onsdag 10 december 2014

Gråvädersbord

Jag sitter på tåget och åker genom det skånska landskapet. Det är slående hur skogar, ängar och sjöar kan kläs i gråvädersdräkt och ändå njutas. Det är annorlunda i stan, där bekämpar vi det grå med tindrande ljus och annat. Här, i naturen, blir alla dessa grå-, brun- och gröntoner till något väldigt vackert. Kan tänka mig att det doftar därute... Nyss såg jag en liten katt i en hage. Tåget kör fort och vi kommer nog att vara framme i tid idag.

Innan jag gav mig iväg gick jag en runda med kameran i trädgården. Jag hann precis ladda bilderna i datorn innan jag sprang till bussen. Tåget stannar, flera går av, men minst lika många går på. Nu kom en så kallad kändis in i kupén. Jag vet vem det är, förmodligen du också. Jag låtsas inte känna igen honom. Troligtvis genomskådas jag, då jag säkert antar ett ansträngt minspel i min iver att vara... naturlig. Jag fnissar inombords.

Tåget tuffar på och jag kikar på bilderna hemifrån. Några visar bordet och jag funderar på hur jag ska försöka få till något vackert av det som bara står där och väntar på en kärleksfull blick och en ömsint hand. Jag skulle kunna låta mig inspireras av de toner som bjuds utanför fönstret, bejaka den skånska vintern och försöka skapa ett gråvädersbord.

Det gröna kan hämtas i buxbom och mossa. Även murgröna bidrar och dess slingrande växtsätt kan mjuka upp gränser och binda samman delar till helhet.

Murgrönans bladverk upplevs ofta i stor mängd, kanske som täta mattor eller väggar. Att nu upptäcka skönheten i detaljer, i något litet, sådana möjligheter hör denna årstiden till och förstärks då bordet lyfter upp och låter oss komma nära. Ser du hjärtat? Jag ser det upp och ner, nära bladets spets. Åh, det är ju flera hjärtan! Ovanför, kan man ana formen av en trollslända, där vingarna utgår från bladets fäste medan dess kropp tecknas av bladets mittlinje.

En suddig bild, men en mörkare grönska. Grenarnas rödbruna nyanser kan språka väl med rosten.

En kotte ligger där. Den har också färger och former att gå på upptäcksfärd i. Små universum, som rymmer storhet.

Ljuset är egentligen för stort för lyktan, men fann inget mindre då jag sökte ett batteridrivet för utomhusbruk. Kanske byta ljuskälla, kanske byta lykta. Hursomhelst vill jag att det ska vara ett mjukt och lite försiktigt ljus. Som en viskning i mörkret.

Zinkfatet skulle kunna rymma mossa. Fåglarna kommer förmodligen att rumstrera runt i den gröna mattan... 

Rost, rost, rost. När vatten möter rost blir färgen intensiv och levande.

Äppelträdets grenar är kala, ingen grönska sånär på...

...den slingrande honungsrosens blad. Nu framträder sådant som annars döljs.


Tåget ankommer till Staden! Jag ser att min kollega står där på stationen och väntar... Mina gråvädersbordsfunderingar får fortsätta en annan gång.

Tiden går.
Klockan tickar.
Det blir en ny dag.

En annan gång blev en annan dag, nu en morgon på hemmaplan. Jodå, gårdagen blev en bra dag och även hemresan några timmar senare lyckades enligt tidtabell. Jag är glad att igår var igår och inte är idag, då stormvindar och regn härjar utanför. När ovädret är över ska jag ta mig en promenad och plocka ditt och datt, en och annan kotte, några kvistar, ja sådant som kan pryda mitt grävädersbord i vardande.

Trädgården kan också bidra... Kanske ska jag gräva upp en planta med ormskägg - Ophiopogon planiscapus 'Niger'. Hur är det, håller den sig vintergrön, hm, svart? 

En annan möjlighet vore den japanska starren - Carex morrowi - där jag har flera tuvor nere vid dammen. 

För att förstärka rost- och kopparnyanserna, skulle jag kunna använda några plantor kopparstarr - Carex buchananii - som nu står i pallkrage för att övervintra.

Ovädret fortsätter. Tilltar? Kanske. Mina tankar och planer får vänta, vila kvar som fantasier om ett gråvädersbord som sjunger skånsk vinter, där melodierna går i naturens toner. Snö kan tillkomma, för att strax smälta och sedan komma åter. Sannolikt blir det vintervita kortvarit, små infall liksom, i en väderlek som är grå... och vacker!







20 kommentarer:

  1. En helt underbar betraktelse av gråväder och jättefina bilder. Precis så grått är det här också och vinden viner i skorstenen i braskaminen. Det är skönt att kunna tända en brasa. Ha en fin kväll. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, nu är det tid för tända ljus, brasor etc... En storm i antågande här ikväll... men kanske helgen bjuder möjligheter till lite fix och don utomhus...
      Ha en härlig helg!
      /Katarina

      Radera
  2. Ska också försöka fixa något ute, det är så konstigt, vi har ju ingen snö.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en konstig tid.. såg häromdagen att en del perenner visar vilja att börja om på nytt... Men nu blåser vindar, kan bli storm här inatt. Kanske kommer vindarna med vinterväder...
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Hei! Nei, kjendiser kjenner vi ikke igjen, sånn er det bare.
    Grått er vel den fargen som kler andre farger, nesten best. Den fremhever og får farger til å skinne uten at den tar altfor mye oppmerksomhet.. Kanskje derfor gråvær gir så mange overraskelser.
    Spennende og inspirerende å lese og se dette. God kveld! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, och det har du ju rätt i... grått framhäver annat, kanske sådant som annars inte skulle synas. Får lust att ta en skogspromenad, men inte just nu... storm på gång här i Skåne.
      En trevlig helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  4. Vilka härliga bilder och trevlig text! Idag blåser det och regnar här i Wales. Ha en bra dag idag också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Undrar om det är er vind som nått hit nu... För nu rasar det därute och värre sägs det bli.
      Ha en härlig helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  5. Du skriver så levande! Underbart att få höra dina betraktelser, du får mig att stanna upp (som jag så väl behöver). Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Jag blir så glad av att läsa din kommentar och låter mig vila i det du förmedlar. En gåva! Tack, tack!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Svar
    1. Åh, tack, men bilderna visar endast FÖRE, fast det där EFTER har inte hunnit bli ännu. Tänkte att idag, idag så... och så regnar det blött därute. Nej, men kanske imorgon, då kanske... hoppas jag.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Vackra naturliga toner denna snöfria december. Sitter också på ett tåg, det är inte i tid, men jag läser om trädgård på nät och i tidning och kopplar av. Kopparstarren är så fin, den med rost och mossa måtte bli supersnyggt.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det vackert... även om snö kan kännas mer juligt. Nåja, hoppas hursomhelst på några solvädersdagar till helgerna, vore fantastiskt! Låter som du hade en mysig stund på tåget.
      kram
      Katarina

      Radera
  8. Läste dina fina ord där och då men hittade inte egna ord... Tonerna i naturen nu är lugnt behagliga och en skön kontrast till stadens vackra ljus. Murgrönans detaljer är vackra nu - röda nerver och fina frukter.. Så läckert med några enstaka rankar.

    Hur går det med hemsidan?

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och känner igen det där med att det egna orden inte infinner sig förrän de själva vill... =o) Tänkte ge mig ut och fixa det där bordet nu, men så regnar det... riktigt blötväder och mörkret blir allt mörkare. Bordet får vänta!

      Hemsidan, jodå, hm... nja, nej... Den egna firmans hemsida hänger nu ihop med ett större sammanhangs hemsida, och det är det senare som får fokus just nu. Där har vi anlitat professionell hjälp, ska bli spännande att se resultatet. Min egen sida måste bli klar under våren, så kanske anlitar jag layout-hjälp (kanske i rollen som bollplank o teknisk support) men behöver innan dess jobba med sidans syfte, innehåll osv. Tanketid, tid att både tänka och tanka...

      kram
      Katarina

      Radera
  9. Vilken underbar text! Kul att ha hittat till din sida, här kommer jag att grotta ner mig ett tag :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så kul att du hittat hit! Nu gavs jag möjlighet att promenera till din sida och där stannade jag en god stund. Du utforskar, undrar och finner svar. Som leder vidare... Att hushålla med trädgårdens resurser är inte bara ekonomiskt, det är - i min värld - också både klokt och spännande. Heja!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  10. Så bra med ett gråvädersbord! Vill jag också skaffa mig ett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I en gråvädersstad i ett gråväderslandskap i en gråväderstid... behövs ett gråvädersbord. Helt enkelt =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...