torsdag 20 november 2014

Trädgårdslycka, det bästa med november rentav

Ibland rusar tiden fram för fort. Eller är det jag som går för sakta? Hursomhelst, mellan det förra inlägget och detta hann det bli fredag. Temat som slank förbi var trädgårdslycka... Nej, det vill jag inte missa. Men samtidigt bjuder denna fredag också något som är svårt att motstå, det ska handla om november, det bästa till och med. Så idag händer det! Allt kommer samman när lust och längtan lockar mig ut i trädgården. En speciell stund, en alldeles vanlig gråvädersdag, då höst gläntar på dörren mot vinter. Trädgårdslycka, det bästa med november rentav.

Jag gräver. Det går lätt, marken är fuktig och mjuk, den protesterar inte. Grus trillar av, medan lera fastnar, det blir tydligt då jag betraktar mig själv. Lukten av jord, vissnande löv och fallfrukt. Det är en speciell doft. Jag andas in ett landskap som gäspar, ja, dör på sina håll, men som också skapar och samlar energi. För att födas på nytt. Avslut och början. Samtidigt. Så är det med det mesta i trädgården, men alla verkar inte vilja vila än. Slingerkrassen - Tropaeolum majus 'Milkmaid' - bjuder idag dessa blommor.

Några tulpanlökar ligger i tvättstugan och jag hör hur de missnöjt muttrar över den där uteblivna höstplanteringen. Men vänta! Än har trädgården inte gått in i vintervila, än känns det som höst, eller hur? En stund senare har de grävts ner. "Äntligen!" "Det var sannerligen på tiden!" "Du, förra året fick en del vänta tills januari!" "Jag tror faktiskt det hann bli februari..." "Sicken tur att hon äntligen fick tummarna loss!" Snart tystnar rösterna, då lökarna faller till ro under jord och lövtäcke. En vila inför vad som komma skall. Nöjda? De är nog nöjda. Så även jag.

Jag tömmer krukor, som jag vill skydda från frosten, och låter flera av plantorna hamna i pallkragarna. Huller om buller samsas de inflyttade med gurkört, persilja och annat. Nej, fredlig samexistens verkar inte vara något problem. Det finns plats för dem alla.

En del hamnar på mina nya hyllor, som nu står i väntrummet bakom häcken och framför planket. Hit flyttas perenner i plastkrukor och lökar under lager av löv. Alla väntar på bättre tider, men behöver också den stund som är nu. Vila och kraftsamling.

En stund av lycka därute i trädgården. Att se, dofta och känna. Mer väntar på ett handtag, än har inte pelargonerna flyttat in för vintervila. Till helgen? Hoppas!

Men innan jag kliver in för att byta en verklighet mot en annan, dröjer jag mig kvar, sticker handen i fickan och upptäcker clementinen som jag stoppade ner för några timmar sedan. Den är lättskalad och klyftorna bara glider itu av sig själv. Frukt, saft, sött. En god clementin är... en väldigt god clementin.

Doften och smaken av citrus får mig att tänka - ja, längta - efter sådant som skulle kunna njutas nu. Varm choklad! Det hade varit så gott en sådan här dag, då jag är lite småfrusen i det som snarare är fukt än riktig kyla. Stunden utomhus är inte densamma som under högsommaren, det är annorlunda nu. Men känslan... jovisst är den där att finna, om jag söker.

Trädgårdslycka. I november. Mm. Till helgen, till helgen.. Jag ska inhandla mörk choklad av det alldeles vanliga märket, inga konstigheter alls. Smälta chokladen i den varma mjölken och ta med en mugg ut. Slå mig ner i stolen, där filten ligger. Omslutas. Andas in. Lycka. En stund. I november.


För fler inlägg, se länk!








38 kommentarer:

  1. Nu börjar det märkas att vi är ett avlångt land. Underbar bild av slingerkrassen, här har den gett upp eller om det kanske var jag som misshandlade den under röjningen i rabatten. Hm, så var det nog.
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Förvisso en mild höst, men den där krassen är sannerligen lite galen... En galenskap som onekligen uppskattas =o)
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Så herlig med blomkarsen som slynger seg rundt stolen - Den nekter å gi opp:) Fine bilder og ord om det beste med november for deg. Nyt din kopp med varm sjokolade og helgen.
    Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ser fram emot chokladen....
      En härlig helg
      önskar
      Katarina

      Radera
  3. Ler när jag läser, så vackert du sammanfattar det bästa med november! Varm choklad, mmm, så får det nog bli i helgen när jag fixar lite smått i trädgården. Önskar dig en fin novemberhelg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Hoppas du får en härlig helg i trädgården!
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Oj så fint skrivet, så sant, som en saga :)
    Tänk att du har perlagonerna ute, ja vi har inte kallt och snö heller.
    Men nu ska det bli nån minusgrad igen och perlagonerna hade dukat under för längesen om de hade fått varit ute.

    Trevlig helg och novembermys i trädgården på dig, kram Ewa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack!
      Det där med pelargonerna... När som helst kan det bli en riktig köldknäpp, så nu står de absolut överst på "att göra"-listan...
      En härlig helg önskar jag dig också,
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Vilken vacker sammanfattning och avslut av trädgårdsåret.
    Nog dax att flytta in dina pellisar för snart kommer den!
    Jag ska nog lyda ditt råd om chokladen i helgen tror jag!

    Kram å må gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, jag måste flytta in dem... Dessutom känns det lite konstigt att påbörja "arbetet" med att få till lite känsla av advent när pelargonerna blommar somrigt i rosa och vitt... =oP
      Må gott och..
      kram
      Katarina

      Radera
  6. En grå dag kan også være en fin dag :-)
    Og ja til en kopp varm sjokolade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gråvädersdagar lockar annars stranden och havet mer... Men även trädgården kan skänka glädje en stund.
      Vi blir förmodligen flera som njuter choklad i helgen.... =o)
      Ha det gott!
      Katarina

      Radera
  7. Så fantastiskt du skriver, jag blir alldeles lyrisk över november! TACK!

    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack, tack!
      Novembers rykte behöver nog uppgraderas =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  8. Du kan verkligen skriva så man ser och känner.Borde gå ut och jobba jag med men orkar inte bara mörkt blött och kallt.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Nej, mörkt, blött och kallt lockar inte. Ibland är det läge att njuta inomhus... Sådana dagar och stunder behöver inte vara så dumma alls.
      En härlig helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  9. Vilken skillnad på din och min november, kan det bero på läget i det här landet?
    Pelargonerna togs in för väldigt länge sedan känns det som.
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju ett avlångt land.... Men just denna höst är osedvanligt mild, även för att vara Malmö. Såhär brukar det inte riktigt vara, men nu har iallafall mössan åkt fram och vantarna med. Pelargonerna? Får förmodligen flytta in i helgen, känns lite väl riskabelt att vänta...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  10. Dina fina, härliga ord sätter ytterligare ett finger på min älskade höst. Sommaren är oftast självklar att kunna vara ute. Men att gå ut nu, njuta ljus och dofter när det inte är självklart... Dofterna är tydligare upplever jag. Jag kan komma på mig med att längta efter det där speciella, precis som jag kan längta efter vår. Tanken på en mugg Glühwein när jag kommer in.. :)

    Jag har fått in allt - en biprodukt av avloppsproblem. När jag har behövt vänta på något har jag samlat in krukor. När jag behövt pausa i möbeltvätten har jag samlat in krukor. Nu tänker jag - det blir nog ingen vinter när jag varit så himla, ovanligt förutseende :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Mm, visst är dofterna tydligare nu... Varma och värmande drycker, det är liksom läge. Ett läge att gilla =oP
      Oj, du har gjort så rätt, varit så klok, ja, förutseende.... Hoppas nästan på en vargavinter för din skull... men så får den gärna stoppa upp sisådär vid Hallandsåsen o bli till mildväder... för min skull, ha ha!
      kram
      Katarina

      Radera
  11. Vilken fin höstbetraktelse, nästan så att jag börjar gilla november. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Om jag kan "sälja" november, så kan jag kanske sälja det mesta... Hm, ändra yrkesbana? Näääää.... =oP
      Ha en härlig helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  12. Underbart inlägg där du visar novembers trädgårdslycka i både bilder och ord. En vacker berättelse helt enkelt. Och så sugen jag blev på clementiner.

    Önskar dig en fin novemberhelg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Clementiner är underbara! Ibland fantastiska! Vinterns frukter är så annorlunda än sommarens...
      Ha en härlig helg!
      hoppas
      Katarina

      Radera
  13. Vilken njutbar läsning av kloka tankar och funderingar! Det där med en kopp varm choklad i trädgården låter inte fel.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  14. Ett härligt inlägg...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  15. Vacker tolkning! Här är det vackert på ett annat sätt kan man trösta sig med. Krassen åkte i komposten för väldigt länge sen t.ex.
    Ha det gott! //Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det är onekligen ett avlångt land... Men riktigt såhär milt brukar det inte vara här andra år, känns knappast som advent väntar om hörnet...
      Allt gott!
      Katarina

      Radera
  16. En fin novemberbetraktelse. /Anja

    SvaraRadera
  17. Härligt att läsa, och du visst är det en lycka att ta hand om pelargoner.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, det stämmer. Pelargonerna blir jag alltmer förtjust i...
      kram
      Katarina

      Radera
  18. Det är så här års jag behöver trädgården som mest, just för alla möjligheter och det löftesrika i döden och pånyttfödelsen, som du skriver om. Jag beundrar alla som inte strävar emot utan istället visar vägen hur man överlever, t o m njuter av hösten. Chokladtipset ska jag testa på hela familjen.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag försöker att inte kliva in i det där... "väntrummet". Men om det blir väldigt långt gråväder, en känsla av oändligt mörker.... Men försöker... =o)
      Varm choklad med lussekatt idag... En clementin på det. Smak o känsla av... NU!
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...