söndag 29 maj 2016

Växters möten I (Malmö Garden Show)

Idag besöker jag Malmö Garden Show och väljer att inte göra som tidigare, dvs försöka fånga varje uttryck med kamerans klick. Nej, nu ska jag inte försöka greppa Allt, utan istället söka efter Något. Vad? Jag bestämmer mig innan jag anländer, mitt fokus är att försöka finna växters möten som inspirerar mig på nytt vis.

Jag ser... Ser du? Är det inte ett magiskt möte mellan... Vet inte säkert men kanske, kopparstarr och -  gissar på - trädgårdsnejlikerot, Geum Mai Tai.

Ett annat ljus.

Nära inpå finns också alunrot.

Det röda är också med och leker.

Nu ser jag att någon, för mig okänd, besökares jeansklädda ben hamnat i bild. Vackert med det blå tillsammans med alla brända toner.

Utanför utställningsområdet, men fortfarande i Slottsträdgården, finner jag salvior i blom. De hade kunnat vara med... Om inte bland, nära inpå. Eller något annat blått, skapat kontrast och lekfullhet i allt det finstämda. Men det finstämda är bra i sig. Gillar det, vilar i det.

Något speciellt med detta möte, tänker och känner jag. En av höjdpunkterna som jag bär med mig från dagens besök på Malmö Garden Show.

På väg hem går jag inom marknadsområdet och plötsligt ser jag en liten kruka nejlikerot 'Mai Tai' stå där och - ja, det är jag säker på - vänta på mig. Handlingskraften infinner sig... ;o)






6 kommentarer:

  1. Så vackra giftermål du hittat och kul att du hittade en 'Mai Tai'. Visst är det namnet på en drink? Ännu bättre att du hittade ett eget litet exemplar till din trädgård. Hoppas kunna besöka Malmö Garden show snart... :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är väl en drink... hm... Googlar o börjar förstå att det färgmässigt nog kan likna dessa blommor... Smaken? Alltså nu talar jag om drinken, ingen aning, men borde såklart provas vid tillfälle =o)
      Vore kul om du kom söderut till MGS o kanske annat. Kanske försöka ordna träff nästa år med flera av oss bloggare... Vore så roligt att ses irl. Ja, och kanske innan dess, vi kan väl försöka stämma av vad som pågår, när o var o hur...
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Fina möten! Jag såg att du visade Trollius `Cheddar´ i ett tidigare inlägg, var hade du hittat den? Vi föll som furor för den när vi såg den på Chelsea.
    Hälsar
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gick jag på Chelsea för flera år sedan o kastade längtantfulla blickar på 'Alabaster'. Åh så härligt och roligt ni måste ha haft det på Chelsea. Blir allt avundsjuk och hoppas på ett nästa år. Min 'Cheddar' fyndades på Åbergs nu i maj. Underbar, så glad för den. Lycka till!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
    2. Tusen tack för svar! Alabaster var ju också fin... Hmmmm...så många snyggingar det finns!! Och Åbergs är ju väldigt trevligt, kanske är det dags för årets tredje besök...
      Hälsar
      Katarina

      Radera
    3. Mm finns mååååånga fina! Är väldigt svag för formen och så den där kulören som inte är vit, inte gul, inte beige, utan... svavel, creme, ja, vad den nu ska kallas.
      Åbergs, underbart! (Bara varit där en gång i år... Nu lockar ett besök igen! =o) )
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...