måndag 23 februari 2015

Årets andra trädgårdsstund

Vårtecken efter vårtecken... Idag måndag morgon, gråväder, blåsväder. Vårvindar, såklart. Igår var det sol och vindstilla, trädgården lockade och bjöd årets andra trädgårdsstund. Den redan fyllda trädgårdstunnan, se inlägg, fick ta emot lite till. Ett välkommet vårtecken infinner sig idag då tunnan töms för första gången denna säsong. Nyss var vintergäcken och snödropparna sensationer i trädgården, nu börjar de nästan kännas lite självklara. Det går fort det där, ibland.

Överallt sticker små gröna spjut upp. En del har kommit längre än andra, här är det snöklockor i vardande. De verkar etablera sig bra, de är hämtade från en gammal trädgård på söderslätt.

Kikar jag närmare ser jag en liten akleja kika fram där till vänster. Annars tillhör de flesta blad här flocknävan, som nästan varit vintergrön detta år.

I pallkragarna narcisser och andra lökväxter som så småningom ska finna sina platser ute i trädgården.
 

Tulpaner? Eller... något annat. Lökväxternas blad berättar inte alltid vem som är vem.

Allum, det vet jag.

 Julros.

Jag skulle gärna vilja se att plantorna blev större och kraftigare. Ska jag göda nu? Något annat?

Ännu en undran infinner sig då jag ser att flädern visar blad längst ut på grenarna. Busken är gles och spretig, ny på platsen sedan förra våren. Jag behöver beskära, ska jag göra det nu?

Det är nu trädgårdsstunderna räknas som den första, den andra och så vidare. Men snart blir de, likt vintergäcken och snödropparna, till självklarheter. Det skulle förvåna om jag senare under säsongen skriver ett inlägg med rubriken "Årets sextiofjärde trädgårdsstund", men man kan ju aldrig veta.






10 kommentarer:

  1. Dette kjenner jeg meg igjen i! De første blomstene som kommer blir fulgt nesten fra time til time. Noen uker etter blir de så mange at man lett kan gå glipp av nye som kommer opp. I dag er det skikkelig ruskevær her i Bergen, så det blir sikkert litt planlegging av våren.Håper på noen fine dager denne uken, for det er vinterferie og god tid til beskjæring og opprydning i hagen. Ha en fin dag! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och visst är det så, vi vänjer oss fort. Men gårdagens solväder blev ingen självklarhet, idag riktigt ruggigt kallt och regn mest hela dagen. Hoppas du får fina dagar under ferien!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Du har nok kommet litt lenger i tellinga enn meg !
    Her snør det, ingen løkblomster har kommet opp, men det er tid for beskjæring, så om været endrer seg og det ikke er ski VM, så kan jeg begynne å telle. (har lett for å "tenne" litt på en sånn ting.
    Det ser deilig ut med vår. :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt att tänja lite på en del ting när annat verkar mer lockande... Du är helt enkelt flexibel =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Härligt vårliga bilder. Gick en sväng i solen igår men vinden bet kallt och jag längtade till en läig hörna. Idag skulle jag börja om räkningen eller vara glad för den 64:e stunden för det har snöat hela dan från gråtunga skyar. Så fint julrosens ränder plockar upp tonen i flädern :) Tyvärr har jag inte en aning om när den ska beskäras. Tack för en solig vårvandring :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Just idag känns det som jag skulle kunna börja räkna från ett igen, då det känns som den skånska vintern återvänt, hu!
      Julrosen är planterad i samma hörna som flädern, men nu när du ser det du ser och låter mig se det också... infinner sig tanken att flädern behöver julrosor nära inpå. Tack för blicken!
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Hei! Jeg blir nesten syk av å se på bildene dine. Det ser ikke sånn ut her, men det kommer, det kommer. I dag har snøen lavet ned i hele dag. Uff.
    Du kan godt beskjære nå. Unntatt de såkalte bløderne. Jeg er i gang med det mens jeg venter på at spirene skal vokse.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh förlåt! =o)) Nåväl, idag skånsk vinter (regn o blåst o kallt) igen, så då har jag hellre snö, faktiskt!
      Tackar för rådet! Då beskär jag nu... kanske kan jag flerfaldiga flädern genom sticklingar, det är iallafall värt ett försök.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Ohh så vackert! Här är det gyttja runt alla växter för det har regnat så.
    Inga snyggbilder blir det här just nu.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ser inte din kommentar förrän nu. Men den som spar hon... har. Blir glad!
      Ja, och hoppas att gyttjan torkat hos dig =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...