fredag 18 april 2014

Lovord, tack! (Och ska bordet bli svart?)

Jag vann budgivningen! Alldeles nyss ropade jag in ett bord på auktion. Det är en nätauktion, de andra budgivarna syns bara med kundnummer, man ser inga ansikten och kan inte läsa av någons minspel. Man vet aldrig vad deras nästa drag är. Jag vill ropa till dem att sluta lägga bud, jag vill inte att priset höjs. Men de skulle förmodligen inte lyssna, utan blänga tillbaka och muttra ett irriterat "Och du då?!?!" 

Först är det flera som ger bud, priset höjs från utgångsläget. Några droppar av. Jag träder in och lägger ett bud som höjer nivån några steg. Den som budar emot ger upp. Bra! Men då, just precis då, när känslan av att det här nog blir ett väldigt bra pris, dyker kundnummer, nej, jag tänker inte skriva det, men iallafall, dyker en ny budgivare upp. Personen vill inte ge sig, utan budar och budar och budar. Så irriterande. Jag ger upp. En stund. Funderar, känner efter. Sysslar med annat. Brer en macka, äter den. Tanken på bordet lämnar mig inte. Funderar och känner efter lite till. Transporten kommer ju också att kosta en del. Fast just ett sådant här bord dyker inte upp varje dag, inte ens varje vecka eller månad. Jag lägger ett bud, nu är det bara en en liten stund kvar på auktionen. De lagda buden ställs mot varandra, men mitt maxbud överstiger den andres, som visar sig vara 900 kr. Klockan 14.59.39 står jag med det högsta budet, som nu är 925 kr. Mitt maxbud är lagt på 1.000 kr och jag vill inte gå högre. Klockan går sakta. Jag väntar. Ingenting händer på sajten, förutom att klockan tickar. Minuter blir så småningom till sekunder, jag håller andan. För att andas ut. Klockan 15.12.00 meddelas att jag vunnit budgivningen. 

Det är ett slitet gammalt bord i plåt. Längden är 150 cm, djupet 66 cm. Höjden är 96 cm. Tanken är att det ska fungera som planterings- och arbetsbord i trädgården.

Nu står det på en auktionsfirma i Helsingborg och jag längtar så efter att få hit det. Jag tror - ja, jag hoppas verkligen - att det kommer att bli bra här. Att det blir både praktiskt och vackert. Det ska stå nära vatten och avlopp. Lätt att vattna nyplanterat, skölja av osv. Får nog plats med rätt mycket på hyllan, bra förvaring. 

Bordet behöver repareras, för jag vill att det ska hålla länge och stå ute året runt. Vandrar runt på nätet och läser mig till att jag behöver en stålborste för att ta bort rosten. Sedan grunda med rostskyddsfärg. Som rostskyddsfärg används idag - ja, jag fortsätter att läsa andras klokskaper - zinkfosfatfärg inom kulturmiljövården. Tänker att jag idkar kulturmiljövård, så det får bli sådan färg. Sedan linoljefärg. Det ska inte gå längre tid än ett dygn mellan att zinkfosfatfärgen och linoljefärgen stryks på. Två lager linoljefärg ska det vara. Minst. Läser vidare att traditionellt målas plåt med s k linoljefernissa, dvs kokt linolja och inte den hartsprodukt vi idag kallar "fernissa" och pigmentet kimrök. Denna färg sägs vara oöverträffad för målning på gamla plåttak. Källa. Alltså, det där sista fattade jag inte riktigt, men tänker att jag nog kan få goda råd hos Byggfabriken, där jag lånat nedan visade bilder.

Vilken kulör? Jag funderar på svart. Mina pallkragar (som skulle behöva målas igen) är strukna i en mycket mörkt grå-svart ton som heter grafit. Nu när jag ser den nära de andra svarta nyanserna, känns den ju rätt grå. Men därute i trädgården, mot grönskan, upplever jag den som svart.

Mitt lilla runda bord, som också behöver målas om, har nu en färg som heter järnoxidsvart.

Ser att det också finns en nyans som heter bensvart. På byggfabrikens hemsida upplever jag att denna kanske är den allra svartaste av de svarta.

Ja, vad tror ni? Blir det bra med detta bord? Snälla, säg ja och ös gärna på med lovord, tack. Var det ett riktigt auktionsfynd? Snälla, säg ja, och även här lämpar sig lovord väl, tack. Ska jag måla det svart eller kanske välja en helt annan kulör? Snälla, säg vad du tycker och tänker. Nu. Ja, nu innan färgen är inhandlad och bordet är målat. Sedan är det endast "jasägare" och lovord som gäller =oP


Mer om svart, se här!



30 kommentarer:

  1. Det var jo flott at du fikk kjøpt bordet! Det blir helt sikkert fint når du får malt det svart :-)
    Det er jo også en praktisk farge på et plantebord!

    God påske!

    SvaraRadera
  2. Åhhh, vilket alldeles underbart, fantastiskt planteringsbord det kommer att bli hos dig! :) Tror det blir snyggt i vilken som av färgerna, själv hade jag definitivt behållt det som det är! Hoppas du får en Glad Påsk! :) Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vilka lovord! Tack! =o)
      Ja, det är vackert som det är, men jag tänker hållbarhet. Det ska stå ute året runt i väder och vind. Jag vill inte att det rostar sönder, även om rost är vackert...
      Glad Påsk!
      önskar
      Katarina

      Radera
  3. Grattis, jag förstår att du är glad att du vann auktionen! Ett jättebra - stort - bord, som du kommer att ha nytta av l ä n g e! Och svart blir bra, jord syns inte och det blir väl mest det som kommer att "spillas" på detta bord!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, visst är det väl ett väldigt bra bord =o))
      Glad Påsk-kram
      Katarina

      Radera
  4. Jaaaa, det blir bra hos dig. Jaaa, det var ett fynd! Jo, jag tycker ju om det gråare bland grönskan, men svart blir också suveränt. Det är snyggt med grått mot rost, i sinom tid, vill jag bara lägga till som mitt försvar... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Mm ett fynd, så sant, så sant =oP Rost är vackert, så lite kan ju få dyka upp mot det mörkt grå... så småningom...
      Glad Påsk
      önskar
      Katarina

      Radera
  5. Ditt bord verkar praktiskt, och det kommer att bli fint vilken av färgerna du än väljer.
    Ha en fortsatt Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! =o)
      Och detsamma, glad fortsättning...
      önskar
      Katarina

      Radera
  6. Det där kommer att bli dösnyggt! Jag gillar ju den allra svartaste nyansen, men om du ska ha det som planteringsbord kanske det är bättre med någon av de lite gråare? Jorden kommer i alla fall att ge bordet den nyansen. :-)

    Ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! =o) Ja, att välja svart är inte bara att välja svart... Kanske grafit ändå, lite mjukare intryck som låter jorden smutsa.
      Fortsatt härlig påsk
      önskar
      Katarina

      Radera
  7. Grattis till det fina bordet! Priset är precis rätt, när man vill ha något! Har aldrig ångrat något bra köp, även om det varit dyrt. Man gråter bara en gång och det är när man betalar - sedan gläds man resten av tiden!
    Däremot har jag ibland ångrat att jag blev för snål. Det gör ont i hjärtat än när jag tänker på ett otroligt vackert blombord (med utskurna rosor runt kanten) som jag inte köpte...Kommer aldrig att glömma det!
    Stor påskkram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märit, kul att höra av dig. Hoppas allt är väl med dig & de dina.
      Det du skriver är så sant! Jag har också ångrat min egen snålhet ibland och minns de föremålen väl, bl a en sanslöst vacker fotogenlampa, en trädgårdsstol unik i sitt slag, en... Ja ja, det är bara ting, men en del ting är Någonting Alldeles Speciellt.
      Tack för kramen, här skickar jag en: Kram!
      /Katarina

      Radera
  8. Glömde...grått skulle jag välja! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, och förmodligen blir det mitt val... Lite mjukare än kolsvart.

      Radera
  9. Bordet kommer att bli jättesnyggt, jag skulle välja den grafitgrå färgen, ser inte så hård ut. Hoppas på att få se när det är klart!
    Ha en fortsatt trevlig påskhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Lutar åt grafitgrått, mjukare än svart. Ja, och det får väl bli ett "gör-om-mig"-reportage med före- och efterbilder =oP
      Fortsatt härlig påskhelg
      önskar
      Katarina

      Radera
  10. ÅH, vad supersnyggt! Ett riktigt fynd! Jag tycker att det är väldigt snyggt som det är, men jag förstår att av hållbarhetsskäl måste man kanske måla. Svart är snyggt, men jag skulle nog ta en lite "mildare" svart, den kommer ändå att upplevas som helsvart. Lycka till och Glad Påsk!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Härliga lovord! =o) Ja, det hade kunnat vara som det är, men det är just hållbarheten jag tänker på. Instämmer, en mildare svart blir nog vackrast.
      Glad påsk-kram
      /Katarina

      Radera
  11. Nätauktion, unika gamla saker, fynd, renovering är något helt annat än att åka till Ica och komma hem med en platt kartong, vilket jag gjorde när jag behövde planteringsbord. Relationen till sakerna blir helt annat om man får kämpa för dem. Så stort grattis!
    Ha en härlig trädgårdshelg!
    Marta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! =o)
      Jag tänkte köpa "ett vanligt", men ville ha ett större. Jag sprider alltid ut mig, behöver plats när jag donar. Funderade på att rita själv och låta bygga. Så dök Bordet upp...
      Detsamma, en härlig trädgårdshelg
      önskar
      Katarina

      Radera
  12. Vilket bra bord! Jag skulle köra linolja med pigment. En påmålad färg flagnar alltid, förr eller senare. Med olja och pigment förbättrar man när det behövs utan alltför mycket förarbeteselände. Vilka mörka pigment som går att få tag i är nog olika var man bor, men vanligt hederligt sot är ju alltid tillgängligt och ger definitivt en sotsvart kulör :) Lycka till och Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det blir linolja med pigment. Är något av en linoljefantast, tycker det blir vackert slitet och just att det går att förbättra på enkelt vis. Spännande med sot som pigment. Här i stan kan linoljefärg (färdig med pigment) köpas i de flesta kulörer... De många valmöjligheterna är ju härliga, men gör också valet svårt.
      Glad Påsk!
      önskar
      Katarina

      Radera
  13. Vilken härlig påskpresent du gav dig själv och tur att nummer XX insåg att det var dags att ge upp! Gjorde en liknande när jag köpte huset här och gick igenom det jag gissade var en mental gräns hos motparten :)))

    Mörkt grafitgrått är min personliga favorit och åldras så vackert. Bordet kommer bli kalasbra och fint och jag ÄR avundsjuk.

    Glad Påsk! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, och med alla lovord - och nu din avundsjuka också =oP - inser jag att jag gjort ett fynd =o)) Som kommer att målas grafitgrått. Det blir bra!
      Fortsatt glad påsk!
      kram
      Katarina

      Radera
  14. Grattis till ditt fina bord! Tror det kommer att bli suveränt och att det blir snyggt i svart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Lovorden stärker mig onekligen i upplevelsen av att det här var, hm, blir, ett bra köp! =)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  15. Wow, vilket fynd du gjort! Ett riktigt härligt trädgårdsbord. Det blir nog jättefint i svart, men personligen gillar jag det som det är också, jag gillar den där slitna looken och känslan av att många andra arbetat på det och älskat det. Lycka till vad du än väljer att göra och grattis till ett toppenfint fynd/ Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och instämmer vad gäller det slitna, men vill ju att bordet ska hålla länge. Imorgon vardag, betala och boka transport. Snart är bordet här. Ska bli så kul!
      Allt gott!
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...