onsdag 14 januari 2015

Januari, här och nu

Växlande väderlek. Lek? Nej, snarare bus med blåst och regn. Stundom sol. Vinden försöker fånga det som fångas kan, den drar i trädens grenverk och sätter fart på molnen. Jag blickar ut genom fönstret och bjuds på ett skådespel av färger, former och rörelser.

En annan dag, en annan himmel.

Det är lugnet före stormen, då solen skiner och stillhet råder. Julen åker ut och pelargonerna får inta fönsterkarmarna. Enstaka blommor förgyller. Jag får lust att pyssla om dem, ge dem näring och ta några sticklingar. Det kliar i fingrarna.

Fönsterrutorna är smutsiga och jag tar några tag med en trasa. Det blir slarvigt, endast ytorna utomhus och inomhus, inte däremellan. Ibland är att slarva gott nog, detta ibland infaller nu. I köksfönstret möts en blommande pelargon och en adventsstjärna av halm. Den förra beundras, ges utrymme och uppmärksamhet. Den senare har gjort sitt för säsongen och tas ner.

Jag tycker mycket om dessa vildpelargoner.

Så anländer ovädret, stormen. Regn, rusk och kraftig blåst. Solen kikar fram då och då. Så klokt av mig att slarva, tänker jag nöjt då fönsterrutorna åter kläs av väder och vind.

Visst får man lust att ta fram sekatören, förtäta den gängliga pelargonen och ta några sticklingar på samma gång.

Tillbaka till köksfönstret, det ser onekligen grått ut.

Men så lyser solen i regnet. Ovädret blir till fest.

Det var då det. Stormen drog vidare och verkar ha tagit ljuset med sig. Det råder ett stilla regn- och gråväder. Januari kan kännas tröstlöst och tungt, en tid och ett tillstånd att vilja rymma ifrån snarare än att vara i. Nu behövs sådant som är nu, som inte vårens sedan eller julens nyss. Nu behövs... tulpaner! 






14 kommentarer:

  1. Visst är vildpelargonerna förtjusande. Din metod att putsa fönster känns bekant, likaså längtan efter att få klippa pelargonerna.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, känns ibland väldigt skönt att slarvigt får duga =o)
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Mmm... tycker också om vildpelargoner, alldeles fantastiskt söta! Så det är den tiden nu. Tiden för pelargonpyssel och tulpanlockelser. Fast min julgran står kvar och stjärnorna hänger där dem hänger. Granen är för fin och orken för liten :) Nu har jag beställt lite grönsaksfrön och hittat dina frön nedlagda bland överblivna grönsaksfrön. Så fick då men kom fram idag..

    Fönstren är täckta av salt och kommer verkligen inte putsas nu... ...kanske sen!

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden är subjektiv, så det kan vara precis rätt tid att ha den fina granen kvar ett tag till... Fönsterputsning FÖRE storm är ingen bra idé, men vilken tur att jag ändå bara putsade två och det slarvigt =o)
      Här råder total oreda bland fröna, borde naturligtvis inventera och ordna innan jag beställer något. Eller så får det bli som vanligt, dvs lusten får styra och oordningen bestå.
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Gillar verkligen vildpelargoner. Fina fönsterbilder särskilt den med glaset.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Vi verkar vara många som tycker om vildpelargonerna...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Mäktiga molnbilder och vackert regn på rutan. Gillar också pelargonier, särskilt de vilda, men är faktiskt inte bra på att ta hand om dem. För ett par år sen hade jag ihjäl en hel koloni i snickarboa. Trodde det skulle vara frostfritt där, men nej. Kände mig som en mördare och far fortfarande lite illa när jag tänker på det.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det där med att övervintra frostfritt är inte alltid enkelt. Jag har mördat flera då det varit för kallt, för torrt, för... Så nu får de vara inne i huset, kanske inte de vackraste krukväxter nu, men de lever iallafall.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Ja, vilken regnperiod vi är inne i! Känns om om allt är fullständigt mättat av vatten. Lite torrt nu ett tag, och så kanske en kort snöperiod till - och sen får våren gärna komma!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer, sedan, dvs rätt snart =oP, får våren gärna komma!
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Den 7:e bilden får mig att börja spinna! Så vansinnigt vackert. Alla bilderna är makalöst fina, så klart.

    /Anja

    SvaraRadera
  7. Så vakre bilder du har tatt! Ja, været denne vinteren har vært mye regn og vind. Håper du har fått se litt mer til solen hos deg, for det er så kjedelig med bare sånt vær i lengden. Her har det kommet 15 cm med snø i natt, og det er helt herlig! Trodde ikke jeg hadde savnet snøen så mye... ;)

    Vakre perlargonia du viser!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  8. Jättefina bilder av regn på fönsterrutan, då är det skönt att vara innanför. Vilka söta pelargoner, jag gillar också dom vilda småblommiga Ha det fint. Carita

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...