fredag 7 februari 2014

Jag, en trädkramare

Det är mitt kvarter, mina trädgårdar. Husets tax tycker annorlunda, men vem bryr sig? Inte jag. Nej, jag ägnar mig åt fågelskådning och vill gärna komma så nära jag kan. Ordet fågelmat betyder inte detsamma för alla. Ser du mig?

Nu då?

Där står hon och klickar med kameran. Har hon verkligen inget vettigare att göra?

Nu ser jag något intressant!

Fånga dagen? Nej, fånga fågeln!

Undrar om hon förstår vilken smidig jägare jag är? Ja, titta bara! Se och lär!

Hm, hur gör jag nu?

Läget är inte helt enkelt.

Vad glor du på?

Ser det ut som jag inte har koll?

Hm, känner mig lite dum nu. Vill ju inte förlora anseendet och verka löjlig.

Å andra sidan kan jag ju faktiskt låtsas vara en trädkramare! Krama, krama, krama!

Liksom att jag gör ett politiskt ställningstagande, utför en kraftfull och modig manifestation, perfekt! Krama, krama, krama!

Det är jobbigt att vara politisk, jag känner att tyngdlagen börjar verka. Marken lockar.

Vågar jag ett skutt? Jo, jag vågar!

Åh, äntligen på gräsrotsnivå igen!

Återigen jägare. Smyger omkring och spanar. Försöker fånga, men de låter sig inte fångas så lätt. Så fort jag kommer nära så, ja, jag är chanslös. Men jag ger inte upp. Nu öppnas dörren och ut far hunden. Han springer så fort han kan och verkar veta vad han vill. Oj, han är ute efter mig! Jag är snabb och skuttar över staketet. Så fortsätter min dag i andras trädgårdar.

Fler inlägg på temat, se länk.








41 kommentarer:

  1. Vilka coola bilder på katten du har fått till!?
    Det känns verkligen på "riktigt"

    Ha en skön helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är katterna som "äger" kvarteret. =oP
      Go' helg!
      /Katarina

      Radera
  2. Vilket härligt inlägg! Bilderna ger ordet trädkramare en ny innebörd:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Katten höll sig fast och satt där rätt länge. Lite för högt upp för att skutta, men lite för långt ner för att nå grenarna. Nåväl, det gick ju bra till slut...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Ha ha ah. det där fångade du allt bar. härlig tolkning
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stod egentligen och kikade ut genom fönstret för att skåda fågel... o så fick jag skåda skatt =oP
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Underbara katter. Härligt med trädkramare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju inte tänkt såga ner trädet, men katten jobbade kanske preventivt... omifallatt så ska jag inte ens tänka på saken. Lovar!
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Vilket roligt inlägg, tack för ett gott skratt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och jag log då jag såg det hela... En så härlig katt!
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Flotte bilder! Katter er dyktige til å klatre i trær.

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag var först orolig för att katten inte kunde komma ner alls, men det visade sig vara så att hon/han (inte min katt) mycket väl kunde hantera det hela. Dessutom linslus.
      Allt gott!
      Katarina

      Radera
  7. Ha ha! En helt underbar bildserie på en katt som å ena sidan är på seriös jakt, å andra sidan är väldigt medveten om kameran och vill stila lite! :)

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Lite speciellt... jag stod där inomhus i fönstret för att skåda fåglar. Kameran i hand. Denna katt (inte min) verkade så medveten om mig och kameran. Fåglar däromkring. Ja, det var en härlig stund och din kommentar fångar denna stund perfekt! :oP
      Allt gott!
      Katarina

      Radera
  8. Hahaha! Dagens bästa :)
    Ha det gott!/Anna

    SvaraRadera
  9. Ja, det är en riktig trädkramare du har! Roligt med bildserier, de säger lite mer. Och himla söt kisse!

    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den väl söt! Vet inte varhän hon/han tillhör, men är väl en av kvarterats/områdets många katter. De kommer och går som de vill.
      Trevlig helg!
      /Katarina

      Radera
  10. Blir alldeles nostalgisk när jag tittar på din jägare. Blå/vit/creme är ingen jättevanlig färgkombo och hon/han är läskigt lik katten vi hade. En riktig personlighet, vilken katt är inte det förresten ;-) Jättefin bildserie om än lite sorgesam att se på.

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jägaren är en av områdets många katter. Inte min. Men en som tycker att min trädgård är hans/hennes. För så är det ju.... Jag stod inomhus och skådade fåglar, kameran beredd. Det var som den sökte min blick, kamerans blick. Ser du mig? Ser du hur fantastisk jag är? Och det såg jag ju. En så fin katt! Förstår att din saknad är stor, för så är det ju. Men vilken gåva så länge vi har dem här!
      kram
      Katarina

      Radera
  11. Gapskrattar när jag ser din bildkavalkad, så kul fångat! Vår katt hamnade med magen ner i akvariet idag... Så kan det gå när maken har rengöring och akvarielocket inte är på! Vår katt brukar ligga ovanpå (varmt och skönt med akvariebelysningen...) Vatten överallt och något stukad självkänsla för stackars katten, men han hämtade sig.
    Ha en fin helg!
    kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och oj! Vilket äventyr er katt varit med om idag! Fast måste ju onekligen ha sett kul ut... Nåväl, skönt att höra att katten återhämtade sig och ni får väl jobba på dess självkänsla =oP
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  12. Vilket härligt inlägg! I fortsättning får jag försöka tänka på grannens katt som en trädkramare i stället för en fågelskådare ;) Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hm, är nog en kombo... klättring + skådning. Men - ärligt talat - hoppas jag att färdigheterna i att skåda gärna styrks däremot behöver klättringen inte förbättras. Lagom klumpigt, lagom sakta, lagom... så att fåglarna hinner undan. =oP
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  13. Helt underbart inlägg och med så rolig text! Det är den lille jägaren i ett nötskal med halsband och allt! Ingen vildkatt precis.
    /Luna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Nej, ingen vildkatt, men låtsas nog vara en tiger...
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  14. Kan bara instämma i kören; underbart inlägg med härliga bilder och framför allt härliga kommentarer!
    Ha en fin helg, Katarina!
    Kram från Märit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! En söndagsmorgon med lite solsken! Ljuset återvänder!
      Ha det riktigt gott du också!
      kram
      /Katarina

      Radera
  15. Det här var ju en hel berättelse i bild och ord. Så roligt det var att följa jägaren, han som äger hela kvarteret, som inte bryr sig om en skällande tax, som skådar fåglar på sitt alldeles speciella sätt. En vacker jägare måste jag säga och jag storgillar din berättelse! Toppeninlägg!

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Blir så glad av alla snälla kommentarer, tack!
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...