lördag 6 januari 2018

Oj, det var länge sedan!

Oj, det var länge sedan! Vintergäcket kikar försiktigt på mig medan jag förmodligen vrålstirrar tillbaka. 
Redan? Konstaterandet blir till en undran, förundran. 
Jag springer in efter kameran, för särskildheter av detta slag behöver fångas på bild för att riktigt begripas och bli trovärdiga. För såväl mig som dig.
Klick! 

Viggo står där och verkar inte helt nöjd med att behöva vänta på den stundande promenaden. Men det går ju inte att lämna en trädgård som bjudet en sådan överraskning. Jag måste... Jag kikar mig omkring och då ser jag ännu en som lyser gul bland alla bruntoner. 
Klick klick! 

Nu är Viggo trött på mig. Men det är inte jag. Känslan av lust, spänning och hopp behöver följas. Det blir en liten runda här och nu. 

En del julrosor blommar. Jag får lust att klippa bort det angripna och medfarna, känna doften av fuktig mylla och bli... Viggo väntar. Som sagt.

Bara en liten sväng ner till hörnet vid dammen. Bland vissna blad... snödroppar!

Nu inleds en ny tid. Kyla och snö kan komma. Men också försvinna. Små tecken här och där. Det förväntade blandas med det osannolika. Hopp och glädje, oro och (för)tvivlan. Trädgårdsliv för oss som vet. Andra har ingen aning.


Oj, det var länge sedan! Det förra inlägget skrevs i september och sedan har dagar, veckor och månader skyndat fram och förbi. Framtid blev till nutid blev till dåtid i rasande fart, medan bloggen fick vila. Det har känts skönt. För att nu vakna. Det känns riktigt bra.



13 kommentarer:

  1. Så herlig det ser ut! Det er jo ikke lenge til det blomstrer hos deg.
    Her er det kommet 60 cm med snø på en uke ;)
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Härligt att det är igång. Fick syn på krokus som kommit upp en bit, dröjer innan de kommer att växa sig fina och blomma, men blev glad av att se dem. Nästa dag skulle jag ta kort, men då var de borta och marken hade märken efter någon hungrig stackare.
    Men nu känns det som att vi är på god väg.
    God fortsättning på året /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och nu - strax en månad senare - så blommar också snödroppar. Men det kom snö igår och lite mer i natt. Så visst är det vinter... än.
      Tack detsamma: God fortsättning!
      önskar
      Katarina

      Radera
  3. Tecken på förändring både här och där. Jag hittade, plockade björkris som när jag fick in det hade gröna knoppar... Det förvånade mig :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Men den milda vintern... ser att det är flera i trädgården som visar växtkraft, men bra om de håller tillbaka den lite lite till...
      Kram
      Katarina

      Radera
  4. Åhh härligt! Syrenerna här har stora knoppar...alldeles för tidigt, jag vet! Men nu får gärna våren komma, trött på grådask och skitväder!!
    Varm kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Mm det är för tidigt. Men visst längtar vi... Och blir - liksom syrenerna - otåliga.
      varm kram tillbaka från
      Katarina

      Radera
  5. Oj det var tidigt, eller. Snödroppar har jag sett hos oss men nu kom snön så nu får dom ligga kvar och vänta ett tag till. Men det har varit konstigt och träd och buskar har visat svällda knoppar, inte så bra om det blir jättekallt framöver. Hoppas allt klarar sig med det här opålitliga vädret. HA en fin helg. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte tidigt. Kollar tillbaka här på bloggen och det är "normalt". Men visst har den milda vintern lockat fram växtkraft hos en del, som borde vänta ifall kylan kommer "på riktigt"...
      O nu en annan helg: Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Ooo, jag blir sugen på att rusa ut i stormen men ficklampa och se om det åtminstone finns några knoppar under forythiabusken, fast jag innerst inne vet att det är högst osannolikt. Tänk så mycket hopp och längtan man lägger i en liten knopp och glada solar under vissna löv.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det mycket hopp och längtan. Det blir som upptäcksfärder då vi vandrar runt (kanske med ficklampa ;o) ) och noterar ditt och datt.
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...