torsdag 1 oktober 2015

En bänk i ligustern?

Vilket fantastiskt väder! Luften är klar, det är svalt i skuggan, men solen värmer. Jag städar undan en del av grenarna och betraktar ytan som frigjorts. Ännu några rosor kvar, ännu funderar jag. Hur stort är det? Jag tar fram en tumstock och mäter att längden mot den runda gräsmattan är 4,2 meter. Den andra sidan, sträckan mot grusgången, är 5,6 meter. Djupet varierar mellan 2,3 och 2 meter. Det blir inga exakta mått, då tumstocken är okuvligt rak. Hur stor är den runda gräsmattan? Diametern blir cirka 6,5 meter. Hur var det nu man räknar ut en cirkels yta? Skolbänkens Hej Matematik känns långt borta... Men jag kollar här och får fram att gräsmattans area är 33,18 kvadratmeter, dess omkrets 20,42 meter. Exakta tal, alltför precisa med tanke på måtten som ligger till grund. Men på ett ungefär sisådär stämmer det nog.

Jag ritar på fri hand. Grusträdgårdens gångar är belagda med småsingel, här finns ett virrvarr av rätt vilda perenner. Den runda gräsmattan är golvet i ett annat rum, ett lummigare sådant. Här finns tre fruktträd. Mot den lilla köksträdgården växer en ligusterhäck. Jag tar fram tumstocken igen, häcken är cirka 40 cm djup. På andra hållet finns en lägre buxbomshäck som löper längs gången mellan gräsmatta och grusträdgård. Däremellan den nu nedtagna rosenhäcken. För att rumsindelningen, som jag tycker om, ska bevaras behövs här en vägg. Min idé är att plantera ännu en ligusterhäck.

Från grusträdgården sett blir ligustern en lugn bakgrund, ett avslut. Det tror jag blir bra. Höjden på häcken? Eventuellt samma höjd som den mot köksträdgården.

Från grusträdgården sett skulle jag kunna välja:

Bara häck Häcken följer gräsmattans cirkel och blir en fortsättning på den häck som löper mot köksträdgården. En enkel och självklar lösning. Här kan möbler som ställs och göra häcken till bakgrund medan blicken riktas åt annat håll (damm, planteringar mot plank etc).

Häck som blir bakgrund till bänk (se skissen) Häcken växer en bit in i  planteringen och blir rygg till en platsbyggd bänk som löper längs gräsmattans cirkel. Materialet kan vara trä, som får bli grått av väder och vind (vilket är vackert i sig, men också språkar väl med gråtonerna i singeln). Under bänken skulle något lågväxande kunna planteras, ex vis flocknävor (som redan finns på platsen). Eller låter jag ligustern fylla tomrummet under bänken, dvs den klipps sedan i linje med bänkens och gräsmattans kant.  Kanske skapas en illusion av att sitta på/i ligustern. En annan poäng vore att linjen från den andra häcken fortsätter under bänken. Avslut? Bänken kan antingen löpa ända fram till gångarna eller så omsluter liguster bänken. Vad tycker du? Idén är att bänken både bjuder sittplatser, men också kan rymma krukor, lyktor etc och göra rummet trevligare.

Några bilder från platsen tagna igår. 

En bänk i ligustern? I den lilla lilla trädgården leks på liten yta. Varje vrå behövs, här går det inte att slösa med utrymme och måla med den stora penseln. Samtidigt behövs ju lugnet, pauserna. Att inte plottra till det, att låta blicken vila ibland. Men en bänk som är "inbyggd" i ligustern är kanske ett alldeles lagom tilltag, då den inte tar för stor mental och fysisk plats, men samtidigt kan bli såväl funktion som blickfång. Vad tycker du?








2 kommentarer:

  1. Tycker det låter som bra tankar. En plats med flera användningsområden (bänken) är inte fel. Sittplats ibland, fin yta att ha som stilleben ibland. Gillar.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ibland kan man ju tveka: Är detta verkligen en god ide? Men du ser det jag ser, möjligheterna. Speciellt på liten yta är multifunktion värdefullt.
      Gjorde en tråd i AoT-forumet och fick många entusiastiska kommentarer. Ja, så nu känner jag mig stärkt i min övertygelse att detta blir lösningen. Nu ska "bara" det rent praktiska lösas, dvs hur den rundade bänken ska byggas. Roliga funderingar.
      kram
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...