tisdag 25 november 2014

Doft av luktärt och lavendel

Snart firas första advent, det känns onekligen märkligt med den lilla buketten på matbordet. Luktärter, lavendel och gurkört plockades i trädgården idag, en dag som bjöd på sol- och mildväder. Känslan av att vara i slutet av november är inte helt lätt att fånga, även om mörkret påminner mig. Doften av clementiner och hyacinter, jovisst finns här flera tecken på att vi är här och nu. Men om jag stänger annat ute, böjer mig fram och låter näsan andas in luktärternas söta parfym och lavendelns säregna doft, kan jag en stund förnimma att jag gör en tidsresa. Kanske färdas jag bakåt i tiden, eller är det framtiden jag besöker.

Jag öppnar ögonen och återvänder till nuet. Lådan med adventsljusstakar och annat står i hallen och väntar på sin tur... 





16 kommentarer:

  1. Tänk, jag har en likadan bukett härhemma, men minus gurkörten. Men för tio minuter sedan ropade min man att han fick skrapa rutorna, så då var jag snabbt ute och skar av de sista dahliorna!
    Kram till dig!
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, då är nog kylan på väg ändå... Sista höststädningen får allt göras idag, vågar inte vänta längre nu.
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Hei! Det må være fantastisk å ta denne tidsreisen. Fortida gir drømmer om framtida. Nydelige sommerbilder. God kveld! Anne

    SvaraRadera
  3. Vilken söt bukett! Och med doft, mmmm! Ja, hade det inte varit för det gråtrista mörkret hade man inte fattat att det är slutet av november.
    Ha det bra!
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Sommardoft och mildväder njuts, men visst är det förvirrande...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Visst är det lite småmysigt att fortfarande kunna plocka så söta buketter, jag har gjort detsamma idag men nu är det minusgrader ute så det var kanske årets sista små blommor, hur som helst har vi haft en helt underbar solskensdag! Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det en fantastisk dag! Men nu kommer nog kylan, det tror jag också. Rätt OK, bara solen återvänder då och då =o)
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Ja, det här är nog den längsta "höstsommar" som jag kan minnas. Känns inte helt juligt, men ett annat år vräker väl snön ner och då kan man minnas sommarblommorna man plockade i slutet på november. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, så är det ju, det skånska vintervädret gör som det vill och för oss är det bara att "gilla" läget... och vara redo för det mesta. Men visst känns det lite galet med blommande lavendel nu.
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Tänk vad dofter kan göra med oss. Få oss att minnas.
    Vilka härliga bilder! Så läckert att du fångat solen också Förstärker verkligen känslan.
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, dofter påverkar oss... Det är rätt fantastiskt med alla dessa dofter, även om en del odörer också dyker upp ibland...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Vackert och så härligt med doft! Ljuset faller vackert genom buketten. Men konstigt är det allt.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och visst är det lite märkligt hur sommar möter vinter... och liksom struntar i hösten.
      kram
      Katarina

      Radera
  8. Ja så märkligt, men ändå så härligt! Kanske är det grandoft som gäller nu...
    Underbara bilder och jag önskar dig en skön fredag!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Instämmer, kluvet detta.
      Men nu dags för grandoft, hyacinter och annat...
      En härlig första advent
      önskar
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...