onsdag 16 april 2014

Ibland vet man. Då visste jag.

Blicken vilar en lång stund på trädgårdens nytillskott. En rätt tung sak, som någon format vackert till en mjukt rundad skål. Den är tillverkad i Indien och gjord av gamla bilfälgar. I skålen har jag nu planterat strandtrift i rosa och vita toner. Nu står det skira och vilda mot det tunga. Jag tittar och tittar och tittar. Smått besatt av skålens form och dess rost, så vacker den är. Tänk om den kunde berätta! I sitt tidigare liv har den farit omkring på vägar och upplevt både ditt och datt. Sedan ratad, förmodligen sedd som oduglig och värdelös. Så har någon kommit på att det där, det där är ingen fälg längre, det där är något annat. Rätt mörbultad måste den ha blivit, då den formats om, för att sedan resa långt, kanske med båt. Förmodligen med båt. Sedan hamnade den i en butik. Jag råkade traska in och blicken fastnade omedelbart. Ibland vet man. Då visste jag. Ja, så den fick följa med hem. Nu är den här. Slutet på dess resan, dess historia? Nej, en fortsättning. Förmodligen kommer jag att då och då trötta ut er med många bilder som visar hur vackert skålen lyfter sitt innehåll och pratar med sin omgivning. 

En liten annan vinkel. Här framför rosenhäcken med julrosor. Narcissen 'Thalia" håller på att slå ut. I bakgrunden anas det blå havet av scillor.

Den står så att den syns från flera håll. Här möts flera vägar, en liten rondellskål om man så vill. Så rörigt det ser ut i pallkragarna! Nej, det är väl ingen bild att visa upp...

Jag beskär bilden och vips är oordningen borta. Tänk så enkelt det är att städa! Det är en bild tagen igår kväll, tidig kväll. Ljuset är vackert.

Det blev väldigt många bilder tagna av denna skål. Olika vinklar, olika ljus. Många likadana, snarlika variationer av densamma. Datorns bildbibliotek klagar på bristande minne, så bäst att rensa bort en del. Göra plats för nya, för nya blir det. Den här resan har bara tagit sin början...


28 kommentarer:

  1. Snygg skål som pryder sin plats!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Underbart fin skål och väldigt poetiskt beskriven. Blir nästan avundsjuk...
    Påskkram, Monica

    SvaraRadera
  3. Ibland vet man! Kärleken till ett ting, dess historia och skönhet - ibland bara klickar det! Underbart vacker skål!
    Glad påsk!
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, ibland går det inte att låtsas som om det där tinget bara är just ett ingenting, utan ett någonting och mer än så. =o)
      Glad Påsk!
      önskar
      Katarina

      Radera
  4. Ibland hittar man verkligen rätt. Lika kul varje gång! Önskar dig en fin påsk!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, härligt när det bara är och känns rätt...
      Glad Påsk!
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Så fin skål! Passar fint till grönskan. Härligt när man gör så fina fynd/ Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Rosten lyfter grönskan, pratar också väl med lerkrukorna i närheten. Har nog hamnat i en "rostfas" =oP
      Glad Påsk!
      önskar
      Katarina

      Radera
  6. Åh, vilken fin skål! En sådan behöver jag oxa känner jag! Å väldigt fint med den skira triften i skålen! Glad påsk! /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Mjuk form, tyngd, rost... Hoppas du finner din skål! =o)
      Glad Påsk!
      önskar
      Katarina

      Radera
  7. Visst är det spännande att fundera över tingens liv - för vissa saker har väl ett liv? Så vacker skålen är i sin enkelhet. Påskkramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och spännande med tingens liv. Även om tinget inte lever i sig så ingjuter vi som levt och lever liv i tinget, tänker jag. Spännande.
      Glad Påsk!
      kram
      Katarina

      Radera
  8. Jättevacker skål. Vilket blickfånt!
    Vissa saker blir man ögonblickligt förälska i. Och vad annat kan man göra då? Än att bära med sig det hem? För mig handlar det oftast om växter. Skulle behöva ett aldrig-sinande-växt-konto...
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Mm, instämmer. Det går liksom inte att inte bära med sig hem, oftast växter, oj så många växter! Ett sådant konto vore en dröm, ett "tillväxtkonto" =oP
      Glad Påsk!
      önskar
      Katarina

      Radera
  9. Mycket vackert! Vacker skål, stilren och sparsmakad och rost tycker jag passar till mycket. Triften underbart fotad.
    Glad påsk!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har inte mycket rostigt här. Än. För ser nu hur vackert rosten pratar med växter, lerkrukor osv.
      Glad Påsk
      önskar
      Katarina

      Radera
  10. Så vackert du gjort! Visst är det spännande att tänka på varifrån ens gamla grejor kommer och var de kanske stått förut./Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Mm, tänk om de kunde tala...
      Glad Påsk
      önskar
      Katarina

      Radera
  11. Så vackert! Helt underbar skål och triften är ju bara så snygg i. Fina bilder!

    GLAD PÅSK!
    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  12. Vilken spännande historia det kan vara bakom en skål. Den är superläcker och jag ser fram emot att följa dina planteringar i den.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  13. Olika vinklar, olika ljus. Men samma fina skål. Vill också ha. Får man fråga i vilken butik blicken fastande?

    Strandtrift är så söta. Jag har bara vita men de börjar täcka en ganska "stor" yta nu. Ser ut som små kuddar. Så sött så!

    Passar på att önska en GLAD PÅSK!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, det får man =o) Inhandlad på Granit, Södergatan här i Malmö. Där var inte många, men alla var olika, en del hade fot, andra inte. Ja, det tog en stund att välja...
      Låter vackert med din strandtrift, fick mig att börja fundera på var mina "skålade" ska planteras sedan.
      Glad Påsk!
      kram
      Katarina

      Radera
  14. Hej! Har precis hittat din trevliga blogg, som jag gärna vill följa framöver. Verkligen en snygg planteringsskål (med vackert arrangemang i), och med en tänkvärd historik...
    Glad påsk! / Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Tack för din härliga kommentar som gör mig glad. Också glad att du vill följa. Nu blir jag ju nyfiken på dig, ska vandra till din sida strax. Men först ut med otålig tax som nu ger mig Blicken...
      Glad Påsk!
      önskar
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...