onsdag 23 november 2016

Vildpelargon

Jag står vid diskbänken, händerna arbetar medan blicken vandrar. Till fönstret. Pelargonerna står där och övervintrar. De ser rätt pigga ut, mestadels grönt även om några vissna blad kan skymtas. Så ser jag att en av plantorna visar blommor. Åh så fina!

Det är - tror jag - en vildpelargon. Det är - vet jag - en som köpts som småplanta på Malmö Garden Show av Pelargonsällskapet. Jag bär ut krukan och tar några bilder. Husets tegel som bakgrund.

Så går jag in. Ljuset vandrar och - känns det som - blir till mer och annat genom glaset. Trots eller tack vara smutsen. Innan jul ska fönsterna putsas, men inte än. Nu: Klick, klick!

Ännu ett. Här syns stockrosorna som växer längs husets fasad.

Hur många bilder kan man ta på en pelargon? Många! Jättemånga! Frågan är kanske ställd på fel vis. Borde vara: Hur många bilder kan jag visa, du vilja se? Jag vacklar. Less is more, jo, jag både vet och instämmer. Kill your darlings! ringer också i öronen, men känns väl brutalt och svårt för mig att göra. Nåväl, jag dödar en del. Väljer bort flera av fler än så. Same same is different, variationer av samma. Olikt där likt är.

Kväll. Nu har solen somnat. Placerar krukan på kaminen och ser på annat vis.

Ibland verkar blommorna nästan grå. Skuggorna leker. Förstår inte riktigt varifrån det nedre mörka fältet kommer ifrån. Kanske är det något som blixten i kameran skapar. Jag vet inte.

Tänder några stearinljus. Ett annat sken. Ingen skugga bakom, den hamnar längre bort.

Det här inlägget började vid diskbänken. Jag avslutar där, men nu har dag blivit kväll. Framför kakelns vita, som blir till gultoner på bilderna. 

En pelargon, en vildpelargon tror jag att det är. Letar bland namn, men jag är osäker på vem detta är. Vet du?










8 kommentarer:

  1. Jag tycker jättemycket om vildpelargoner men vågar mig inte på en gissning. Behöver se hela plantan, bladverk osv. Finns så många. Jag säger ändå P. fulgidum.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de underbara! Men svårt att säga vilken, jag bildgooglar på P. fulgidum... (tack för tipset, åh så många fina =o) Kanske. Kanske inte. Ska nog göra ett inlägg om pelargoner där jag visar såväl blommor som blad...
      kram
      Katarina, som passar på att önska Glad 1:a advent!

      Radera
  2. Sagolika bilder...jag älskar vildpelargoner och doftpelargoner! Mina blommar fortfarande, blir man glad eller? Önskar dig en härlig advent!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, visst är de vackra! Härligt att de blommar än... Mina visar några få blommor, inget överflöd, men vad kan man räkna med såhär när november nosar på december...
      O tack detsamma: Ha en riktigt härlig 1:a avent!
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Är verkligen ingen pelargonkännare, men jag tycker att den påminner mycket om min doftpelargon. Blomman är kanske inte helt lika, men det finns nog flera olika som kallas doftpelargon. I så fall känner du säkert att den doftar gott och starkt om bladen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag googlar på doftpelargoner kan jag se likheten. Klämmer lite på bladen, doftar litegrann (tror jag, eller är det så att handen doftar av pepparkakan jag åt nyss ;o). Den "vanliga" doftpelargonen doftar mer och mer distinkt citrusaktigt, men det kan säkert finnas flera sorter...
      Glad 1:a advent!
      önskar
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...