söndag 6 april 2014

Vårtecken 6 april

Dimma. Gråväder. Lite blötväder. Ja, det är ju också vårväder, men jag saknar den där värmande solen, även om det inte är jättekallt därute. Nej, ingen större lust att vara därute någon längre stund. Nåväl, våren traskar på också i fukt och dis. Nedan några bilder på vårtecken från den lilla trädgårdsrunda jag tog nyss.

Nere vid dammen börjar det bli allt grönare, även om det fortfarande gapar tomt på många ställen. Humleblomstret - Geum rivale - visar till och med blomma.

I dammens sump bjuder den vita kabbelekan - Caltha palustris var. alba - flera knoppar.

Så här såg hon ut den 7 maj förra året, se inlägg.

Jag kikar oroligt på den lilla kvisten vid dammen. Kvisten är inte vilken kvist som helst, det är ett litet kråkklöver - Potentilla palustris - som förhoppningsvis överlever sitt "benbrott". Hur den ser ut när de blommar, se här!

Under päronträdet, som delvis skuggar dammen, lyser det allt blåare av scillor. Nu hukar de lite i gråvädret, men kommer bara solen fram bildar de ett blått hav.

I den lilla planteringen mellan damm och uteplats är flera sippor är på gång och även gullvivorna lovar mer. Men vad är detta? En primula, jovisst. Vit, knappast. Jaja.

På andra sidan dammen, ett försök att skapa en liten lund. Ja, det är egentligen bara en liten hörna i skugga-halvskugga under ett fruktträd. Nåja, här finns några plantor av den blekgula tandroten - Cardamine kitaibelii. Jag har också fått namntet Dentaria ennephylla - Vårtandrot, blekgul. Vet någon korrekt namn? Fast, jag har två plantor till som inte blommar nu. De står i närheten, dvs samma förutsättningar. Kan det vara så att jag har båda sorterna? 
Lite suddiga bilder, hade svårt att fånga den. Ser ett inlägg från den 24 april förra året att den finns på bild, då visar den sina allra första försök att blomma. Vår vår är mer vår än förra våren.

 Pärlhyacinter i grusplanteringen.

Rosenbuskar viar grönt, narcissen 'Thalia' har några knoppar. Den orange vattenslangen är ständigt närvarande, ett säkert vårtecken det också.

Kaprifol.

En del av perennerna har speciella bladverk som sticker upp. Den svarta nysroten - Veratrum nigrum - är ett exempel.

Den vanliga blodtoppen - Sanguisorba officinalis - är ett myller av blad, medan...

...den vita hängpimpinellen - Sanguisorba tenuifolia 'Stand Up Comedian' - ännu endast visar dessa.

Tulpanerna är på gång, här skymtar någon bland julrosorna, men det är flera som har knoppar här och där i trädgården.

Egen aktivitet då? Nja, helgen blev inte till den trädgårdshelg som var tänkt, men litegrann blev gjort ändå. Beskar fikonet och satte sticklingar vid pallkragens kant.

Inhandlade spannar att odla i. Först och främst potatis, men kanske även annat. Jordärtskockor, skulle kanske gå, eller behöver de en större spann kanske. Någon som vet? Den lilla spannen bör bli perfekt att använda vid tömning av dammen. Ett projekt som bör göras snart.

Insåg att en del pelargoner var döda, stendöda. Tömde krukorna. Ja, det är väl också ett vårtecken. Nej, det var inte alla pelargoner som gått hädan. Omplanterade flera och även en del sticklingar fick hamna i jord. Nu är fönsterkarmarna här inne fyllda av allt ny- och omplanterat, känns fortfarande lite för kallt att ställa ut dem.

Ja, och så avslutningsvis en bagatell, ett ingenting, kan tyckas, men jag blev så glad då jag såg att småplantor av hjärtpenstemonen - Penstemon ovatus - verka leva och frodas i en av pallkragarna. Den ser ju inte mycket ut för världen, men i detta inlägget kan du se när den blommar.

Detta var några vårtecken från idag. En dag som kanske inte lockat mig att trädgårdera, men som ändå kunde bjuda på lite vårkänsla. Med datorn i knäet, har jag intagit soffan och hör regnet droppa därute. Nu ska jag promenera ut och se hur våren är hos er. För fler vårtecken, klicka här!




12 kommentarer:

  1. Wow, vilka läckra bilder du har tagit! Jo, det har varit grått här i västra Småland också, men inte så mycket till regn. Det är torrt i marken, så det kan behöva regna, även om man hellre är ute och pysslar med sina växter när solen skiner. Här renoverar vi växthuset, där jag ska ha tomater (bl.a.). Ha det bra och njut av våren! Bethan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det blev inte så mycket till regn ändå, mer lite dripp dropp... Så roligt det måste vara med växthus!
      Detsamma, allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Härligt med bilder! Jättefina!
    Det här ruggiga vädret gör det lite motigt att vara ute och trädgårdsfixa i. Men i morgon ska jag göra precis som du - gå ett varv och titta på allt som faktiskt växer trots kylig vår.
    Ha en skön söndagkväll"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, utomhus var inte så lockande, men det händer en hel del därute i gråvädret...
      Ha det gott!
      Katarina

      Radera
  3. Så mycket olika växter du har i din trädgård - och du kan latinska namnet på alla! Imponerad!
    Vit kabbeleka har jag inte ens hört talas om, men åh, så söt den var!
    Ja, idag var det ingen utedag precis, även om vi behövde regn...
    Må väl, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Flera växter är fyndade på växtloppisar på ex vis Alnarp - såsom den vita kabbelekan, en absolut favorit - och där brukar det finnas en mångfald av sorter. Kunniga säljare berättar och ger mig de latinska namnen. Ja, så började det och har fortsatt. Så trädgården innehåller allt möjligt jag råkat på... =oP
      Allt gott!
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Många växter du har, som jag aldrig hört talas om!
    Inte heller hos oss har det varit något vårpysslarväder, så man har mest varit ute korta svängar och kollat tillväxten i trädgården.
    Stora hinkar går bra att odla i, själv har jag köpt stora vita plastbackar att ha i växthuset, då jag köpte för små hinkar först.
    /Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min trädgård är bara liten, men det går alltid att få plats med ännu en... och så ännu en =oP
      Tack, då ska jag odla jordärtskockor också! Ska bli roligt att testa. Jag har dock inget växthus, men bör väl gå ändå...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Så otorligt mycket fint du har att visa. Humleblomster kanske inte är en så ovanlig växt men den har en särskild plats i mitt hjärta. Barndomens lite fuktiga ängar, smörblommor, humleblomster och högt gräs vid sjökanten.
    Penstemonsläktet har jag nyss börjat bekanta mig med och din hjärtpenstemon har jag inte sett tidigare, mycket söt.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Humleblomster är en tacksam växt, jag har den både i torr- och sumpläge i dammen. Jag har en vitblommande också, men den står fortfarande i kruka på väg att planteras...
      Penstemonsläket är spännande... =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Blir också glad av humleblomstret - de fanns alltid med i de första lite mer långskaftade buketterna när jag var liten. Fina bilder allihop! Och tydligen behöver vi regn... Idag är det på besök hos mig :)

    Kollade lite och det verkar som, just nu i vart fall, att Dentaria är en synonym till Cardamine och att det sista är det namn som ska användas nu. Däremot är enneaphyllos, vårtandrot, och kitaibelii, ljusgul tandrot, två olika arter :) Bra med såna frågor så man får lära nytt. Faktan tog jag från SKUD som är det mest officiella rätta.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är svag för många av de vanliga växter som vi finner ute i naturen. Tycker ofta att de har ett uttryck som känns självklart.
      Tack för att du kollade SKUD. I min början som trädgårderare intresserade namn och släkter mig inte så mycket, men nu tycker jag det är spännande. När jag kommer hem (sitter på tåget) ska min "samling" av "tandrötter" studeras! =o)
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...