fredag 13 september 2013

Blommig fredag: Blommar nu i köksträdgården

Återigen fredag. Återigen en blommig sådan. En vecka sedan förra gången. Då tillbakablick på en säsong som bjudit på mycket värme och sol. Idag är temat att skildra det som blommar nu. Vill du se fler inlägg på temat, klicka här!

Mina senaste inlägg visar på en hel del blomning från detta nu. Det finns ju mer där, men jag väljer att avgränsa detta inlägg till min lilla köksträdgård. Sniglarna har kalasat på mycket i år, det är inte alls lika prunkande som . Om jag skuttar till den där framtiden så kan jag meddela att nästa säsong kommer att bli helt annorlunda än nu. Det blir välskötta odlingar med en lys- och växtkraft som kommer att såväl inspirera som - kanske - få någon att sucka av grön avund. Så kommer det att bli. Så att ni vet. Tillbaka till nu. I en av pallkragarna bjuder gurkörten fortfarande blommor.

Den ser onekligen lite trött ut.

Strax intill en liten gul kryddtagetes. Inte alls så prunkande som jag trott, men tror det beror på små djur som tuggat i sig en hel del.

En mer orange kryddtagetes finns här också.

Satte några andra tagetes också bland ätbarheterna i pallkragarna. Jag hörde senare att de "vanliga" inte är så goda. Vet inte, har inte smakat. Men lyser upp litegrann det gör de ju. Tanken var att de skulle glittra bland all grönska. Ja, det var tanken det.

Salladen blommar också. Bladen är inte längre goda, jag rycker upp plantorna. Men strax innan rycket, rätt söta blommor, lite som de där som kommer på våren, de där som är så... Jag vet ju vad de heter, de heter ju, ni vet. De där som heter... Tussilago! Just det.

Busktomaten visar blommor som lovar mer.

Ledsna blad, men glada tomater. En avbruten stjälk på perovskian stacks ner i busktomatens stora kruka. Nu är sticklingen väl rotad och blommar. Dags att plantera ut!

Min "stol", se tidigare inlägg, står bland smultron- och jordgubbsplantorna. Nu blommar den också med hjälp av slingerkrassen 'Milkmaid'. 

Ja, som sagt, nästa sommar, då blir det annorlunda. Då kommer det att bli mer blommande ärbarheter, mer prunkande grönska. Mota bort de glupska krypen och hålla koll. Stenkoll. I mina fyra pallkragetorn (på höjden tre kragar i varje) tänker jag att det ska vaja av gurkört, kryddtagetes och krasse.  De små ringblommorna, som jag inte fångade på bild nu, hamnar här också. Jag har plockat och plockar frön. Sedan olika sallader, persilja och örter. Vad mer? Kanske låna lite böcker och låta mig inspireras. Det jag vet är att på muren kommer det att klättra vindruvor. Jag fick sticklingar av en god granne igår. Det känns som om nästa säsong så smått tagit sin början.

Jag tar tacksamt emot tips på odlingsvärda köksväxter, blommande eller ej, men goda och lättodlade i utomhusklimat (förvisso skyddat läge och zon 1, men något växthus är det ju inte). Så min fråga till dig är: 
Vilka skulle du inte vilja vara utan?





22 kommentarer:

  1. Min bästa grönsak, eller är det krydda?, är bladkoriandern. Superdyr att köpa i affären på vintern men då plockar jag fram mina frysta egenodlade och får den rätta smaken på mina indiska middagar! Lättodlad och hos mig får den ingen ohyra - är väl för stark för de räliga åkersniglarna?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, bra tips! Jag har haft koriander förr, mycket användbar. Bladkoriander, är det samma som "vanlig" eller kanske mer odlingsvärd? Hursom, hamnar på Listan över Absoluta Måsten!!!
      kram
      /Katarina

      Radera
  2. Jag säger som du ..... Nästa år, då ni!! Men man lär sig på misstagen och i år gjorde jag misstaget att sätta solrosor i potagern (pallkragar) och de växte och tog allt så det blev nästan inget över till nå´t annat. Så nu vet jag det!
    En skön helg önskar EL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha... misstagen är lärorika. Tänk nästa år, då slår vi alla - och ff a oss själva - med häpnad. Eller hur?
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Härlig njutbar höstblommning

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  4. Jag är ju ingen höjdare på att odla saker... Mm vitlök kan jag inte vara utan :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitlök! Absolut ett måste!
      Jag satte förra året, men flyttade dem nog precis när man inte ska flytta dem. Nytt försök!
      kram
      /Katarina

      Radera
  5. Så fint du har fångat gurkörten, men också alla gula vackra blommor. En vacker höstträdgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Gurkörten är en favorit, underbar på många vis även om den är väldigt spridningsvillig...
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Härlig höstblomning!!Jag kan absolut inte vara utan rödbetor och ärtskidor:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Rödbetor, så gott! Men jag har inte lyckats i mina pallkragar. De blir klena, små och allmänt tradiga. Hur göra?
      Ärtskidor - Ska provas nästa år!
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Bönor är det första jag tänker på. Blomsterbönor på höjden som du skördar skärbönor från! Squash går ju aldrig att hejda i sin frodighet... ..lök. Det och sugar snaps skulle jag satsa på OM jag skulle få för mig att så grönsaker till våren :-)

    Men jag har ju lovat mig själv att inte så några frön!!! Och du... ..gurkörten ser frodig och fin ut på blombilden i vart fall.

    Ha det gott så länge! /Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för goda tips, mmmmums!
      Ja, och det där löftet du har gett dig själv, inte alltid fel att vara förändringsbenägen, fniss...
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  8. Jag klarar mej inte utan västeråsgurka och rödbetor! De är ett måste :)
    Konstigt att du inte lyckas med rödbetor för de brukar klara typ "allt"

    Jag har oxå börjat planera nästa års sådder i köksträdgården och det jag vet att jag inte ska ha är kål (fulla med hål) Näe, inte kul alls!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Västeråsgurka, tänker att det tar rätt mycket plats, men så är det kanske inte. Väldigt gott med egen inlagd... Ja, och rödbetor, kanske stod de för tätt, kanske något annat jag gjorde fel. Försökte bara en gång... Nej, ibland är köksodling inte kul alls.
      Idag söndag inleddes med regn, ska ut och vattna nematoder mot skadeinsekter. Kriget fortsätter!!!
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  9. He-he! Agurkurten kroker seg rundt omkring her også. Men den er jo selvsådd, og mye bedre enn diverse villige ugress!

    Ja, neste år blir det stålkontroll, tenker jeg (ikke). Jeg skal i alle fall prøve å gjennomføre årets totalt misslykkede forsett om å bestille, grave og plante mindre og heller konsentrere meg om det jeg har.

    Anbefaler bønner av alle slag! Buskbønner f. eks. gir en fantastisk avling. Grønne, sorte, gule, lange, brede, runde, flate...
    Kjempegode å koke noen få minutter, så oppi med litt smør eller god olivenolje. Nam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min gurkört tar också egna initiativ, dvs det är sådder både här o där...
      Den där ambitionen om att ta hand om det som redan finns är vi nog många som delar, så blir det ändå ofta som det blir...
      Buskbönor - Here we go!
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  10. Tips på köksväxter kan jag nog inte ge dig. Det är inte min grej, trots att jag försökt. Dessutom börjar det komma mycket mördarsniglar hos mig. Men något jag odlar i ätväg är slanggurka (i växthuset) och den blir verkligen god jämfört med köpegurka. Ätbära blommor är ju lite kul och dessutom lyser det verkligen upp. /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det smakar så mycket mer än köpegurka, eller hur? Mmmm
      Ja, de sniglarna, de sniglarna.. Jag har bara ett fåtal mördar, här är det åkersniglarna som kalasar hämningslöst. Grrr.
      Ha det gott!
      /Katarina.

      Radera
  11. Gillar gurkört! Själv köpte jag en fröpåse med vit gurkört - tror du jag kom ihåg att så den? Naturligtvis inte! Mina tips för ätbart blir brytsockerärt, dvs en tjockare sockerärt där man äter både skalet och ärtorna. Sådde sorten 'Delikett' i år och den rekommenderar jag verkligen. I övrigt odlar vi bara det som verkligen äts här hemma. Lite färskpotatis, morötter, sallad och så brytsockerärtorna.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, känner igen mig. Även här ligger en del fröpåsar som så lätt köpts, men sedan inte öppnats o såtts. Ja ja. Den vita är också väldigt fin, hade de också förra sommaren. Tack för goda tips, den där Delikett hamnar på listan.
      Kram
      /Katairna

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...