onsdag 22 april 2015

Fånga dagen innan kvällen tar över

I den stund då den sena eftermiddagen hälsar på kvällen leker penséerna med solen.

Det är tre olika sorter, men ljus och skugga skapar fler variationer än så.

Strandirisens blad sticker upp som smala spjut bland annat som visar grönt. I bakgrunden, bakom pergolans vägg, skymtar blått...

 Det är pärlhyacinterna som nu klär den lilla grusplanteringen.

Deras blad skapar en röra på en plats som är tänkt att vara lugn. Efter blomningen ska jag gräva upp och flytta dem till ett bättre läge.

Nedanför zinkbaljan vita violer.

Det började som en liten planta, som sedan flerfaldigat sig och nu finns de lite överallt. Ofta där grönska möter sten.

Buxbomshäcken ska beskäras. Lavendelrundeln likaså. 

Våren är full av händelser. Som väntar. Men som också är nu. Jag lägger ner sekatören och låter spaden stå där den står. Går en runda, slår mig ner. Låter blicken vandra. Det är en speciell stund då ljus och mörker möts. Med kameran i hand försöker jag fånga dagen innan kvällen tar över, men strax är den här. Det blir kyligare och jag går in.





8 kommentarer:

  1. Vackra bilder och fin färskala på penséerna. Kunde lika gärna varit mitt val.
    Tänkte precis som du att nu blir det kyligare, dags att gå in, men efter en bit mat och varmare kläder ska jag nog smyga ut ett par timmar till.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Trädgårdslust... så tänker jag då jag läser din kommentar och känner igen känslan... Trött och borde nog... men längtan ut infinner sig och något litet mer kan ju också göras, njutas... Det är en härlig tid!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Så vakre stemorsblomster og fioler! De er så fine :) Nydelige perleblomster du også har. Nå har mine første endelig begynt å blomstre.

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, nu händer mycket med vårblommorna därute! Det går fort... nästan för fort... Men nej, jag klagar inte... Försöker hänga med. =P
      Allt gott!
      Katarina

      Radera
  3. Så vackert ljus. Skönt att kunna vara ute länge på kvällarna nu (även om det behövs varma kläder).
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är kvällen mer en del av dagen än början på natten... =o) Men visst blir det kallt när solen försvinner, än är vi bara i april...men snart maj. Oj, så fort det går!
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Ja, våren er virkelig en underbar tid. Så vakkert lys du har fanget. Det fremhever skjønnheten i vårhagen!
    Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ljuset som ibland bjuds är speciellt och får det enklaste att se magiskt ut. Det är fantastiskt!
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...