söndag 8 mars 2015

Liv och lust

Det är vår i luften, solen värmer och temperaturen är mild. Då jag promenerar här i kvarteren noterar jag att det är många som ägnar denna dag åt att vårstäda sin trädgård. Det fixas och donas, vårkrukor planteras. Jodå, penséerna är på ingång. Det är fler än jag som intar lunch och fika utomhus, då läget välkomnar med solens strålar och lä för vinden. En vind som inte alls är stark, men ändå kylig. Ungar leker och har - naturligtvis - slängt av sig den där jackan, mössan eller annat som de "borde" ha. Liv och lust värmer, de verkar inte frysa alls. Något som verkar genomsyra de flestas tillvaro denna dag. Plötsligt känns vintern väldigt långt borta.

Komouflage.

Klipper och försöket undvika att skada vårblommorna bland perennernas kvistar

Den gröna helgonörten...

...bjuder sticklingar, som jag sätter i kanten på en kruka. Jag hoppas på flerfaldigande, då jag gärna har fler av denna växt som bjuder vackert bladverk och med vaniljgula knappar som blommor.

Strax är de flesta perenner på platsen nedklippta. Här är det bara rosens grenar som svävar ovan det gula havet av vintergäck. 

En annan vinkel. Jag vågar inte beskära perovskian ända ner. Fel? Rätt? Jag vet inte.

Krokusen visar en något varmare gul nyans än vintergäcken.

Några lila. Eller violetta. Ja, hursomhelst ett avbrott i allt det gula.


 I pallkragarna.

I rosenhäcken.

Lyfter jag blicken ser jag att kaprifolen är på gång.

Jag beskär salviorna och den mörkbladiga flädern, båda ger sticklingar. Fikonet bjuder också möjligheter, men får vänta tills nästa trädgårdsstund.

Trädgårdshandskarna som tas på, åker strax av. Händerna smutsas av jord, tunnan fylls med klipp. Jag kommer nära, ser ditt och känner datt. Glömmer, likt de lekande ungarna, klockan och grips av denna dagens liv och lust.






6 kommentarer:

  1. Hei! Jeg kjenner jeg nesten får åndenød av å se disse bildene. Vi er nok en del dager fra dette. Det er så himla vakkert. Jeg har sett edderkopper, men det skal bli fantastisk å se marihøne. God kveld til deg! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! De senaste dagarna har bjudit sol- och mildväder. Magiskt! Genast far växterna upp och vi likaså. Ut, upp, ut,upp! Ja, och även om vinden är kylig så känns det litegrann som den där årstiden som följer vinter... =o)
      Allt gott!
      Katarina

      Radera
    2. Känns som en annan värld, kanske ett annat land. Fast enda skillnaden är att jag inte har blommande narcisser. Funderar på vad jag gjorde i helgen... men här var vädret inte lika fint och lördagen passade utmärkt för att städa garage.. Underbart att följa din vårdag :)

      Kram, Carina

      Radera
    3. Ja, beroende av väderlek bjuds olika världar därute... Har har såväl måndag som tisdag bjudet sol- och mildväder, kikar ut nu på morgonen och det ser lovande ut. Lockande. Efter ditt och före datt... skulle kunna, en liten stund som inte blir alltför lång... Hoppas solen kommer till dig också idag!
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Underbara bilder och blommor!! Tror det är denna tid jag njuter allra mest av trädgården, när varje dag bjuder på nya överraskningar.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Instämmer, det är en fantastisk tid... Hoppas söndagen bjuder sol!
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...