onsdag 30 april 2014

En grön vägg. Så småningom.

Trädgårdarna är små. Grannhus och tomter ligger nära inpå. Den tidigare syrénhäcken med det låga staketet framför var inte en lugn och harmonisk bakgrund att vila blicken på, utan andra intryck pockade på. Nu lämnade nyss byggarna och jag kikar på resultatet. Det är ett plank som ska få gråna. Här ska klättra växter, bl a murgröna. En grön vägg. Så småningom. Men inte än. 

Viggo inspekterar. Här syns också mina växtstöd som jag placerat som hinder för raska fötter. Byggarna var hänsynsfulla och gick omvägar hit och dit. I bakgrunden syns "planteringen", där jag flyttat de flesta av växterna inför bygget.

De flyttade växterna ligger huller om buller nedanför trädets stam. Blombladen drösslar och dammens yta är vit.

Från den lilla uteplatsen sett. Solen är skarp.

I jorden fanns stora stenbumlingar. Kanske kan de användas som inslag i någon plantering eller i/vid dammen. Nu får de ligga där de ligger i väntan på.

Tänk när väggen är grön... Nåväl, nu vackert med skuggorna.

Hur det såg ut tidigare? Några bilder från häromdagen. 

Längtar efter att växter ska göra planket till en grön vägg, en mjuk vägg. Det kommer ju att ta en del tid, kanske jämte det långsamväxande plantera snabbväxande klättrare. Vilka då? Kom gärna med förslag, tack! 

Om någon har revor av murgröna och andra klättrare att dela med sig av, hojta! Tack!


Glad Valborg!




12 kommentarer:

  1. Så fint det blev med planket! Stor skillnad mot hur det var innan och det blir skönt att vara där innanför planket i sin egen oas. Planket kommer att gråna snyggt och växter ramar snart in det. Jag gillar ju klätterhortensia, men det är kanske inget för ett plank med tanke på deras sugfötter?

    Ha en trevlig Valborg!
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det blir mer avskilt och - som du skriver - en egen oas. Klätterhortensia! Nu när du skriver det kom jag på att jag har några småpantor (loppisfynd) i väntrummet. Ja, och så är det "bara" det där tålamodet sedan...
      Fortsatt god helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  2. Wow, så fint och ombonat det blev med planket! "A walled garden", som är så populärt i England... det skulle jag också vilja ha, men det funkar inte riktigt här.
    Ha en fin Valborg, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! "A walled garden", det låter ju så fint. Så ska jag kalla min! =o))
      Fortsatt god helg!
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Ungefär som hos mig, plank och grannar på andra sidan. Snyggt blev ditt plank, kommer du att behandla det med något? Om du gillar klematis kan de vara väldigt snabbväxande och höga och vackra.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Behandla? Jag vet inte. Kanske stryka med något som skyndar på det grå och gör det lite mer dämpat. Klematis, skulle kunna fungera. Nu kommer det att vara rätt mycket planteringar framför, så isåfall blommor av de lågmälda slaget. Tror jag. Fast... Oj, så mycket att vända och vrida på, blir smått snurrig(are) =o))
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Oh, snyggt! Jag älskar plank och murar, det låter inte så sympatiskt att säga så men det är bara världens bästa "back-drop" till allt möjligt fint.
    Jag gillar också klätterhortensia, men den är ju inte så snabbväxande.
    Murgröna är också en favorit, som vi har fullt av i vår "vilda" del av trädgården. Du får gärna komma och gräva upp om du vill ha (bor på Mellanheden).
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, fast jag tycker nog att det låter rätt sympatisk i mina öron. Att få ett lugnt avslut, när det inte är naturen som tar över efter den egna tomten. Klätterhortensia blir det, men också murgröna. Så du bor i stan och så nära, oj! Kommer gärna förbi, skulle vara så roligt att få se din trädgård "på riktigt".
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Så härligt inramat det blev. Måste erkänna att jag inte fattade först. Blandade ihop planket med en annan vit mur du har - tror jag :) Bilden med planket och allt det gröna framför - så läckert. Bara att öva på tålamodet nu då ;)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Förstår förvirringen, tomten gränsar till flera grannar och det vimlar av plank och murar. Ja, så du har helt rätt, här finns en mur. Och en murad husvägg. Och en husvägg i trä. Och en annan husvägg i trä. Och ett vitt plank i trä. Och ett till likadant. Och nu så detta omålade. Och så ska jag bara öva på det där, just det. =o))
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Jättefint! Planket är hur läckert som helst.
    De små blombladen på dammens yta - vilka fina bilder! Man vill liksom stoppa ner handen och känna på det vackra.

    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, nu "snöar" det därute... Och strax är trädkronorna "bara" gröna.
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...