulros - Helleborus foetidus - planterad vid den lilla uteplatsen. En speciell julros den här, rätt olik de "vanliga".

Det råder mildväder. Nästan känsla av... Nej, jag vågar inte skriva det. Det är december, det är december, det är december. Men idag, denna mellandag, skulle kunna bli årets sista trädgårdsdag med lite pyssel därute. Gräva och räfsa. Känna och dofta. Plantera? Hm, går det fortfarande att köpa vårblommande lökar? 


Fler favoriter, klicka här!





4 kommentarer:

  1. Vilket fint inlägg om en finfin växt. :) och jag kan inte annat än att hålla med - det känns allt lite vårigt. Tom här uppe i norr.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mycket bra val! Kan konstatera att jag också hade kunnat ha julrosor i kruka utomhus, för december har varit så mild. Vädigt finstämt arrangemang!

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...