fredag 16 augusti 2013

Phlox paniculata 'Sherbet Blend'

Vid den lilla stenlagda platsen under äppleträdet blommar nu höstfloxen - Phlox paniculata 'Sherbet Blend'. Läget är halvskugga och kanske hade den varit frodigare om det varit soligare. Nu är den rätt klen, i mitt tycke. Planterade den förra våren och hade förväntat mig något annat. Lite yvigare, ja, lite mer helt enkelt.

Den vita stenväggen i bakgrunden. Bjuder upp till vackert skuggspel, men jag längtar otåligt till att det vita kläs i grönt. Tålamod, tålamod... Men jag är otålig och tycker inte om denna väntan.

Vad samplantera här? Tidigare har vita löjtantshjärtan prytt platsen, nu är dess bladverk mestadels nedklippt. Löjtnantshjärtat tillsammans med ramsen var vackert ihop. Då.

I sommar har jag planterat några vita fänrikshjärtan, så att det händer något vid fötterna på det andra. Men även dessa är mestadels försommar. Under sommar och sensommar behöver platsen mer av något. Skulle kunna vara mer av samma, jag kan försöka få den att växa till sig och ta mer plats: Väx!
 

Det kan också vara så att något annat som ska hamna här. Jag vill att platsen ska andas lugn och ro, så inga stora kontraster och dramatiska möten, utan något lågmält. Möjligt att det bara är mer grönt som ska hit, något som binder ihop. Funderar, funderar. Känner in och funderar igen. Jag har inte bråttom, men är ändå otålig. Det kommer att bli bra det här. Så småningom. 





7 kommentarer:

  1. Åhhh, att vänta är så svårt.
    Så lätt att plantera lite till för att fylla upp. Och sen, tre år senare får man ta bort...
    Höstanemon skulle vara fint tillsammans med de andra, men de kanske blir för stora?
    Ulrika

    SvaraRadera
  2. Brukar bli att få ta bort senare, ha ha. Höstanemon, en god idé. Kanske för stor för platsen, men jag ska kolla upp det. Vet inte om det finns olika sorter. Tack för tipset!
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. "andas lugn och ro" då tänkte jag en Hosta i lagom storlek. Finns bara ett problem, vet inte om det är en sjukdom men jag tänker så om fenomenet. Har man börjat gilla Hosta vill man lätt ha många :-)

    Har sett den phloxen tidigare och den har slagit mig som lite mindre frodig. Tycker du har fångat den alldeles underbart fint på bild. Kanske bara lite gödsel. Den ser ju ut att passa in just där.

    Ha det gott, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hostorna är trevliga, har en del nära inpå, framförallt små varianter. Ja, den där "börja gilla något och sedan bara vilja ha MER" -sjukan känns igen, ha ha. Lösningen kan vara gödsel. Och väntan. Och när jag läser ditt PS så kanske jag ska göra precis så med löjtnantshärtana, kanske de då hade nu bjudit på frodig grönska och t o m en o annan blomma. Hade varit fint. Tack för tipset.
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  4. PS. om du klipper ner löjtnanshjärtana precis efter blomningen så kaxar de till sig igen, tom blommar.

    SvaraRadera
  5. Jag har också Shebet Blend, dom är kraftiga och vackra med mycket färg i år. Gillar dom skarpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, då finns det kanske hopp för mina. Ska pyssla om dem lite mer, en gnutta hönsgödsel och vattna.
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...